retail

Inflasjon, valuta og nye prisregler under Black Week - her er startupen som sitter på en løsning for svimle butikkeiere

Nye EU-regler har gjort det nødvendig å dokumentere alle prisendringer. – Det er mange kreative løsninger der ute, sier Robin Frugaard Jørgensen i Reprice om tolkningene.

CTO Vetle Leinonen-Roeim, CEO Anders Åberg og CCO Robin Frugaard Jørgensen.
CTO Vetle Leinonen-Roeim, CEO Anders Åberg og CCO Robin Frugaard Jørgensen.
Publisert

Reprice forsøker å sikre svarte tall for netthandelen under Black Week. Startupen fra Sandefjord hjelper netthandelen med overvåkning av konkurrenter og hyppig justering av priser. 

Selskapet ble startet i 2020 av utviklerne Anders Åberg og Vetle Leinonen-Roeim og retail-eksperten Robin Frugaard Jørgensen med bakgrunn fra nettbutikken Komplett. 

Tidligere i år ble de tatt opp i DNB og Startuplab sitt akseleratorprogram hvor de skal dele erfaringer og jobbe tett med Vipps. Allerede har de flere større nettbutikker på kundelisten, blant annet Fjellsport, Skittfiske og Vertical Playground.

CTO Vetle Leinonen-Roeim, CEO Anders Åberg og CCO Robin Frugaard Jørgensen.
CTO Vetle Leinonen-Roeim, CEO Anders Åberg og CCO Robin Frugaard Jørgensen.

Travel tid med nye regler

Med en ny satsing internasjonalt, inflasjon, valuta-svingninger og Black Week har det vært en travel høst. På toppen av det hele trådte EUs moderniseringsdirektiv i kraft 1. oktober i år med nye regler på hva som er lov og ikke når det kommer til prising på nett. 

Mens det også tidligere har vært et regelverk for førpriser ved salg, er forskjellen nå at man ikke lenger trenger å dokumentere omsetningen man hadde med den gamle prisen. Nå er det kun prisen siste 30 dager som gjelder. 

Omleggingen blir omtalt som enklere å håndtere for nettbutikkene, selv om forbrukerne kanskje må følge litt bedre med selv.

Brukes til Black Week

Frugaard Jørgensen forteller at det gamle regelsettet for førpriser begynte å bli gammelt, og at direktivet fra EU er som en oppdatering, godt kjent for nettbutikkene. Årets Black Week har derimot for første gang gjort effektene mer synlige for forbrukerne. 

De fleste av Reprice-kundene bruker verktøyet til å sette opp Black Week-kampanjer, trolig vil flere hundre tusen prisendringer skje via løsningen deres denne uken.

Det er grunn til å tro at ikke alle retailere tolker det nye EU-direktivet likt. 

– Vi har observert mange kreative løsninger der ute. En del er flinke, og så er det noen tolkninger som er litt i grenseland, sier Frugaard Jørgensen. 

Rabattkoder er blant de mer krevende sidene å takle i det nye regelverket. Førprisen er den som blir presentert ut mot allmennheten, altså en større gruppe. Da må også rabattkoder regnes som førpris ved kampanjer. 

I likhet med tidligere må salgskanalene dokumentere prisene. Forbrukertilsynet har adgang til å spørre om dokumentasjon på både førpris, listepris og kampanjer. 

For nettbutikker som utfører prisjusteringer manuelt i dag, kan det bli en utfordring, advarer Frugaard Jørgensen og viser til at Reprice lagrer prishistorikk til nettopp den hensikten. 

Netthandlere som tas på fersken av Forbrukertilsynet i å bryte de nye reglene, får trolig en advarsel og kan i verste fall få en bot på opp mot fire prosent av omsetningen, maksimalt 25 millioner kroner. 

Sikrer konkurransedyktige priser

Brukere av Reprice-løsningen kan også overvåke konkurrentenes priser. I Norge har det vært mye bråk rundt påstått prissamarbeid innen blant annet bensin- og dagligvaremarkedet.

– Er dette et verktøy for prissamarbeid? 

– Verktøyet vårt kan i aller høyeste grad brukes til å overvåke andres priser, absolutt, det er kjerneproduktet vårt. Men aldri med hensikt om prissamarbeid. Slik jeg ser det, er det en fordel for forbrukerne fordi det skaper tillit og de vil være sikret en konkurransedyktig pris. Ingenting er verre enn å komme hjem med en ny dings og oppdage et tilbud et annet sted. 

I norsk lov er det ingen begrensninger på hvor ofte man kan justere en pris opp eller ned. 

– Med flere svingninger, i alt fra inflasjon til valutakurser, vil slike dataverktøy føre til hyppigere prisjusteringer ut mot kundene? 

– Det blir en måte å styre marginene i nettbutikken på. Når produsenten plutselig øker prisene sine, så må butikken gjøre det samme. Nå får de økt sikkerhet rundt at de gjør dette korrekt på alle varene sine til enhver tid. 

Han viser til et kjent problem for en del retailere. 

– Hvis noen kjører en kampanje på en Playstation 5, et produkt som alle kjenner prisen på og mange jakter tilbud på, og man ikke oppdager dette før neste dag, så er man for sent ute og har typisk tapt en dags omsetning på produktet. Med Reprice kan dette gå automatisk. 

Lukker runde på slutten av året

Reprice hentet 1,6 millioner kroner i ekstern kapital i 2022, blant annet fra engle-kollektivet Sprettert fra Stavanger. 

Omsetningen i 2021 var på 1,4 millioner, og den økte til 2,6 millioner i fjor. Resultat før skatt begge årene var minus 330.000 kroner.

I august åpnet de for nye investorer i forbindelse med opptaket hos Startuplab. Den pågående runden skal ifølge Fruugaard Jørgensen være nær fulltegnet på fem millioner kroner til en verdsettelse etter penger på 38 millioner kroner. Blant de nye investorene som kommer inn finner vi Flow Retail som har drevet innen teknologi for retail i flere tiår og Boitano.

Den friske kapitalen skal støtte opp om satsingen i utlandet. Mens selskapets kalkyler peker mot et norsk marked for slike tjenester på 360 millioner kroner, er det på 590 millioner i Sverige og 15 milliarder i EU. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Powered by Labrador CMS