-
Data Engineer, Data Core team | NBIM
-
Demand Generation & Campaign Manager (Scandinavia) | Infrakit
-
CFO | Biosort
-
Utvikler | Blank
-
Revenue Operations Lead | Unleash
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
underholdning
Gründere vil eksportere Norges mest folkekjære bil ut i verden
Med rettighetene, kapital og en stjernerådgiver på plass, forbereder Playful Rebels en internasjonal relansering av Pelle Politibil.
Denne høsten var en svært folkekjær figur å se i ny drakt i hyllene hos bokforhandlere rundt om i landet.
Det tok ikke lang tid før det ble tydelig at 40 år gamle Pelle Politibil fortsatt står sterkt hos nordmenn: Etter bare få uker suste nemlig boken rett inn på Bokhandlerforeningens toppliste for barn og unge.
Bak comebacket til den storøyde politibilen står oppstartsselskapet Playful Rebels, som i fjor sikret seg en eksklusiv lisens på alle åndsverk-rettighetene (IP-rettighetene) til den velkjente barnehelten fra Nordisk Film.
– Det er veldig stor stas og et ærefullt oppdrag å forvalte en sånn kulturskatt, sier gründer Jim Hansen.
Han og gründerkollega Viktor Enoksen forteller at boklanseringen bare er første steg i en langt større satsing. De to vil jobbe med underholdning på en litt annen måte enn man typisk har gjort tidligere – ved å sikre etablerte IP-er og utvikle historier på tvers av alle mulige formater, slik som for eksempel Disney og Pokémon har gjort før dem.
Men i første omgang er altså planen å få Pelle ut til et globalt publikum gjennom alt fra bøker, spill og filmer.
Pelle i alle former
Både Hansen og Enoksen har lang erfaring fra film- og underholdningsbransjen. Hansen har blant annet vært med på å produsere filmen «Sameblod», og hatt regi på NRK-serien «De siste dødsdømte».
Enoksen var på sin side i ferd med å starte opptak på kinofilmen «Blücher» da han bestemte seg for å hoppe av for å starte Playful Rebels sammen med Hansen i fjor.
De hadde lenge drodlet på en idé basert på en gjentakende frustrasjon fra film- og TV-bransjen.
– Det hjelper ikke hvor mye man lykkes med en tv-serie eller film. Man starter uansett på nytt når skjermen blir svart. Det eneste er at det kanskje blir litt enklere å få solgt inn neste serie til de store techselskapene som styrer showet – som Netflix og HBO, sier Enoksen.
– De kjøper en og en serie av gangen, og når filmen er ferdig, er man ferdig. Det som er frustrerende da er at man som produsent tar risikoen som råvareleverandør, mens de henter ut verdien.
– Vi vil at kundereisen ikke skal være over når skjermen blir svart – vi vil beholde publikum i vårt økosystem, understreker han.
Måten gründerne tenker å få til det er altså ved å sikre IP-rettigheter for å fritt kunne produsere alle mulige slags produkter. Tradisjonelt har filmselskaper produsert film, mens spillselskaper produserer spill.
Playful Rebels vil på sin side dermed jobbe med kjente figurer til alle plattformer.
– Dette er ikke noe nytt. Disney har for eksempel gjort det siden 1930-tallet, men nå er det mye lettere. Vi har teknologi som gjør at et relativt lite team kan lage innhold på tvers, fortsetter Enoksen.
På den måten er tanken også å ta tilbake litt av styringsmakten.
Snedig byttehandel
Med alle IP-rettighetene til Pelle Politibil, er det ingen som kan bruke figuren uten selskapets tillatelse.
– Så det er ingen som kan utnytte de 40 årene med goodwill og merkevarebygging som har skjedd før vi tok over, utdyper Hansen.
Han forteller at han byttet til seg Pelle-rettighetene ved å takke ja til en lederjobb på en spillefilm.
– Jeg ville egentlig takke nei på grunn av for mye reisejobb. Men da jeg så at oppdragsgiver hadde Pelle-rettighetene, og jeg allerede hadde startet et spillstudio, så jeg en mulighet til en god deal. Jeg tilbydde meg å gjøre spillefilm-jobben mot at jeg også fikk rettighetene til å lage spill om Pelle og slik startet dette eventyret.
Etter hvert fikk han også muligheten til å overta alle Pelle-rettighetene, og når han så fikk med seg en engleinvestor som hadde troa, kastet Enoksen seg på.
I tillegg til bestselger-boken, har de også lansert et nytt Pelle-spill. Gründerne forteller at flere bøker, serier og muligens spillefilmer er rett rundt neste sving.
De to har fått med seg en spillprodusent på teamet, mens Hansen selv kan kalle seg for vellykket forfatter av den nye Pelle-boken. Det er Cappelen Damm som er forlagsutgiveren bak boken.
Godt med kommer det også å ha Anne Lise Waal, som har tung bakgrunn fra spillbaserte-selskaper som Funcom og Attensi, med som advisor.
Under juletreet
Etter å ha jobbet med en temmelig tung tematikk, nemlig dødsstraff, ble kontrasten stor da Hansen vendte til arbeidet med Pelle.
Han forteller om bakgrunnen for navnet Playful Rebels:
– Jeg satt i nesten tre år og jobbet med dødsstraff på hjemmekontor. En dag går jeg til butikken for å kjøpe øl og potetgull, og så ser jeg en mor hente datteren sin i barnehagen. Mellom dem var det en svær sølepytt. Dattera ser på sølepytten og så på mora – og mora sier «Ikke tenk på det en gang». To sekunder etter hoppet jenta uti.
– Jeg fikk latterkick og var i godt humør i flere uker etterpå fordi den kidden fulgte nysgjerrigheten sin, sier han med et bredt smil.
At de nå jobber med å relansere en folkekjær helt som Pelle Politibil, som trolig kan havne under mange juletrær i år, gir begge en god motivasjon.
Flere IPer på vei og japansk interesse
Playful Rebels har nå sikret ny finansiering, deriblant to millioner i støtte fra Innovasjon Norge.
I tillegg har de skaffet IP-rettighetene til en tegneserie ved navn «The Urban Legend». En tredje IP er også på vei inn i systemet, men denne holder de foreløpig tett til brystet.
– Vi skal få inn flere IPer og lære oss hvordan å bygge innhold raskere og billigere, for å få det ut i forskjellige markeder, sier Enoksen.
Og interessen utenfra er allerede merkbar. I oktober ble de invitert til Japan for å presentere både Pelle Politibil og The Urban Legend.
– Etterpå ble vi kontaktet av flere selskaper, og nå er vi i reelle forhandlinger med et av dem om The Urban Legend, forteller Hansen.
Gründerne tror at den neste IPen de sikrer, vil være en internasjonal en.
– Det ligger litt i kortene, sier Hansen.