André Alves leder digitaliseringen i Østre Toten - fra dette hjemmekontoret i Portugal. På syv dager laget han en ny digital verktøykasse i forbindelse med coronakrisen.

Fra hjemmekontor i Portugal, ville André hindre kaos og panikk i Østre Toten: Fant løsningen hos norske startups - i rekordfart

Nå forventer Østre Totens digitaliseringssjef at regjeringen gjør varige endringer i innkjøpsordningen av blant annet startup-tjenester. Listen hans vokste seg lang på bare én uke.

Publisert

Han kaller det litt galskap; at han og kona med ett barn, flyttet fra et trygt og godt liv i Portugal til Norge i 2011. De hadde begge sagt opp toppjobbene, solgt huset og kvittet seg med bilene. Målet var bedre balanse mellom privatliv og arbeidsliv.

I bagasjen hadde André Alves to mastergrader, begge innenfor teknologi. Senere studerte han ved Nasjonal innovasjonsskole for kommunesektoren i Lillehammer og havnet raskt på kommunal post i Østre Toten; takket være en sjef som på daværende tidspunkt var "en særdeles god løgner". Kommunens digitale tilstandsrapport, skulle nemlig vise seg å være noe oppskrytt.

– Men det var bare moro og viste seg å være et godt valg, sier han og ler på telefon fra nåværende hjemmekontor i Amares i Portugal.

Som prosjektleder for digitalisering i rådmannens stab gjennom flere år, har portugiseren allerede fått nasjonale øyne rettet mot kommunen med sine 15.000 innbyggere. Nå gjør han det igjen, med Østre Totens digitale verktøykasse, rigget i rekordfart etter fredag 13. mars.

I den ligger blant annet startup-tjenester fra Nyby, Whereby og Confrere - og flere står for tur, deriblant No Isolations Komp Pro. Noen var kommunen allerede i dialog med, andre aktører var inntil nylig helt ukjente, også for Alves.

Se alle tiltakene i egen faktaboks lenger ned.

– Målet var å hindre opplevelse av kaos, frykt og panikk og alt som kan tenkes i den spesielle situasjonen vi er inne i, sier Alves.

Frykter forsinkelser

Det ble først prioritert å få på plass kommunikasjonsløsninger for å skape en «sikkerhetsfølelse» blant innbyggerne. Deretter sto helsevesenet for tur.

– Jeg prøvde å ringe Norsk Helsenett for å få litt veiledning, men det viste seg å være helt umulig. De var rett og slett nedringt, sier Alves.

Etter et søk på deres nettsider, fant han frem til Confrere, som kunne gjøre det enkelt for også kommunale ansatte og andre terapeuter å bruke video i konsultasjon. Selskapet var allerede godkjent av Norsk Helsenett og kunne tilby Østre Toten kommune 30 dager gratis.

– Nå forbereder vi oss på å gjennomføre full anskaffelse rundt påsketider, sier Alves, som likevel frykter at byråkrati kan skape hindringer og påfølgende forsinkelser underveis i flere av innkjøpene.

– Ikke bra nok

Anskaffelsesregelverket åpner opp for kortere tilbudsfrister i krisesituasjoner; fra 35 til 15 dager, men det er ifølge Alves ikke nok.

Så langt har han kommet unna med å kjøpe tjenester i forbindelse med coronakrisen, til under maksgrensen på 100.000 kroner, definert som en direkte anskaffelse. Ved innkjøp som overskrider dette beløpet, må det gjennomføres en anbudskonkurranse med minst tre aktører.

– Da må vi utarbeide et kravspekk, vurdere ulike tilbud, og avgjørelser blir senere kastet oppover i hierarkiet. Vi har ikke tid til alt dette nå. Det er prosesser som kan ta mange uker, sier Alves.

Han ser to alternativer til dagens praksis:

  • Regjeringen inngår nasjonale avtaler med ulike leverandører.

– På den måten kunne kommunene istedenfor å bruke tid på anskaffelser, bruke den på å innføre teknologien, sier Alves.

  • Regjeringen kan øke maksgrensen for direkte anskaffelser.

– Hvis det beløpet var større, hadde jeg nok tatt andre valg når det gjelder rekkefølge på teknologien som innføres, sier han.

Østre Totens digitale verktøykasse:

Allerede implementert etter 13. mars:

  • Nyby: For å registrere og håndtere innbyggere med behov for bistad, frivillige og helsefrivillige.
  • Kura.no: Kommunikasjonsverktøy med familiene da ikke alle kan besøke beboere på institusjoner.
  • Whereby: Videosamtaleløsning til beboere på institusjoner.
  • Confrere: Videokonsultasjonsverktøy.

Underveis:

  • Hepro Respons (velferdsteknologiplattform).
  • Digitalt tilsyn med RoomMate teknologi.
  • Digitalt tilsyn med Hepro teknologi.
  • Avstandsoppfølging med Komp Pro-teknologi.

Forventer varig endring

Alves har den siste uken blitt kontaktet av flere norske kommuner som ønsker tips. Han syns det er vanskelig å gi ett svar.

– Det varierer så veldig fra hvilken kontekst man står i. En ting er likevel sikkert: For oss har den fulle tilliten jeg har fått i kommunen, vært helt avgjørende for vår hastighet og gjennomføringskraft, sier Alves og fortsetter:

– Det har ikke vært noen formell delegering, men jeg får sette i gang initiativer og er fri fra de byråkratiske prosessene som begrenser oss.

– Skiller Østre Toten seg ut i kommune-Norge på den fronten nå?

– Det kan jeg ikke påstå, for helt ærlig; jeg har ikke tid til å se hva som foregår rundt meg. Men vi har sendt ut et dokument som erfaringsutveksling så langt. Vi tror på nettverksbasert innsats, sier han.

Alves forventer at ulike tiltak også blir gjeldende når krisen er over. Blant annet de digitale og fleksible måtene det jobbes på.

– Bare så det er sagt; jeg har utført alt dette 200 prosent fra hjemmekontoret mitt i Portugal til stor suksess. Så kom ikke her å si at hjemmekontor ikke fungerer.

Han etterlyser også varige endringer i anskaffelsesregelverket.

– Det vi ser og opplever på kroppen nå, er at styringsmekanismer fra 80-tallet ikke lenger holder mål. Jeg forventer at regjeringen, også når støvet har lagt seg, tar innover seg betydningen av dette og legger til rette for varige endringer, sier Alves og legger til:

– Plutselig er innovasjon regelen, og vi innoverer hver eneste time. Tar du da byråkratiet til side, kan entreprenørskap blomstre i hele Norge. Det er den type offentlig sektor jeg ønsker meg, sier han.