kapitAL

Hun overbeviste om QR-koder på klær

Gründeren ble advart. Norske investorer ville neppe satse på ideen hvis det var hun som fortsatte å presentere den. Nå er Repasdo sikret millionbeløp. 

Sara Mahdavi Rakstang etablerte Repasdo i 2021. – Vi løser et fundamentalt problem som er knyttet til kommende og forpliktende regler i hele Europa, og lignende regler finnes i USA, sier gründeren.

Sara Mahdavi Rakstang står bak tre år gamle Repadso, en bedrift som via QR-koder ønsker å hjelpe små og mellomstore bedrifter i tekstilindustrien med å kommunisere sine verdikjeder på en praktisk og transparent måte.

Repasdo tilbyr også styring over selve produksjonsprosessen, basert på et økosystem av anerkjente italienske leverandører, håndverkere og kvalitetskontrollører.

– Hovedutfordringen til små og mellomstore bedrifter i dag er upålitelige prosesser med minimal kontroll over priser, levering og volum. Det er lite innsyn, sier gründeren.

– Vi mener transparens er mer enn bare et verktøy for bærekraft. Det kan også være et verktøy for å identifisere effektivisering og optimalisering, noe som kan redusere ressursbruk og øke fortjenesten.

Samtidig, understreker hun, har EU kommet med et forslag til nye lover som vil stille større krav til økologisk bærekraft, sirkularitet og transparens.

– Bærekraft kan ikke kjøpes gjennom produkt. Det kan kun veves gjennom et økosystem, en økonomimodell og ikke minst en sirkulær produkt-tankegang, sier Mahdavi Rakstang.

Hentet 4,2 millioner kroner

Selskapet med hovedbase i Ringsaker, hentet før jul 4,2 millioner kroner til en verdivurdering på 30 millioner kroner, en pris de av flere ble rådet til å nedjustere i fjorårets tøffe kapitalmarked.

– Men vi bestemte oss for å beholde verdien, og dette på et solid grunnlag, sier gründeren og begrunner:

– Repasdo er et internasjonalt konsept. Vi løser et fundamentalt problem som er knyttet til kommende og forpliktende regler i hele Europa, og lignende regler finnes i USA.

Blant de fem som valgte å investere står investorgruppen TiNitti AS og Scheitz Invest AS.

– Men jeg fikk underveis i prosessen høre fra en advokat-investor at ingen norske investorer ville investere i min idé så lenge jeg presenterte den, fordi språket mitt ikke var godt nok, sier Mahdavi Rakstang, opprinnelig fra Iran.

– Rett og slett hersketeknikk

Den ingeniør-utdannede gründeren flyttet til Moelv i 2018, giftet seg og fikk raskt toppjobb i en Gjøvik-bedrift. 

Hun ble etter hvert også viseadministrerende direktør samme sted.

Mahdavi Rakstang hadde de siste 12 årene jobbet med fornybar energi og bærekraft i hovedsakelig tyske selskaper stasjonert i Midtøsten, CIS-regionen, Nord-Afrika og Europa.

– Det var helt ærlig ikke første gang jeg opplevde slike holdninger, sier gründeren om tilbakemeldingen nevnt over.

– Men jeg forstår at det har ikke noe med rasisme eller trakassering å gjøre. Det er rett og slett hersketeknikk. De ønsker å redusere eller ødelegge selvtillit, men tilliten til seg selv, visjonen og det du ønsker å skape, skal man aldri glemme, uansett situasjon.

Hun forteller videre om årets hovedmål som heter å få flest mulig pilotprosjekter og testkunder.

Repasdo ønsker i år inntil 35 kunder, og fra 2025 til 2027 er vekstmålet 100 millioner kroner i omsetning. Ideelle kunder kan for eksempel være designere og små- og mellomstore merker i mote- og sportsbransjen.

– Men vi må også kommunisere tett med samtlige aktører gjennom hele verdikjeden, alt fra leverandører av materialer, produsenter, kvalitet- og sertifiseringspartnere, logistikk, reparasjon og gjensalgspartnere, sier hun.

Fra Teheran til Ringsaker 

Selskapet skal etter planen lansere en ny versjon av det digitale produkt passet (QR-koden) i sommer.

– Så langt har vi fått veldig positive tilbakemeldinger, sier Mahdavi Rakstang. 

– Grunnen er at nesten alle andre løsninger innen synlighet og «Product Lifecycle Management» er utviklet og rigget mot store aktører i markedet. Det betyr at de krever økonomiske ressurser, intern it-kunnskap og velfungerende it-systemer, i tillegg til god kontroll over hele verdikjeden, for å kunne levere data.

– Dette er overhodet ikke praktisk for over 90 prosent av SMB-ere i industrien, sier hun.

På laget har gründeren et team på tre; Jalil Alavi, Ylva Solbakken og Elisabetta Moretti, alle med relevant internasjonal erfaring. 

Selskapet skal også åpne en ytterligere investeringsrunde til høsten.

– Jeg vokste opp og jobbet nesten hele karrieren min i store byer, sier hun og lister opp: Teheran, Berlin, Roma, Abu Dhabi ... 

– Men interessant nok var det i Ringsaker i Innlandet som motiverte seg til å starte et gründerselskap som var internasjonalt fra dag én.