ehandel

Gratis retur koster klimaet. Likevel tvinges nettbutikker til å fortsette

Men for de som tør, er en miljøvennlig retur ingen vanskelig nøtt å knekke, mener professor.

Professor i innovasjon, Peder Inge Furseth, mener myndigheter, netthandlere og ikke minst forbrukere nå må ta ansvar for å få ned fotavtrykket til vår tids elleville netthandel. Løsningen er ifølge ham enkel.
Publisert Sist oppdatert

Schibsteds pakkeleverandør Helthjem ruller i disse dager ut en helt ny returløsning med svenske Turnr. Istedenfor å sende varen du likevel ikke ville ha tilbake til et sentrallager langt unna, kan pakken bringes direkte til ny kunde i geografisk nærhet.

Tilbudet skal ifølge partene være både miljøvennlig og lønnsomt for nettbutikkene.

Ler mer som Shifter-abonnent: Slik blir retur-slippen som skal redusere fotavtrykket til den elleville netthandelen

Peder Inge Furseth er professor i innovasjon ved Handelshøyskolen BI. Han har forsket på emner knyttet til digital økonomi og fremtidens handel. Furseth omtaler medieselskapets initiativ som en god start, men sier det er viktig at de avklarer hva de gjør med retur av varer når de ikke har en ny kunde i nærheten å sende varen til.

– Alle aktører må ta sin del av ansvaret, svarer han på spørsmål om hvor det hviler.

Furseth nevner myndigheter, netthandlere og forbrukere, og sier:

– Det er betydelig forurensing knyttet til retur av varer fra nettet. Ett av estimatene er at det årlige utslippet globalt, tilsvarer forurensningen fra tre millioner privatbiler årlig.

Må ta betalt

Da Schibsted først tegnet opp en lignende løsning, fant de forsvinnende få aktører som kunne tilby en løsning som kuttet returens mange mil. Håkon Høst Brunsell i Schibsted Ecommerce & Distribution hevder Turnrs ennå er alene om akkurat dette.

Det finnes imidlertid flere tiltak for å selge returvarer, som ZigZag og Happy Returns, men Furseth mener en mer miljøvennlig reise, heller ikke burde være en vanskelig nøtt å knekke. Han viser til «det etablerte prinsippet om at forurenseren skal betale».

– Det som er nytt her, er at det er forbrukeren og kunder som returnerer varer, som egentlig er den som er bakgrunnen for forurensningen, legger Furuseth til.

Han mener det i så måte burde være så enkelt som at produsenter eller nettbutikker i fakturaen, opplyser om hva en eventuell retur vil koste, og at dette belastes i etterkant.

– Produsentene og netthandlerne risikere å tape salg, men i den situasjonen kloden er i nå kan vi ikke la være. Vi har bare denne planeten. Vi har ingen planet B, sier Furseth.

– Blåser i konsekvensene

Ekstra returkostnader må i sin tur brukes på tiltak som kompenserer for forurensningen.

– Her kan for eksempel Virke, som representerer mange bedrifter i handelen, samarbeide med myndighetene for å finne fornuftige løsninger, sier Furseth.

Han peker videre på studier som viser at opptil 30 prosent av alle kjøp via nettet returneres. To av tre nettkunder kjøper også mer enn ett eksemplar av varen, og har som intensjon å returnere noen av dem, forteller professoren.

– Dette tallet må ned, og det kan gjøres ved at forbrukerne må ta mer av kostnadene ved returen, slik jeg ser det, sier han - og hevder altfor mange forbrukere blåser i de miljømessige konsekvensene av sin egen atferd.

Ikke lønnsomt

Selv om gratis retur nærmest har blitt bransjestandard, koster det dyrt for noen.

I fjor kom nemlig resultatet etter at flere forskere hadde analysert én million ordre fra skandinaviske nettbutikker, for å finne ut om aktørene tjener penger på å ha gratis retur.

Undersøkelsen ble omtalt i Breakit, og konkluderte; nei.

Faktisk tjener man ikke på det i det hele tatt, ifølge studien «The impact of free returns on online shopping behavior: Evidence from an intervention at an online retailer».

Forskerne konstaterte at; jo, forbrukernes kjøpsvilje øker med gratis retur, men det samme gjør kostnadene ved å administrere returer. Stefan Karlsson, doktor i teknologi og forsker ved Lunds universitet, deltok i studien, og uttalte følgende til Breakit:

– Konkurransesituasjonen gjør at de små aktørene ikke kan ha annet enn gratis retur når de store har det.

Han hevdet samtidig at et stort fokus på bærekraft, gjør at forbrukerne er villige til å betale for returer, og at de videre er skeptiske til varemerker som ikke har en tydelig strategi for dette.

Gir full tilbakebetaling

Greg Taube, daglig leder i norske Famme, bekrefter forskerens utsagn om konkurranse.

– Zalando og co tvinger det frem, sier han om konseptet «fri retur».

Greg Taube, daglig leder i Famme.

Den norske nettbutikken som primært selger treningsklær til kvinner, har ifølge ham hatt ti til 20 prosent returer, de gangene de faktisk har målt.

Det opplyses i nettbutikken at en retur koster 49 kroner, men Taube forteller at dette kun er for å unngå at for mange «bestiller for å returnere».

I praksis er det helt gratis.

– I lang tid har vi gitt full tilbakebetaling til alle uten fratrekk for returen. Positiv overraskelse for kundene, sier han.

49 kroner er ifølge Taube bare et estimat. Han vil tro totalkostnaden i form av blant annet frakt fra Posten, retur-behandling og returer som ikke videreselges, er høyere.

– Man kan alltids bake inn «fri x» inn i selve vareprisen. Så spørsmålet er litt mer hvilken psykologisk effekt fri retur har. Man «vet» at fri frakt er noe som øker konverteringsraten.

Han tror uansett ikke en større kostnad på returer ville «redde klimaet». Famme har i stedet en «second hand»-gruppe på Facebook. De tester også salg av «b-varer».

– I tillegg har jeg gjort en del research på «made to order», som jeg håper vi kan satse på i fremtiden med mindre og mer lokal produksjon, sier Taube.