Kristina Aarvold, gründer av utleie-konseptet Borrow & Style. Her i selskapets showroom i Karl Johans gate i Oslo.

Dette lærte Kristina da Schibsted utkonkurrerte startupen hennes: Nå er hun overbevist om å lykkes

Kristina Aarvold valgte å gi opp egen beatuty-satsing etter å ha kjempet i ett år. Nå gir gründeren gass igjen, nå for å redefinere retail i ny utleie-satsing.

Publisert Sist oppdatert

Treatme.com var en norsk tjeneste for søk, bestilling og betaling av frisør- og skjønnhetspleie på nett, lansert i juni 2016 og avviklet året etter.

– Vi kjempet i ett år. Da Schibsted lanserte det samme, hadde vi ikke sjans.

Bak selskapet sto den gang 27 år gamle Kristina Aarvold, nyutdannet ved Gründerskolen i Singapore. Hun hadde allerede da også arbeidserfaring fra Zalando og Miinto. Ideen til Treatme plukket hun opp i utlandet.

– Treatme ble et vanskelig prosjekt, fordi det krevde mye teknisk og mye kapital. Det var også min første startup, og jeg var nok ikke helt forberedt på hva jeg egentlig gikk inn i, sier Aarvold, som på tampen av fjoråret lanserte en ny tjeneste; nå for utleie av kjoler, vesker og tilbehør på vegne av brands og butikker.

– En tøff periode

Før etablering av Rental Fashion Group, selskapet bak plattformen Borrow & Style, hadde hun gått noen runder med seg selv: Skulle hun satse - igjen?

– Det var jo en tøff periode. Du prøver og prøver, men kommer ingen vei, sier Aarvold og peker på minst tre årsaker som gjorde det vanskelig å lykkes med Treatme:

1. Systemet som skulle ligge til grunn, måtte kobles med de mange eksisterende systemene hos de ulike salongene. Det krevde mye ressurser og derav mye kapital.

– Vi var ikke helt forberedt. Det var også vanskelig å få med seg de beste salongene, og selv om mange salonger helt klart har behov for flere kunder, var det mange som ikke vil gi fra seg 20 prosent per behandling, sier Aarvold.

2. Kort tid etter lansering, lanserte Schibsted den tilsvarende tjenesten Styletime.com. Omtrent på samme tid kom også norske Wellbee (i dag Timma). Styletime var opprinnelig en del av Schibsted Vekst, men eies i dag av FINN.no AS.

– Når en så tung aktør lanserer akkurat det samme, er det ikke veldig lett å hente kapital. De hadde også ansatt flere selgere og utviklere, og de hadde et konsern i ryggen, mens jeg jobbet helt alene sammen med tech-teamet mitt, sier Aarvold.

3. Treatme-teamet manglet kompetanse, primært på salg.

– Min spisskompetanse er markedsføring, men jeg gjorde jo alt. Kanskje burde jeg hatt med noen på salg helt fra start. Jeg gjorde jo salg også, men da kunne vi i det minste kommet til investorer og vist avtaler med kanskje 300 salonger.

– Hva gjorde at du likevel kjempet i ett år?

– Jeg visste at Schibsted hadde ansatt flere til å jobbe med Styletime, men samtidig tenkte jeg: Jeg brenner jo for dette, så da skal jeg få det til. Jeg tenkte også at jeg etter hvert kunne hente kapital og få inn flere ansatte, sier Aarvold.

Mistet motivasjonen

Det gjensto bare en signatur i en ferdig utarbeidet avtale med en dansk samarbeidspartner, da Treatme valgte å gi opp i 2017. Treatme skulle levere markedsplassen og danskene skulle integrere sitt bookingsystem.

Så ba det danske selskapet om ti måneder utsettelse.

– Vi fikk ingen god forklaring, og da hadde vi holdt på veldig lenge med å prøve forskjellige ting. Motivasjonen var rett og slett borte hos flere i teamet, sier Aarvold, som var mest lettet på det tidspunktet.

– Fordi du har holdt på i så lang tid uten at det har fungert. Samtidig er jeg i dag veldig glad for at jeg prøvde. Jeg lærte vanvittig mye.

– Hva kunne du ha gjort annerledes?

– Jeg ville ha gjort mer research på hvilket system vi trengte og hvor kapital-heavy det kom til å bli. Samtidig er det ikke så mye vi kunne ha gjort annerledes. Jeg var med på mye pitche-konkurranser, oppsøkte masse investorer, og gjorde det jeg kunne i lang tid for å få det til å gå rundt. Men det krevde rett og slett for mye, sier Aarvold.

Kristina Aarvold, gründer av utleie-konseptet Borrow & Style. Her i selskapets showroom i Karl Johans gate i Oslo.

Nytt selskap

Et halvt år senere ringer Schibsted og spør om Aarvold vil jobbe med Google Ads for dem via markedsføringsfirmaet hennes Aarvold Digital AS. Etter hvert bruker hun noe av lønna på å investere i statups, deriblant norske Tuckify, tidligere Lillepanda, en "strømmetjeneste" for barneklær.

– Vi snakket om at det var behov for utleie av mer klær - til flere, sier Aarvold.

Så begynte ballen å rulle. Hun teamet opp med Tuckify-günderne Rune og Patrick Skou og butikkeier og klesdesigner Natalie Henriksen. Sistnevnte hadde fått mange tilbakemeldinger på at kundene ønsket muligheten for å leie et plagg.

Raskt lagde de MVP og sammen testet de løsningen med Henriksens butikkunder.

– I dag finnes det ingen plattform som gjør at butikker enkelt kan leie ut sine klær. Skulle Natalie gjort det selv, ville det ha krevd store ressurser og kostnader.

Tilbakemeldingene var gode, og i november lanserte det nye teamet tjenesten.

– Da hadde jeg tenkt meg godt om, nettopp fordi jeg visste hvor krevende det ville bli. Jeg var også klar på at jeg ikke ville starte et nytt prosjekt før det virkelig føltes riktig og jeg virkelig hadde et team som investerte tiden sin i dette.

Kristina Aarvold, gründer av Treatme og Borrow & Style.

– Hva er annerledes nå?

– For det første har jeg med meg Natalie, som har et stort nettverk innen motebransjen. Tuckify-gründerne har også jobbet med utleie av klær i tre år. Denne gangen er jeg også veldig opptatt av å teste interesse først, sier hun.

Foreløpig er klær fra Henriksens butikk Kouture tilgjengelig samt et knippe øvrige brands og Aarvolds egne vintage-vesker. Tjenesten tilbyr også utleie av flere kjoler og vekster fra influencer By Benedicthe.

Selskapet ønsker nå å teste ulike konsepter og etter hvert se hvor behovet er størst, men plattformen er rigget for at både butikker, brands, influencere og designere kan administrere og markedsføre sin egen utleie-butikk. Målet er å bli en internasjonal aktør for bærekraftig mote.

– Og da mener at vi må ha motebransjen med oss for å klare å gjøre en forskjell.

– Ditt beste råd?

– Test en idé, se om du har kunder som er villige til å betale for produktet, og om den fungerer; hopp i det.