arbeidsmarked

Har mer enn tredoblet antall ansatte på fire år: – Mange får sin første jobb i Ryde  

Det norske sparkesykkelselskapet har vokst fra 244 til 805 ansatte siden 2021. 

Ryde ansetter mange unge til å holde sparkesyklene ved like.
Ryde ansetter mange unge til å holde sparkesyklene ved like over hele landet.
Publisert Sist oppdatert

I en undersøkelse Shifter har laget basert på tall over rapporterte ansatte i 100 utvalgte bedrifter, er Ryde blant dem som drar utviklingen oppover. 

1. september i 2021 hadde sparkesykkelbedriften 244 lønnede arbeidstakere, mens ved 1. september i år var tallet 805. 

I en undersøkelse Shifter har laget basert på tall over rapporterte ansatte i 100 utvalgte bedrifter, er Ryde blant dem som drar utviklingen oppover. 

1. september i 2021 hadde sparkesykkelbedriften 244 lønnede arbeidstakere, mens ved 1. september i år var tallet 805. 

– Veksten i antall ansatte henger sammen med veksten i bedriften som så dan, sier daglig leder Tobias W. Balchen. 

Tilbake i 2021 var Ryde aktive i noen få byer i Norge. I dag kan man suse av gårde med deres sparkesykler i 15 norske byer. Blant annet gjorde de comeback i hovedstaden i 2023. 

– Så nå er vi til stede i alle de største byene, sier Balchen. 

Les også: Nesten 100 mill. i pluss for norsk elsparkesykkel-selskap etter fem år

– Gjør alt selv

En av grunnene til at antallet ansatte har vokst, handler om deres forretningsmodell, ifølge Balchen.

– Vår modell går ut på at vi gjør alt selv. Mange i sparkesykkelbransjen bruker tredjeparter til batteribytter og vedlikehold av syklene. Det gjør ikke vi. Vi ønsker kontroll og ansetter derfor direkte i selskapet, sier han. 

De ansatte rundt om i landet jobber hovedsaklig med to ting: De bytter batterier og henter inn sparkesykler eller så jobber de som mekanikere på verksted. 

– Så når vi lanserer i en ny by bygger vi opp lokalmiljøet med egne ansatte, som jeg også tror de forskjellige kommunene setter pris på, sier Ryde-sjefen. 

Veksten i antall ansatte har også vært blant dem som jobber med service og administrasjon ved hovedkontoret. 

El-sparkesykkel fra Ryde parkert foran Opera huset i Oslo.

Ansetter unge

Balchen forteller at mange av de som blir ansatt i Ryde er unge. 

– Mange får sin første jobb i Ryde. Det er noe vi er veldig stolte av, men også noe vi er veldig bevisste på. 

– Flere ansatte betyr mer ansvar som arbeidsgiver: Hvordan håndterer dere det?

– Det handler om mange ting. En ting vi er stolte av er at vi gir ansatte muligheter. Manageren i Bodø for eksempel er gjerne en som begynte med å bytte batterier og som deretter har gått i gradene. Så veldig mange av dem som sitter i vår ledelse er unge mennesker som har tatt utfordringene og gjør det veldig bra. 

– I tillegg er vi selvfølgelig opptatt av å ha klare rutiner, rammer og god opplæring, legger han til. 

Tobias W. Balchen er daglig leder i den norske sparkesykkeltjenesten.
Tobias W. Balchen er daglig leder i den norske sparkesykkeltjenesten.

Størst i utlandet 

Tallene Shifter har hentet viser likevel ikke hele bildet, ettersom disse kun gjelder norske ansatte. 

Ryde-sjefen forteller at de har mange ansatte også i Sverige og Finland.

– Vi lanserte i fire nye byer i Sverige sommeren 2021, som var første gang utenfor Norge. I dag kommer rundt 40 prosent av vår omsetning fra Norge. 

– Modellen i de to andre landene er den samme, vi ansetter direkte hver gang vi åpner i en ny by. 

Med tilstedeværelse i 15 norske byer, er planen nå å vokse mer i andre land i neste år. 

– Både i Sverige, men også i andre land. Det kommer til å bety flere roller på hovedkontoret, som fortsatt skal være i Oslo. 

– Dere har en del konkurrenter. Hvordan jobber dere for å være best?

– Mange av konkurrentene var finansiert av venturekapital tilbake i 2021-2022, da kapital nesten var gratis og ting var på topp. Så de vokste ekstremt raskt og ufokusert i mange regioner. Vi har heller jobbet målrettet med å bygge i Norge, Sverige og Finland. Så vi har vært opptatt av å bli best der man er og bygge ledende posisjoner lokalt. Vi skal også vokse utenfor Norden, men det handler om å ta steg for steg. 

Ifølge han har strategien vært svært vellykket, og de er nå ledende i nesten alle de 55 byene selskapet er i i Sverige, Norge og Danmark.

– Vi er stolte av å ha en lønnsom forretningsmodell, som det er litt manko på i vår bransje, legger han til.