båt
Teamet i SES-X Marine Technologies på Aker Brygge.
Foto: SES-X Marine Technologies
Henter 30 millioner kroner for gjøre elektriske båter like vanlig som elbiler
– Overgangen kommer til å skje raskere enn man tror, sier daglig leder Carl Fredrik Rehn i SES-X Marine Technologies.
Det har vært en lang ferd og noen dype bølgedaler for SES-X Marine Technologies, som har utviklet teknologi for hurtiggående småbåter og passasjerferger basert på luftputeprinsipp.
Selskapet ble etablert under navnet ESI helt tilbake i 2002, og tok ifølge Teknisk Ukeblad patent på SES-teknologien (se faktaboks) den gang. Siden har det blitt investert over 130 millioner kroner i forskning og teknologiutvikling, skriver avisen, uten at det kommersielle gjennombruddet kom. I 2019 kom nye eiere inn, og selskapet relanserte under nytt navn.
Nå er hullene tettet, og SES-X Marine Technologies har hentet inn 30 millioner kroner i frisk kapital fra flere kjente investorer.
Slik fungerer SES-teknologien
I den normalt flate bunnen på skroget, er det laget et hulrom litt bak punktet hvor baugen treffer vannlinjen. Dette strekker seg helt til akterstevnen. Fremme er det en vifte som blåser luft inn i hulrommet. Akter er det digitalt styrte «flaps» som kan stenges. Når fartøyet er kommet opp i fart, blåses luft inn og skroget, som deretter heves og flyter på en luftpute.
Kilde: Teknisk Ukeblad
Daglig leder Carl Fredrik Rehn forteller at målet er å gjøre det like naturlig å tenke på elektriske båter, som man tenker elektriske biler, busser og trailere.
– Bilindustrien har vært i førersetet på utviklingen. Mye av teknologien som er utviklet for biler, er overførbart til båter. Vi forventer at overgangen kommer til å skje raskere enn man tror, sier han.
I dag har SES-X Marine Technologies to demonstrasjonsfartøy på vannet, en 18 meter lang arbeidsbåt og en 20 meter lang hurtigbåt. Investorpengene skal brukes på ansettelser innen teknologi og salg.
Rehn forteller at de er i dialog med partnere og satser på full kommersiell lansering innen 2023.
– Stormakt innen maritim industri
Flere kjente investorer blir med på seilasen, deriblant Momentum, Link Capital og CoFounder.
Glen Ole Rødland, med mangeårig erfaring fra energi og maritim industri, investerte selv i selskapet høsten 2021 og tok samtidig rollen som styreformann.
Rødland sitter blant annet som styreleder i AqualisBraemar LOC og Prosafe, og jobbet tidligere som partner for investeringsselskapene HitecVision og Ferncliff.
– Norge er en stormakt innen maritim industri og vi har en ledende og innovativ maritim klynge. For SES-X er det en betydelig konkurransefordel å være en del av den norske maritime klyngen når vi nå skal kommersialisere teknologien, sier han i en pressemelding.
– Det faktum at Norge også har vært tidlig med å adoptere elektrisk transport og bygget ny infrastruktur for elektriske kjøretøy gjør at vi har tilgang til betydelig kompetanse også innen elektrifisering.
Momentum ledet runden. Partner i investeringsselskapet, Hilde Støle Pettersen, tror SES-X sitter på den manglende brikken i puslespillet for å elektrifisere hurtiggående båter, og mener at selskapet er i ferd med å finne en forretningsmodell som virkelig kan skalere.
– Til sammen gjør disse to tingene gjør at selskapet kan bidra til å akselerere det grønne skiftet på havet. Teamet har imponert oss med sin kombinerte kompetanse på hydrodynamikk og software, deres kommersielle teft, og ikke minst deres dedikasjon og engasjement. Vi ser enormt frem til å støtte reisen til SES-X i årene som kommer.