-
Data/Analytics Engineer | Nordea
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence
-
Growth Specialist | Noteless
-
Digital Innovation Consultant | BAHR
-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
arbeidsmarked
Har mer enn tredoblet antall ansatte på fire år: – Mange får sin første jobb i Ryde
Det norske sparkesykkelselskapet har vokst fra 244 til 805 ansatte siden 2021.

I en undersøkelse Shifter har laget basert på tall over rapporterte ansatte i 100 utvalgte bedrifter, er Ryde blant dem som drar utviklingen oppover.
1. september i 2021 hadde sparkesykkelbedriften 244 lønnede arbeidstakere, mens ved 1. september i år var tallet 805.
– Veksten i antall ansatte henger sammen med veksten i bedriften som så dan, sier daglig leder Tobias W. Balchen.
Tilbake i 2021 var Ryde aktive i noen få byer i Norge. I dag kan man suse av gårde med deres sparkesykler i 15 norske byer. Blant annet gjorde de comeback i hovedstaden i 2023.
– Så nå er vi til stede i alle de største byene, sier Balchen.
Les også: Nesten 100 mill. i pluss for norsk elsparkesykkel-selskap etter fem år
– Gjør alt selv
En av grunnene til at antallet ansatte har vokst, handler om deres forretningsmodell, ifølge Balchen.
– Vår modell går ut på at vi gjør alt selv. Mange i sparkesykkelbransjen bruker tredjeparter til batteribytter og vedlikehold av syklene. Det gjør ikke vi. Vi ønsker kontroll og ansetter derfor direkte i selskapet, sier han.
De ansatte rundt om i landet jobber hovedsaklig med to ting: De bytter batterier og henter inn sparkesykler eller så jobber de som mekanikere på verksted.
– Så når vi lanserer i en ny by bygger vi opp lokalmiljøet med egne ansatte, som jeg også tror de forskjellige kommunene setter pris på, sier Ryde-sjefen.
Veksten i antall ansatte har også vært blant dem som jobber med service og administrasjon ved hovedkontoret.

Ansetter unge
Balchen forteller at mange av de som blir ansatt i Ryde er unge.
– Mange får sin første jobb i Ryde. Det er noe vi er veldig stolte av, men også noe vi er veldig bevisste på.
– Flere ansatte betyr mer ansvar som arbeidsgiver: Hvordan håndterer dere det?
– Det handler om mange ting. En ting vi er stolte av er at vi gir ansatte muligheter. Manageren i Bodø for eksempel er gjerne en som begynte med å bytte batterier og som deretter har gått i gradene. Så veldig mange av dem som sitter i vår ledelse er unge mennesker som har tatt utfordringene og gjør det veldig bra.
– I tillegg er vi selvfølgelig opptatt av å ha klare rutiner, rammer og god opplæring, legger han til.

Størst i utlandet
Tallene Shifter har hentet viser likevel ikke hele bildet, ettersom disse kun gjelder norske ansatte.
Ryde-sjefen forteller at de har mange ansatte også i Sverige og Finland.
– Vi lanserte i fire nye byer i Sverige sommeren 2021, som var første gang utenfor Norge. I dag kommer rundt 40 prosent av vår omsetning fra Norge.
– Modellen i de to andre landene er den samme, vi ansetter direkte hver gang vi åpner i en ny by.
Med tilstedeværelse i 15 norske byer, er planen nå å vokse mer i andre land i neste år.
– Både i Sverige, men også i andre land. Det kommer til å bety flere roller på hovedkontoret, som fortsatt skal være i Oslo.
– Dere har en del konkurrenter. Hvordan jobber dere for å være best?
– Mange av konkurrentene var finansiert av venturekapital tilbake i 2021-2022, da kapital nesten var gratis og ting var på topp. Så de vokste ekstremt raskt og ufokusert i mange regioner. Vi har heller jobbet målrettet med å bygge i Norge, Sverige og Finland. Så vi har vært opptatt av å bli best der man er og bygge ledende posisjoner lokalt. Vi skal også vokse utenfor Norden, men det handler om å ta steg for steg.
Ifølge han har strategien vært svært vellykket, og de er nå ledende i nesten alle de 55 byene selskapet er i i Sverige, Norge og Danmark.
– Vi er stolte av å ha en lønnsom forretningsmodell, som det er litt manko på i vår bransje, legger han til.