Konkurs

Han var med å bygge opp Easee-utfordrer - nå kjøper han konkursboet til solcellebåt

Noen uker etter at Freepower erklærte konkurs, har Amina-storeier Arne Magnus Berge trådt inn som redningsmann for båtkonseptet. 

Arne Magnus Berge, kjøper opp Freepower
Båtentusiast: Arne Magnus Berge i en av Freepowers prototyper.
Publisert Sist oppdatert

–  Jeg har stor tro på el-fremdrift, og har selv holdt på med el-bil i veldig mange år, understreker Arne Magnus Berge.

Mannen som i den første tiden ledet Tønsberg-kontoret til ladestartupen Amina, har kjøpt opp konkursboet til el-båtstartupen Freepower, etter at den for noen uker siden meldte konkurs.

Det var Tønsberg Blad som omtalte oppkjøpet først.

Freepower, som ble startet av Carl Martin Bjurmalm, er en av flere folkefinansierte oppstartsselskaper Shifter har skrevet om, som har meldt konkurs det siste året. 

Bjurmalm, som siden 2019 har designet og bygget solcelledrevne aluminiumsbåter i Norge, hadde kommet i gang med å selge et par av dem før en kjøper trakk seg.

Det skal ha vært nok til å velte hele lasset, på tross av at Freepower tidligere meldte at kapitalen de hentet gjennom folkefinansieringsrundene hos Folkeinvest, skulle kunne drifte dem frem til 2025.

Dette er Freepower

  • Freepower ble startet opp i 2019 av Carl Martin Bjurmalm. 
  • Han har designet og produsert solcelledrevne aluminiumsbåter. 
  • Selskapet har deltatt i akseleratorprogrammene til Startup Norway og Katapult Ocean. Sistnevnte er største aksjonær foruten gründerne. 
  • Freepower har vært gjennom to folkefinansieringsrunder. På tampen av 2022 hentet selskapet altså 2,4 millioner kroner gjennom Folkeinvest, etter å ha tidligere hentet 3,7 millioner på samme vis.
  • Tilsammen har selskapet hentet i overkant av seks millioner fra fra 299 investorer. 

Erfaren el-entreprenør

Selv om ting ikke gikk helt veien, deler Berge, som nå blir eier av hele innmaten i konkursboet, en brennende tro på solcellebåt-konseptet og har et håp om å få det hele på vannet igjen.

Berge har en solid CV innen elektrifisering av transport. Han kom inn i Amina i 2021, etter at han ble kontaktet av CEO i Amina Eirik Jørgensen, for å hjelpe til med å bygge opp det lovende ladeboks-selskapet. 

Før dette skal Berge ha vært med på å utvikle andre el-ladere, og har ellers vært engasjert i el-fremdrift siden 2002, ifølge han selv. 

Tønsberg-kontoret til Amina er nå avviklet, men Berge sitter fortsatt på en betydelig eierandel i selskapet. Hans holdingselskap eide ved årsskiftet hele 19 prosent av selskapet. 

Flere ambisjoner 

Med Freepower-kjøpet blir Berge eier av to ferdigbygde prototyper av de solcelledrevne aluminiumsbåtene, samt noen hengerlass med diverse båtdeler.

Tar over: Arne Magnus Berge har kjøpt opp hele innmaten i konkursboet til Freepower.

Overfor Tønsberg Blad anslår bobestyreren for konkursboet til Freepower, advokat Knut Skagen, at verdiene i selskapet utgjør rundt én million kroner, og at gjelden er på rundt 2,4 millioner kroner.

Berge har flere idéer til hvordan han kan omstrukturere Freepower for at ting skal gå i pluss. 

– Jeg synes konseptet er godt og tenker at dette må industrialiseres, altså at det må produseres flere båter, forteller Berge til Shifter. 

Blant annet vil han også finne ut hvordan han kan gjøre båtene billigere, både å bygge og å kjøpe. 

– Jeg vil gjøre det litt mer spiselig altså. Det er nok et litt snevert marked med dem som vil kjøpe en el-båt til en million kroner, understreker han. 

Dårlig marked 

Berge påpeker selv også at det trolig er et dårlig marked for alle båter akkurat nå. Han har foreløpig derfor planer om å ligge litt lavt, frem til han finner ut av hvordan han vil gjøre ting mer konkret. 

– Nå vil jeg bruke tiden frem til jul på å tenke over hvordan det skal drives videre og skaleres opp. Jeg føler jeg har en del erfaring med det, sier Berge. 

Han benytter samtidig anledningen til å berømme Bjurmalms innsats i Freepower. 

– Det er ofte sånn at når et selskap går konkurs så ser man på det negative, men jeg heier på de som har prøvd å skape noe. Jeg vet alt om hvor mye hardt arbeid som legges inn i å bygge noe over flere år, og ønsker å ivareta det fremover, sier han. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.