saas

I 2021 mikset gründerne Aperol Spritz til finanseliten - nå skalerer SaaS-startupen i Europa

Nå har Stockifi 140 kunder i Norge og ser mot Europa.

For 18 måneder siden serverte Sime Buzeca og Simon Burman Aperol Spritz til Norge finanselite. Nå er de gründere.
Publisert

Finansfolk flest drikker Aperol Spritz om sommeren og Whiskey Sour når det lakker mot jul. Det vet de to tidligere bartenderne Sime Buzeca og Simon Burman alt om.

Etter at de to møttes som cocktail-miksere hos LingLing på Aker Brygge, fant tonen, og bestemte seg for å løse de mange små utfordringene i egen arbeidshverdag sammen, har startupen Stockifi økt omsetningen fra 157.000 kroner i 2021 til en prognose på fem millioner i år.

Cocktails and dreams

Kroatiske Buzeca vokste opp i serveringsbransjen. Med en far som levde av turiststrømmen hver sommer, var det naturlig for ham å delta i restauranten med resten av familien, slik det ofte er sørover i Europa.

Men Buzeca valgte IT da han tok høyere utdanning.

– Det gjorde det enklere å se muligheter for å forenkle mange av de rutinepregede oppgavene i en bar, sier han.

Simon Burman er opprinnelig fra Sverige. Han kom til Oslo rett etter skolen for å jobbe.

– Jeg hadde hørt at svensker hadde et godt rykte her og lett fikk jobb i serveringsbransjen, sier han.

Via omveier endte de til slutt opp på Aker Brygge.

– Vi har andre øyne på utfordringene i bransjen enn det et typisk utviklerteam kommer med. Vi vet om de ømme punktene fordi vi har kjent dem på kroppen, sier Buzeca som styrer et kontraktbasert team med utviklere i Kroatia og et annet team i Sør-Øst Asia, totalt 26 personer.

Overvåker prisdata og rapporterer om margin på enhetsnivå

Stockifi tar sikte på å hjelpe ledere i serveringsbransjen med flere ting, blant annet øket effektivisert drift, og varetelling, noe man foretar månedlig i en restaurant eller bar.

I backend er systemet knyttet opp til både kassen og regnskapssystemet. Da kan det hente inn ferske priser på råvarer fra fakturaer i regnskapssystemet og gi signaler om hvilke retter som har blitt dyrere å lage fordi for eksempel lakseprisen har skutt i været. Og dette skjer helt automatiskt, uten noe arbeid fra serveringsstedets side.

Brukerne får en bedre oversikt over marginene på hver enkelt rett, og fokus er på produktene som selger best.

Ifølge gründerteamet ligger det betydelig verdi, ikke minst i dagens økonomiske klima, i å hele tiden vite at man betaler for mye for en vare, slik at man kan ta nødvendige grep.

Kunder i Norge og Kroatia

Så langt har bransjen tatt imot dem med åpne armer. 140 betalende serveringssteder i Norge, og 10 i Kroatia står allerede på kundelisten.

– I Kroatia ligger den teknologiske modenheten et stykke bak de nordiske landene. Noe som presenterer ulike typer utfordringer enn her, forteller Buzeca.

– Mange startups, også de innen serveringsbransjen, har pekt på manglende teknisk modenhet i Europa som problematisk. Kan det tenkes at dere skalerer ut av landet for raskt?

– Vi stiller oss det samme spørsmålet hele tiden, sier Buzeca. – Selv om mye er likt, så møter vi såklart på en del utfordringer med å skalere løsningen til andre siden av Europa. Jeg vil si at vi konsentrerer oss mest om Norden nå, men lokale lover og reguleringer her i Kroatia har gjort tilpasningen og potensialet her svært attraktivt. Og på sikt skal vi vokse overalt, hvorfor ikke i Spania eller Peru?

Selskapet har så langt tatt ombord noen pilotkunder i Sverige og Storbritannia.

– Alle kan prøve oss, og hvis de synes at vi ikke leverer nok verdi, trenger de ikke betale.

Leter etter partner

Så langt eier gründerne fortsatt 89 prosent av selskapet, med resten fordelt på «venner og familie». Gründergarasjen er en samarbeidspartner. 

Mens Innovasjon Norge har bidratt med tilskudd og oppstartslån, ser Stockifi etter «interessante partnerskap» mot slutten av året.

– Vi er på vei mot å oppnå positiv kontantstrøm i fjerde kvartal i år, og vil fortsette å være konservative med penger, sier Burman. – Vi kommer til å ha muligheten til å velge hvis vi «bootstrapper» i fremtiden.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.