MEdia

Gobi knekte koden og doblet omsetningen

– Det tok lengre tid enn forventet, sier gründeren som har holdt på i seks år, men nå har vi nådd et “breaking point”, sier Kristoffer Lande, daglig leder i Gobi Stories, og peker på et sammenfall av konkrete grep og understøttende trender.

Kristoffer Lande i Gobi. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Publisert

Selskapet Gobi Stories har flere ganger vært omtalt i Shifter siden 2017, og selskapet har flere ganger leflet med døden. men det er først nå at selskapet ser veksten de lenge hadde håpet på.

– Vi trodde det ville gå bra fra 2017, men det har vist seg at det var viktig å holde ut. Hvis vi ikke hadde gjort det, ville vi ikke nådd det avgjørende punktet vi er på nå, sier Lande til Shifter.

Selskapet selger en løsning som lar bedrifter lage såkalte “stories”, små videosnutter som kan deles i sosiale medier, eller legges ut på deres respektive nettsider eller andre steder.

Flere større kunder

– Vi har noen store kunder, blant annet Widereø, BI, BDO, Norwegian, Bærum kommune og OBOS, sier Lande.

Han forteller at deres abonnementsløsning er basert på hvor mange "stories" en kunde har behov for. 

– Vi tilbyr tre forskjellige abonnementer: et for mindre behov, et for middels behov og et for virkelig store behov.. 

Månedlig inntekt per konto er på 3300 kroner. Deres minste abonnement starter på 1990 kroner i mnd, hvor man får tilgang til 10 “stories”. Kunden kan bytte ut disse når som helst, men maksimalt 10 stories kan være aktive til enhver tid.

Omsetnings- og tapsvekst

I 2021 kjøpte norske bedrifter slike “stories” for 2,1 millioner kroner. Dette økte til 4,1 millioner kroner i 2022, som nesten er en dobling i inntektene. Årsresultatet går imidlertid fra minus 2,9 millioner til minus 5,2 millioner kroner.

– Resultatet var ganske nært det vi hadde planlagt. Vi måtte fortsatt bruke en del kapital, men på kort sikt fokuserer vi nå på å bygge inntekter. Målet vårt er å vokse enda mer og komme nærmere lønnsomhet, sier han.

Det betyr at de ikke vil satse hardere enn det kapitalen de har tillater, slik at de kan fortsette å vokse ved hjelp av egne inntekter. De kommer også til å hente mer kapital i fremtiden, men mer om det litt lenger ned i artikkelen.

Knekte koden og fikk hjelp av trender

– Kan du beskrive hvilken kode dere har knekt som har resultert i denne veksten? 

– Vi økte fokuset vårt og identifiserte hvilke bransjer som var mest lovende. I starten eksperimenterte vi med mange ulike bransjer og verdiforslag, og vi tror at vi på sikt vil være attraktive for mange, men fokuset vårt på rekruttering og employer branding har gitt stor effekt. Vår drømmekunde nå er de som jobber med employer branding i selskaper. Der er behovet stort betalingsviljen tilstede, sier han.

I tillegg har de hatt større fokus på innkommende markedsføring og annonsering. 

– Vi har testet annonsering og ser at det gir effekt. Vi har også vært i stand til vokse lønnsomt gjennom innhold og innkommende markedsføring, så vi har gått fra ikke få noen kundehenvendelser til å få flere i måneden, sier han.

Han forteller videre at det er primært tre trender som jobber til fordel for Gobi:

  1. Mye sterkere fokus på personvern. De fleste bruker Youtube til video, men det er verstingen når det kommer til personvern, mener Lande. Norske selskaper ønsker produkter som har fokus på personvern.

  2. Employer branding-avdelingene begynner å få egne budsjetter. De er nå i stand til å kjøpe løsninger som Gobi.

  3. Selskaper har gått fra et “mobile friendly”-tankesett til et “mobile first”-tankesett, som betyr at vår løsning, som er laget for mobil, fungerer bedre. 

Den nye måte å bygge selskaper på

– Det er et krevende kapitalmarked om dagen. Hvordan har dere rigget dere?

– Vårt mål nå er å nå lønnsomhet. Vi ønsker ikke å være avhengige av ekstern kapital før vi har en solid drift. Vi arbeider med ulike vekstmodeller: Direktesalg, partnersalg og innkommende-markedsføring. Når vi nærmer oss en LTV/CAC-ratio på 2x (Det er når kosten ved å få inn kunden er halvparten av kundens totale verdi), en månedlig omsetning på 500.000 kroner, og vi ser at vi nærmer oss lønnsomhet. Da vil vi gå ut til investorer og be om kapitalutvidelse, utelukkende for å støtte veksten. Vi tror dette er den nye måten å bygge selskaper på, sier Lande.

– Når forventer dere å nå disse tallene?

– Vi håper å nå dem så raskt som mulig, men forventer å oppnå det i løpet av de neste 12 til 18 månedene, sier han.

Gobi Stories største eiere er Klein Invest (Morten Klein) (24 prosent) , Kristoffer Lande (13 prosent), Andreas Øgaard (12,4 prosent), Gobi Founders (8,2 prosent), Link III GP as (8 prosent).

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.