resultat

Her vokser Cognite mest

Røkkes industrielle datasatsing fosser frem i enkelte markeder og bremser i andre.

Girish Rishi (t.h.) tok over som leder i Cognite etter Markus Lervik i 2022.
Publisert

Cognites brede resultater har vært kjent siden eier Akerkonsernet presenterte dem i februar. Her fremgikk det at Cognites industrielle dataprodukt omsatte for 790 millioner kroner i 2022. 

Kostnadene kom på 1,33 milliarder kroner som ga et driftsresultat på minus 543 millioner kroner. Gevinst på valuta løftet resultatet før skatt til minus 469 millioner.

Men nå har selskapet, som tviholder på enhjørningstatusen og i Akers regnskap fortsatt er verdsatt til 13 milliarder kroner, kommet med egen årsrapport med langt flere detaljer om driften.

Norsk omsetning dominerer

Omsetningen brutt ned på landet hvor kunden holder til, viser at hjemmemarkedet fortsatt er svært dominerende for Cognite. 

Cognites omsetning fra kontrakter med kunder fordelt på land i 2021 (rød) og 2022 (rød pluss blå).

2021-omsetningen i Norge på 460 millioner kroner økte til 497 millioner kroner, eller rundt 8 prosent.

Samtidig er det tegn til sterk vekst i Nederland, USA. og Saudi-Arabia. I de to sistnevnte landene ligger veksttakten på henholdsvis 186 prosent og 261 prosent til 50 og 47 millioner kroner.

I Storbritannia er nedgangen på 77 prosent, men i absolutte tall er det bare snakk om seks millioner kroner i redusert omsetning. Den lille omsetningen fra Irland på to millioner i 2021. forsvant i 2022.

Endring fra 2021 til 2022 i omsetning fra kontrakter fordelt på land (uten Norge).

Satsing i Midt-Østen og Ørsted på kundelisten

På skrytelisten løfter selskapet frem at en Forrester-studie anslår at store kunder med mange tunge ting på eiendel-siden i balansen, i snitt kan hente ut verdier for 21,6 millioner dollar ved å ta i bruk Cognite Data Fusion. 

Produktet har nå over 100 kunder globalt spredt innen energi, fornybar energi, industri og fabrikasjon. En av de nye kundene er den danske fornybargiganten Ørsted. 

I fjor sommer lanserte selskapet en satsing i Midt-Østen. CNTXT er et samarbeid med selskapets andre store eier, Saudi Aramco, som skal bidra til å digitalisere kongedømmet Saudi Arabia og andre land i regionen med Cognite-teknologi og andre løsninger. 

 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.