ai

Gründer tar oppgjør med «AI-hype» mens investorgigant mener big-tech vil stikke av med gevinstene

Sindre Haaland i Salesscreen har ingeniør-bakgrunn fra AI. Dette tror han om veien videre. 

Gründer i Salesscreen, Sindre Haaland, tror AI er kommet for å bli.
Gründer i Salesscreen, Sindre Haaland, tror AI er kommet for å bli.
Publisert Sist oppdatert

I et nylig innlegg på Linkedin spør gründer Sindre Haaland i Salesscreen seg om hva effekten av AI blir for skybaserte progravareselskaper rettet mot bedriftsmarkedet (B2B SaaS). 

«Mye er skrevet og sagt om AI i det siste, og det synes å poppe opp overalt. Som en ingeniør med bakgrunn i AI, er jeg frustert over mange av disse verktøyene og ekspertene som helt opplagt ikke forstår hva AI egentlig er», skriver han og viser til at mye som selges som AI i realiteten er gimmicker og markedsføring.

Han konkluderer likevel med at AI er kommet for å bli.

«Jeg tror folk nå forventer at verktøyene de bruker, skal jobbe for dem og være proaktive, snarere enn noe de må bruke krefter på å forstå i dybden for å få verdi fra. Kunder vil forvente bedre automasjon av repeterbare oppgaver», skriver Haaland.

Tror teknologigigantene stikker av med gevinstene

Toppsjef Lim Chow Kiat for Singapores statlige investeringsfond GIC, en av verdens største institusjonelle investorer, råder til å investere mer i Big Tech fremfor oppstartsselskaper som driver innen kunstig intelligens. 

Dette kommer frem i et intervju med Financial Times.

Kiat peker på at teknologigiganter som Microsoft, Alphabet og Meta har begynt å fange opp «mye verdi» i den transformative teknologien med sine eksisterende kunder. 

GIC, som forvalter Singapores valutareserver, spesifiserer ikke sine investeringer eller bryter ned sin portefølje etter sektor, men etter region. Investeringene deres i USA økte til 38 prosent av porteføljen for de 12 månedene til mars i år, sammenlignet med 37 prosent året før, mot en nedgang i Asia, unntatt Japan, fra 25 prosent til 23 prosent.

Eksperter har advart om at de fleste oppstartsselskaper i sektoren er overvurderte og vil mislykkes i å tjene penger, spesielt etter lanseringen av ChatGPT-chatboten for et år siden. 

AI har på lignende måte strukket markedsverdiene til store teknologiselskaper, med billioner lagt til deres samlede verdier siden i fjor.

I år har Microsoft investert milliarder av dollar mer i OpenAI og støttet konkurrenten Inflection. Alphabet og Amazon har forpliktet seg til å investere opp til 6 milliarder dollar i Anthropic.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Powered by Labrador CMS