startup

Gründerne skrotet Antler-ideen: Ny duo ruller ut abonnement på kultur i stedet

Tre ble til to - og digital reklame til fysiske opplevelser. Nå skal Line Standal Sørnes og Rodi Ali gjøre kulturlivet mer tilgjengelig. 

Godo-gründerne Line Standal Sørnes og Rodi Ali lanserte nylig en pilot på sitt abonnement på opplevelser.
Publisert Sist oppdatert

Line Standal Sørnes og Siw-Cathrine Braa, duoen bak treningskonseptet Combine - senere kjøpt opp av Bruce, gjorde i fjor comeback som gründere av det som skulle bli en helt ny kanal for «digital out-of-home»-reklame. 

De hadde via Antler også teamet opp med Rodi Ali, opprinnelig fra Sverige, og skisserte i Shifter en plan om å bli blant Nordens ledende selskaper i bransjen.

Line Standal Sørnes og Siw-Cathrine Braa, duoen bak treningskonseptet Combine - senere kjøpt opp av Bruce, gjorde i fjor comeback som gründere av det som skulle bli en helt ny kanal for «digital out-of-home»-reklame. 

De hadde via Antler også teamet opp med Rodi Ali, opprinnelig fra Sverige, og skisserte i Shifter en plan om å bli blant Nordens ledende selskaper i bransjen.

I april skrotet de imidlertid hele prosjektet for å satse på en annen idé i stedet. 

– Vi hadde tro på prosjektet, men ingen av oss var lidenskapelig opptatt av reklame. Det ville blitt et langt løp, og jeg liker å komme raskt ut på markedet og teste responsen, sier Standal Sørnes - og Ali supplerer:

– Vi «killet» ideen på en fredag og begynte på det nye prosjektet på mandag.

Det var likevel ingen lett beslutning å ta, forteller duoen, men samtidig helt riktig. På nyåret trakk også Braa seg helt ut av det ferske selskapet. 

– For meg handlet det om at jeg ikke hadde «passion» for reklame. Jeg kunne selge inn løsningen, men ikke med den energien jeg vanligvis har, sier Standal Sørnes. 

– Morsommere å bygge B2C

Den nye satsingen Godo skal gi brukere tilgang til kulturopplevelser i ett abonnement, som jazzkonserter, startup, kino, utstilling, teater og mer. 

Tjenesten skal samtidig hjelpe partnere med å fylle tomme seter. 

– Lenge hadde jeg ønsket å bruke mer av kulturlivet. Men det er vanskelig å få oversikt, og ofte får jeg vite om ting først etter at de har skjedd, sier Standal Sørnes.

– Jeg ville lage en løsning som gjør det enkelt å se hva som skjer i kveld eller i morgen - og kunne booke spontant. 

Hun sammenligner modellen med den som lå til grunn i Combine og senere Bruce, appen som samler uavhengige treningstilbud under ett medlemskap. 

– Og den kjenner jeg jo godt. Jeg ser et tydelig problem og en løsning, og jeg synes B2C er morsommere å bygge enn B2B - særlig fordi jeg selv er kunden. 

– Har mine tanker om hvor krevende det kan være å bli

Nylig lanserte Godo en pilot, og gründerne er nå i kontinuerlig dialog med både kunder og partnere, som så langt teller 20 arrangører.

– Fra teknologisiden har vi bygget tre deler, forklarer Ali og fortsetter: 

– En app for sluttbruker, et system internt for oss, og en partnerløsning for arrangørene. Med hjelp av AI koder jeg nå tre til 15 ganger raskere enn før, sier svensken - trolig en av få som nå bygger et selskap fra Norge. 

– Jeg flyttet jo hit på grunn av kjærlighet for noen år siden, så «business» kom senere, men jeg håper jo det vil fungere. Jeg ser samtidig til Sverige og har mine tanker om hvor krevende det kan bli i Norge, sier han og legger til: 

– Vi har snakket flere ganger om hva som kan skje etter valget. Akkurat nå har jeg hatt fullt fokus på å få produktet på plass, og de praktiske detaljene rundt selskapsformen, vil vi se nærmere på senere i høst. 

– Det store hindret

Gründerne har uansett planer om å hente ekstern kapital mot slutten av året, og viser foreløpig til Antler-investeringen, i tillegg til et tilskudd fra Innovasjon Norge. 

– For å lande de store aktørene må vi kunne vise data, sier Standal Sørnes.

– Alle de største trenger dokumentasjon, men vi har allerede mange mindre aktører med, og det gjør at vi ikke er bekymret.

Visjonen er å få folk til å bruke byen mer og hjelpe arrangører å fylle kapasitet - først i Oslo og deretter i København, forteller duoen videre. 

– Det store hinderet er å nå ut til mange nok kunder med begrensede ressurser, sier Standal Sørnes og legger til:

– Nå må vi være kreative på markedsføring, slik jeg måtte i starten av Bruce. Samtidig vil jeg hente kapital raskere denne gangen og tenke større fra start. 

Shifter har ikke lykkes med å komme i kontakt med Braa for en kommentar.