-
Demand Generation & Campaign Manager (Scandinavia) | Infrakit
-
Senior Strategic Partnership Manager | DNB
-
CEO | Norway Health Tech
-
CFO | Biosort
-
Frontend Developer | Pareto Securities
-
Startup Manager | Framdrift Innovasjon AS
-
Head of Community | Framdrift Innovasjon AS
-
Utvikler | Blank
-
Forretningsutvikler | NAF
-
Revenue Operations Lead | Unleash
privatliv
Grindr-saken endelig avgjort: Må betale 65 millioner i gebyr
Sjekke-appen Grindr har valgt å ikke anke dommen fra lagmannsretten. Dermed blir rekordgebyret på 65 millioner kroner stående, og Forbrukerrådet erklærer full seier etter fem års kamp.
Siste punktum er nå satt i den årelange personvernstriden mellom Forbrukerrådet og den sjekke-appen Grindr.
Fristen for å anke saken gikk ut fredag, og Grindr har valgt å ikke ta saken videre. Det bekrefter Finn Lützow-Holm Myrstad, fagdirektør for digital politikk i Forbrukerrådet.
– Grindr anket ikke innen fristen. Det betyr at dommen blir stående, og det administrative gebyret på 65 millioner kroner opprettholdes, skriver Myrstad i et innlegg på LinkedIn.
– En advarsel til annonseindustrien
Bakgrunnen for saken er at Grindr delte sensitive personopplysninger om brukerne sine – inkludert GPS-lokasjon og seksuell legning – med en rekke annonsører uten gyldig samtykke.
Myrstad kaller avgjørelsen et viktig steg fremover for personvernet.
– Dommen er en viktig påminnelse om at selskaper ikke kan dele sensitive personopplysninger, slik som seksuell legning, med tusenvis av andre selskaper, skriver han.
Han kommer også med en tydelig advarsel til resten av bransjen under overskriften «Adtech beware»:
– Vi forventer nå at den digitale annonseindustrien, som profitterer på omfattende sporing og profilering av forbrukere, gjør grunnleggende endringer i måten de opererer på for å følge loven.
Fem års juridisk maraton
Avgjørelsen markerer slutten på en prosess som startet da Forbrukerrådet begynte å undersøke appen i 2019 og leverte formelle klager i 2020.
Saken har siden vært gjennom en omfattende juridisk kvern:
2021: Datatilsynet fattet vedtak i favør av Forbrukerrådet.
2023: Personvernnemnda opprettholdt vedtaket.
2024: Tingretten støttet vedtaket.
2025: Saken ble avgjort i Lagmannsretten, og er nå rettskraftig etter at ankefristen utløp.
Forbrukerrådet takker samarbeidspartnere som Mnemonic, personvernorganisasjonen Noyb, BEUC og Datatilsynet for arbeidet som har ledet frem til resultatet.
– Endring tar tid, men ansvarliggjøring nytter, avslutter Myrstad.