Drikkekultur

«Gründernes drikkevaner har endret seg»

Innovasjonsmiljøene i Bergen, Oslo og Stavanger melder om økt etterspørsel etter alkoholfri drikke på sine arrangementer, og forteller alle at de kjører en restriktiv alkohol-linje. 

«Walk and talk»: Her fra toppen av Ulriken, Bergen bys høyeste fjell, under mingle-turgåing i regi av Connect Vest. Leder Gøril Selvik i blå jakke i midten foran. Arrangementet var alkoholfritt.
Publisert Sist oppdatert

Dette er sak nummer to i Shifters serie om drikkekultur i gründerverdenen. Se alle her.

Vi har snakket med tre ulike aktører som lager møtearenaer og mingleplasser for gründere og investorer - om hva de tenker om alkohol på arrangementer. 

Startuplab som har arrangementer i Oslo og Bergen, Connect Vest i Bergen og Validé i Rogaland.  

Drikkekultur

  • I en serie artikler vil Shifter se næmere på drikkekultur i gründerverdenen. 
  • 15 prosent av nordmenn har et risikofylt drikkemønster, viser tall fra Folkehelseinstituttet. 
  • Med avholdstrender som NoLo, der stadig flere unge står over alkohol eller nøyer seg med noe med lav alkoholprosent, skulle man kanskje tro at det står ganske greit til i et ungt og dynamisk startupmiljø. Eller kanskje ikke? 
  • Tips oss gjerne på kristine@shifter.no

– Vi merker at vi må passe på å sette frem nok alkoholfri drikke på arrangementer. Det går mer av det nå enn før, sier Erlend Waaler, leder for Startuplab Bergen. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

I løpet av de fire-fem årene han har jobbet i Startuplab, har han merket endringer i drikkevanene til gründere og andre som deltar på arrangementene deres. 

Merker endring: Erlend Waaler og kollega Åshild Aarø i Startuplab i Bergen.

Noen av arrangementene deres har fri drikke, andre ganger må man betale for drikke selv. 

Han har ikke ført statistikk, men merker en klar trend: 

– Flere drikker alkoholfritt. Det gjenspeiler nok det som skjer ellers i samfunnet, at det er en trend at færre drikker. 

Startuplab i Oslo og Bergen har en rekke møteplasser og arrangementer for gründere. 

Waaler forteller at de er bevisste på når og hvordan de tilbyr alkohol, at det serveres sammen med mat og at det er begrenset med enheter og ikke over lange tidsperioder.  

Flere i oppstartmiljøet som Shifter har snakket med, har fortalt om de opplever drikkepress i næringslivet. 

– Det er ikke greit at man opplever drikkepress. Det skal ikke være sånn. Vi ønsker ikke å legge til rette for et sånt press. Vår intensjon er å være vertsskap, og gi folk mat og drikke i kombinasjon, sier Waaler. 

Selv har han vært en av dem som ofte har valgt alkoholfritt. 

– Tidligere har jeg følt meg litt utenfor fordi jeg ikke har valgt alkohol, men nå er det annerledes. Nå er det mer vanlig å velge alkoholfritt, sier Waaler. 

Han synes det positivt at Shifter setter fokus på drikkekultur i næringslivet og særlig inn mot oppstartbedrifter. 

– Det er kjempeviktig at vi tenker på dette. Det må være rom for et mangfold. Hvis man kommer til et bord hvor det bare står øl, så blir det vanskeligere å bli den som ikke drikker. 

Mer bevissthet etter #metoo

– Bransjen er blitt vesentlig mer bevisst på alkoholservering, kanskje fordi man ble mer oppmerksom på trakasseringsproblematikk. Vi tok et veldig tydelig standpunkt for mange år siden - hvis alkohol er årsak til trakassering og at færre kvinner kommer inn som gründere i en mannsdominert verden - så ønsker vi å gjøre noe med det, sier administrerende direktør Per Einar Dybvik i Startup Lab. 

Endring etter #metoo: Per Einar Dybvik i Startuplab i Oslo forteller at det går mindre alkohol nå enn før.

Han understreker at deres arrangementer skal være mingling og kompetanse, og ikke fester. De fleste arrangementer er på ettermiddagen og slutter tidlig.

– Vi har aldri nachspiel, ingen spritservering og alkoholserveringen stopper klokken åtte, sier Dybvik. 

Også i Oslo har de merket at det konsumeres mindre alkohol enn før på arrangementene. 

– Hva gjør dere for å forebygge eventuelt drikkepress? 

– Tidspunkt for arrangementer, at serveringen slutter tidlig og at det er gode alkoholfrie alternativer. Vi bruker ha et bredt utvalg av alkoholfritt, mens ølutvalget vårt er heller kjedelig, sier Dybvik. 

Han tror hele økosystemet er blitt mer bevisst på alkoholtilgjengelighet på arrangementer etter #metoo. 

– Mitt inntrykk er at det er en annen holdning nå enn for 8-9 år siden, sier Dybvik. 

Viser frem alkoholfrie alternativer 

Connect Vest i Bergen arrangerer møteplasser og kurs for både investorer og gründere. Daglig leder Gøril Selvik synes bevissthet rundt mulig alkoholpress er viktig. 

– Jeg har en lang karriere bak meg fra store og mindre selskaper og har i perioder opplevd et for stort tilbud av alkohol i sosial jobbsammenheng og kjent på at det lett kan oppleves som press, sier Selvik. 

Hun og kollegene jobber bevisst for at det skal være gode alternativer til alkohol på deres arrangementer. 

– For eksempel hadde vi på høstens investorforum sammen med DNB en egen alkoholfri-vin-buffet som til og med tok større plass enn «baren». Da ble det servert alkoholfrie bobler og alkoholfrie hvit - og rødvin. Vi fikk mange gode tilbakemeldinger på det initiativet, sier Selvik. 

Da Connect skulle arrangere julebord for sine egne ansatte var de også bevisst på alkoholfrie alternativer. 

– Restaurant Engen her i Bergen satte sammen en skikkelig «sexy» mocktails-pakke som mange flere enn normalt valgte, fordi den ble presentert på en spennende måte. Det var stor suksess, sier Selvik. 

Feiring: Kaffe og kaker på bordet er mer vanlig hos Validé.

Feirer med kaffe i stedet for øl

Innovasjonsselskapet Validé inviterer til en rekke faglige arrangementer og nettverksmøter i Rogaland. Kun to-tre ganger i løpet av året er det alkoholservering på arrangementene. 

– De gangene serveres det alkohol til maten, men vi har aldri «fri bar». Vi har også en policy på at vi ikke gir vin eller alkohol i gave til foredragsholdere eller bidragsytere, og vi gir heller ikke alkohol i gave til egne ansatte. Vi mener selv at vi har en restriktiv policy, men vi har ikke en alkoholfri policy, sier Hilde Garlid, kommunikasjonsleder i Validé. 

Hun forteller at de ikke har opplevd å få negative tilbakemeldinger på at det ikke serveres oftere alkohol. 

– Forestillingen om at gründere lever i en festkultur, er ikke vår hverdag. Vi ønsker heller ikke å bidra til å holde liv i den myten, sier Garlid. 

De gangene de serverer alkohol, har de også rikelig med alkoholfrie alternativer. 

– Det finnes nok et generelt drikkepress i samfunnet innen business-kultur med forretningsmiddager, seminar og konferanser. Heldigvis finnes det forbilder og trender innen næringslivet på at det er kult å være edru, sier Garlid.

– Hvilken rolle ønsker dere å spille når det gjelder alkohol i næringslivet? 

– Å utvikle selskap fra tidligste fase er knallhardt arbeid. Da hører det med at milepæler skal feires. Vi ønsker å vise at vi kan slippe jubelen løs uten at det er nødvendig å sprekke alle sjampis-korkene, sier Garlid. 

Hva bør vi belyse når det gjelder drikkekultur? Tips oss gjerne på kristine@shifter.no.