EDTECH

Hokus, pokus: Filiokus har vunnet innovasjonspris for mattespill

Spillet Cal&Bomba fokuserer på å visualisere matematisk teori - og ønsker å «trylle frem» forståelse og interesse for matte. 

Vil øke matte-forståelsen: Martin Lothe Sæterdal er en av gründerne i Filiokus. Til høyre et skjermbilde fra spillet Cal&Bomba som vant innovasjonsprisen.
Publisert

– Vi ser at mange som forbinder mattefaget med motgang og negative følelser, opplever mestring og kjenner på matteglede, når de får mulighet til å leke med matematisk teori i et spill, sier gründer og daglig leder Martin Lothe Sæterdal i Filiokus. 

Han har gründet edtech-selskapet sammen med Gjermund Mørkved Bohne, gründer og spilldesigner.

Selskapet ga ut sitt første spill i 2023 og føyer seg inn i rekken av edtech-selskaper. 

Shifter har blant annet skrevet om Eduplaytion som når ut til 200 kommuner og House of Math som i 2022 ble verdsatt til 300 millioner kroner. 

Under Spillprisen vant Filiokus sitt mattespill Cal & Bomba pris for beste innovasjon. I spillet  møter du den pyromane nissen Cal, og hans kone, trollet Bomba. Dette rare ekteparet er veldig glad i å sprenge ting, og spilleren må kombinere prosentregning med annen spillmekanikk for å programmere små handlingsforløp som resulterer i eksplosiv ødelegging.

Dette var juryens begrunnelse: 

«Juryen roser spillet for dets nyskapende tilnærming til læring, hvor det blander spillmekanikk og pedagogikk på en engasjerende måte. Spillet skiller seg ut i sjangeren ved at det presenterer gameplayet (spillopplevelsen) sitt med stor sjarm og lekenhet.

I dette spillet blir tradisjonelt tunge og vanskelige skolefag omgjort til underholdende og tilgjengelige oppgaver man får lyst til å løse. Det fremheves som et nyttig verktøy for læring som engasjerer barn i alle aldre, både i skolen og på fritiden, og viser at læring kan være morsomt. 

Juryen mener spillet har potensiale til å forbedre matematikkforståelsen blandt unge mennesker.»

Spillprisen er den årlige prisutdelingen for norsk spillbransje og arrangeres av Virke Produsentforeningen i samarbeid med Norsk filminstitutt 

Gründer og Gjermund Mørkved Bohne, gründar og spilldesigner forklarer hvordan spillet er bygd opp: 

– I sin grunnform er Cal & Bomba et søylediagram som kamuflerer seg som et spill. Å vinne pris for beste innovasjon er utrolig moro, og er for oss en slags bekreftelse på at vi har gjort en god jobb når vi har forsøkt å gjøre det interessant for folk å interagere med et søylediagram, sier Bohne. 

– Rett og slett ganske kult 

I pressemeldingen kommer det også frem hvordan spillet er blitt mottatt når det er blitt testet og brukt av ungdomsskoleelever ved Frydenberg skole i Oslo: 

– For noen av elevene er forskjellen på en vanlig mattetime, og timen der vi spilte Cal & Bomba, helt ekstrem. Både når det gjelder innsats, mestringsfølelse og mulighet til å lære av egne feil. Jeg har sett elever, som på mange måter har gitt opp mattefaget, sitte og kose seg med matematikk i to timer. Det er rett og slett ganske kult, sier lærer Snorre Grimstad ved Frydenberg skole. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Selskapet Filiokus ga ut sitt første spill i 2023, men historien til selskapet kan sies å gå helt tilbake til 2011.  

I 2011 skrev gründer Martin Lothe Sæterdal sin bacheloroppgave på Kunsthøgskulen i Bergen om visualisering av matematikk som pedagogisk hjelpemiddel. 

– Etter en 11 år lang modningsprosess ble Filiokus startet for å utvikle spill som bygger på de prinsippene som ble utforsket i denne oppgaven. Selskapet opplyser at de planlegger å lansere flere spill i tiden fremover, uttaler gründerne i pressemeldingen.