Gründer og CEO Stein Ove Eriksen og CFO Øystein Drageset i Huddly.

Huddly leverer overskudd for første gang: – Strategien er å ha store, mektige venner

Og i år skal selskapet øke omsetningen ytterligere - opptil 325 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Videokonferanse-startupen Huddly innfrir egne forventninger for fjoråret, viser selskapets seneste kvartalsrapport. Etter en lengre periode med dalende aksjeverdi, mener selskapet nå at de er klare for å snu skuta.

Milepælen på 100.000 solgte kameraer ble nådd i fjerde kvartal, og selskapet leverer lønnsomhet for første gang.

– Det har tatt litt tid. I 2013, da vi starta, tenkte vi jo at dette skjer nå, nå!

– Men nå gjør det jo faktisk det. Det er ikke noen tvil om at dette markeds-skiftet skjer. Hvis man tror at videokonferanse har sin funksjon i verden, så skal det over i et mainstream marked, sier en selvsikker gründer og daglig leder, Stein Ove Eriksen.

Huddly

  • Videokonferanse-startup etablert i 2013 av Anders Eikenes og dagens CEO Stein Ove Eriksen
  • Utvikler både hardware og software
  • Samarbeider med Google gjennom Meet-funksjonen, Microsoft gjennom Teams, og med Zoom, bland andre.
  • Omtrent 60 ansatte, hvorav 40 i R&D, nesten alle på software-siden

Satser på sterke partnerskap

Tirsdag kunne han presenterte svært positive tall for aksjonærene.

Inntektene økte kraftig fra tredje kvartal (42,7 millioner) til det fjerde (67 millioner) i fjor, og totalt omsatte selskapet for 187 millioner kroner i 2019, mot 77 millioner året før. Selv ventet Huddly en omsetning på mellom 180 og 190 millioner i perioden, som viste seg å treffe ganske godt.

Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) endte på 25,7 millioner kroner i fjerde kvartal, og 41,5 millioner kroner totalt for året. Samtidig går det frem av kvartalsrapporten at bruttomarginene økte kraftig, fra 34 prosent i 2018 til 52 prosent i fjor.

For inneværende år forventer selskapet at omsetningen øker igjen, til en plass mellom 225 millioner og 325 millioner kroner.

– Hvordan skal dere klare det?

– Partnerskapene skalerer jo. Det er egentlig det korte svaret. Produktene våre og måten det er skrudd sammen på, og måten det er integrert med partnerne våre på, gjør at det skalerer veldig kostnadseffektivt og fint. Det skalerer på akkurat den måten det trenger å gjøre i dette markedet, sier Eriksen.

– Og vi skalerer distribusjon. Vi har signert en god del store distributører i løpet av 2019, som fortsatt er i tidlig fase, og som vi tror vi kan bygge videre på, supplerer CFO Øystein Drageset.

Samtidig varsler de en utflating eller liten nedgang i bruttomarginene, og påpeker at markedet er preget av usikkerhet. Samtidig forventer selskapet en svak økning i driftskostnadene og investeringer, i tråd med planen om å gjennomføre en «moderat skalering» av organisasjonen.

– Vi har jobbet knallhardt gjennom 2019 for å forbedre det vi kunne i bruttomarginen. I dagens produktportefølje og kundemasse, ser vi for oss en utflating. Hvis det skulle være en nedgang, vil det være fordi vi er opportunistiske med nye og gode salgsavtaler, for å øke omsetningen. Det er alltid en avveining. Men når vi har 55 prosent bruttomargin som et snitt i 2019, og får en stor mulighet på 40 prosent, er det ikke rett av selskapet, hverken for vår del eller for investorene, å si nei til det, påpeker Drageset.

– Betyr dette at dere har gjort dere siste kapitalinnhenting?

– Det vil jeg si. Det kan iallefall være vår siste runde. Hvis vi skulle gjort en kapitalinnhenting, måtte det vært for å akselrere en eller annen mulighet som var ekstraordinær. Men det ligger ingenting i planene våre.

Styrke og svakhet i samarbeid

I kvartalsrapporten fremhever selskapet Google, gjennom Asus, og Crestron som nøkkelpartnere, og legger til at de har landet flere salgsavtaler med store selskaper i løpet av året.

– Strategien er å ha store, mektige venner, fortalte Eriksen aksjonærene tirsdag.

– Når styrkeforholdet er så kraftig i favør for eksempel Google, kan denne modellen også være en svakhet for dere?

– Styrker og svakheter er ofte koblet sammen. Integrasjonen vi har med Google og Crestron, er dyp. Og man kan alltid tenke at det skal være enkelt å bytte ut komponenter i noe som er sydd sammen, men det er ikke så lett, og det skjer ikke så fort som man skulle tro. Når vi har jobbet oss inn i en løsning, og fortsetter å jobbe i den sammen med Google og Crestron, så blir partnerskapet sterkere og sterkere. Det skjer ikke så mange overraskelser der.

– For å få dette til å funke bra, så må det se lett ut. Det må være som en lysbryter - av og på, eller å ta opp røret på en telefon, så ringer det. Men bak den knappen og bak det røret, så ligger en tre-fire forskjellige selskaper sin software-stack og internett og alt mulig rart. For å få det til å funke, må integrasjonen vår nødvendigvis være dyp, både med Crestron, Google, Zoom og Microsoft. Når de løsningene først er sydd sammen og shippes ut, er det en treghet i det, sier gründeren.

Verdifallet

Det er ikke lenge siden Huddly ble priset til godt over en halv milliard kroner, men de seneste månedene har verdien på selskapet dalt gradvis ifølge markedsplassen NOTC. Huddly-aksjen handles nå for 33 kroner, som priser selskapet til i underkant av 400 millioner kroner. Dette var også tema blant noen av aksjonærene under kvartalspresentasjonen tirsdag.

Årsaken, forklarer CFO Drageset, er «litt bagasje» fra tidlig i selskapets livsløp. Selv har han bare vært i selskapet i halvannet år, men peker på mismatch mellom forventningene som ble kommunisert til aksjonærene og det øvrige markedet, og det som ble levert for noen år siden.

– Det har blitt gjort to emisjoner på 80 millioner norske kroner, begge i 2017, og i det materialet var det kanskje en guiding som var noe upresis. Den langsiktige veksten var ikke nødvendigvis feil, men det var spesialutslag i et spesifikt år, med enorm vekst, og så kanskje lavere enn hva vi faktisk leverte de andre årene.

– Hva har endret seg?

– Den første omsetningen i selskapet var i september 2017. Og når du skal guide omsetning før du har etablert kundebasen, er det vanskelig. I dag har vi to etablerte produkter i markedet, etablerte partnerskap og distribusjonskanaler, så det er mye bedre visibilitet nå enn i 2017. Det er en naturlig del av utviklingen, sier han.

En annen faktor til den negative utviklingen i aksjeprisen kan være at medgründer og tidligere CTO Anders Eikenes forlot selskapet i 2017 og har siden solgt deler av aksjene sine.

– Det er mulig at NOTC ikke har likviditet nok til å ta imot selgende interesser. Men verdsettelsen som sådan må investorene ta sitt perspektiv på, og det er jo en følge av tilbud og etterspørsel.

– Har utviklingen gnaget på dere?

– Det har ikke gnaget på oss. Vi er opptatt av å bygge selskap, og det føler vi at vi gjør på en god måte. Vi har gradvis hatt den forbedringen vi har sett for oss. Vi har fokusert veldig på å bygge organisasjonen, og selvfølgelig produktene - som er det viktigste, og markedet, for å komme dit vi er i dag.

– Så må vi være ydmyke på at vi kanskje har vært for svake på å synliggjøre oss selv. Vi blir for introverte og for lite synlige ute hos investorene, vedgår Drageset.