Pet-tech

Galopperer ut mot konkurransen i Europa med hestefôrapp

Etter nylansering av appen Hæstr i fjor er målet å nå 100.000 nedlastninger innen tre år når markedsføringen tas ut av Norge. 

Hæstr
Vegard Due Lund (t.v.) og Henrik Lundeby Movinkel har vokst opp i hver sin stall og kjenner godt til det norske hestemiljøet.
Publisert Sist oppdatert

Shifter har flere ganger omtalt startups som jobber med såkalt pet-tech/ kjæledyrs-teknologi, blant dem apper for «menneskets beste venn». 

Nå har det imidlertid kommet på plass en aktør som vil rette seg mot det noe større og mer vrinskende kjæledyret. 

Shifter har flere ganger omtalt startups som jobber med såkalt pet-tech/ kjæledyrs-teknologi, blant dem apper for «menneskets beste venn». 

Nå har det imidlertid kommet på plass en aktør som vil rette seg mot det noe større og mer vrinskende kjæledyret. 

Gjennom appen med det passende navnet Hæstr, vil Henrik Lundeby Movinkel og Vegard Due lund løse en utfordring mange hesteeiere står ovenfor daglig – nemlig korrekt fôring. 

Etter lanseringen av den nyeste app-versjonen i oktober i fjor, retter de nå blikket mot internasjonale markeder med et mål om å nå 100.000 nedlastninger innen tre år. 

– Mye feilfôring

Både Movinkel og Lund har vokst opp i stallmiljøet. 

– Min familie har drevet med utleie av stallplasser i over 30 år, og i løpet av den tiden har vi sett de utfordringene eierene har med tanke på fôring, forteller Movinkel. 

Det å fôre med riktig, med hensyn til menge og næringsinnhold, handler naturlig nok om å holde det trofaste dyrets helse ved like, i tillegg til å sikre prestasjon. 

Gründerne anslår åtte av ti eiere har rom for forbedring på dette området.

– Det er mye info der ute å navigere i, og mange ender dessverre derfor opp med å fôre feil eller mindre optimalt enn de kunne ha gjort, sier Movinkel. 

Løsningen deres er altså fôrkalkulatoren, basert på ernæringsforskning, som man hele tiden kan ha i lomma ved å ha appen på mobilen. 

Basert på informasjon om hestens rase, kjønn, vekt og aktivitetsnivå som eierne kan legge inn i appen selv, kalkulerer Hæstr hvor mye energi, vitaminer og mineraler den aktuelle hesten trenger. 

– Alle disse opplysningene i kombinasjon med informasjon om næringsinnholdet i grovfôret til hesten, gjør at Hæstr kan anbefale en fôrsammensetning som passer best for akkurat din hest, sier Movinkel.

I tillegg til helse og prestasjon, er det en tredje ting appen kan bidra positivt til, mener de:

– For mange er hest mye mer enn bare et kjæledyr. Noen lever og ånder for hest. Men det er også dyrt, der fôrkostnader er en stor bidragsyter. Så det å vite at du fôrer hesten med det den trenger, er dermed også nyttig kostnadsmessig, påpeker Movinkel. 

Ifølge han har de allerede hjulpet enkelte med å spare opptil 8000 kroner i løpet av et år på korrekt fôrmengde.

Det finnes lignende kalkulatorer for pc, men deres løsning mener de vil være mer brukervennlig. 

– Man kan ikke ha med pcn inn i stallen heller så da så vi en mulighet for å få til en kalkulator for mobil. 

Mer helhetlig løsning

Verken selskapet eller appen er flunkende ny. Gründerduoen startet å jobbe med en prototyp fôrkalkulator som først ble lansert i 2020. Det var da de opplevde hvor stort behovet for en slik løsning var: 

– Vi hadde daglige nedlastninger i mange måneder uten promotering, men vi klarte ikke å holde på brukerne. Man driver som regel ikke med fôrberegning mer enn et par ganger i året, så vi måtte finne ut hvordan vi kunne gjøre appen til noe som gir enda mer verdi for hesteeierne, oppsummerer Movinkel. 

De bestemte seg derfor for å lage en mer helhetlig løsning. Ved overgangen mellom 2022 og 2023 hentet de 1,2 millioner kroner i en liten emisjonsrunde for å videreutvikle appen:

– I tillegg tilbyr vi blant annet en treningsdagbok, kart og GPS-tracker, kalenderfunksjon, planlegging av gjøremål og lagring av dokumentasjon for å kunne være en totalløsning for dagens hesteeiere, forklarer Lund.

I Oktober i fjor lanserte de den nyeste versjonen i samarbeid med dyreforsikringsselskapet Agria, og siden har rundt 3200 brukere lastet den ned. Omtrent 500 brukere er innom appen ukentlig. 

– Vi har fått mange gode tilbakemeldinger siden lansering, og det er fulle staller som bruker plattformen, sier Lund. 

Hard konkurranse i utlandet

Ifølge gründerne er potensialet stort. Bare i Norge er det rundt 100.000 hester, anslår de. 

– Og Norge er et lite land om man tenker på antallet hester. I for eksempel Frankrike eller Tyskland har de over en million hester.

Neste steg dermed å markedsføre appen videre i utlandet. Planen er å begynne i Danmark, Sverige, Tyskland, Frankrike og Nederland, og deretter bevege seg utover derfra. 

I appen til kan man føre treningsdagbok, lagre viktig informasjon og notere gjøremål i kalenderen i tillegg til at den fungerer som en fôrkalkulator.

– Vi begynte med markedsføringen i Danmark for rundt en måned siden og der har vi allerede fått en del brukere, sier Lund. 

Hæstr er imidlertid uten tvil ikke alene om å tilby teknologi til hesteeiere. Nylig kom den svenske nettavisen Breakit med en oversikt over 24 svenske selskaper som jobber med nettopp heste-teknologi i en eller annen form. 

Andre hesteapper Shifter kjenner til er HayHay, Ridesum og en rekke andre. 

– Hvordan vurderer dere selv konkurransen i utlandet? 

– Det finnes en del apper for hesteeiere fra før, også i det norske markedet, men de fleste har fokus på trening. 

– Det som er unikt med Hæstr er fôrkalkulatoren, og at vi leverer en mer helhetlig løsning slik at hesteeiere skal bruke minst mulig tid på mobilen og mest på mulig på hest, svarer Movinkel.

40.000 i 2025 

Tre år etter oppstart er gründerreisen altså godt i gang, selv om begge fortsatt har fulltidsjobber på siden. De håper å satse fullt på startupen snart. 

– Per nå er planen å bygge videre på det vi har og få opp antall brukere. Ut fra hvordan veksten ser ut nå, har vi mål om å nå 6000 brukere ved utgangen av 2024, og 40.000 brukere i løpet av neste år. Det er fullt oppnåelig for oss, legger han til. 

– Hva blir inntektsmodellen? 

– I dag er nedlasting av appen gratis, men vi planlegger å komme med en premium-løsning i tillegg til gratisversjonen etterhvert, svarer Movinkel. 

– Det er også gratis for fôrprodusenter å legge inn produkter på plattformen, men på sikt tenker vi å muliggjøre at man kan betale for promotert visning. I tillegg samler vi mye verdifull data som kan skape et utgangspunkt for samarbeid med andre selskaper, fortsetter han. 

Planen er derfor snart å gjennomføre en ny finansieringsrunde for videre skalering. 

– Så vi er allerede i gang med å kontakte potensielle investorer. Vi hentet 500.000 kroner i en mellomfinansiering ved starten av året for å få litt budsjett til markedsføring. Planen nå er å hente et noe større beløp, avslutter Movinkel. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.