Luado-gründer Jarle Naustvik, prosjektleder i Friskus, Camilla Mjøen Lien, og Nyby-gründer Fredrik Gulowsen jobber nå døgnet rundt for å hjelpe med å hjelpe: – Vi begynte å rigge oss for full corona-dugnad onsdag i forrige uke, så en dag før det «smalt» i Norge, sier Gulowsen.

De kastet seg rundt da krisen inntraff: Nå strømmer folk til de nye tjenestene for å hjelpe

Nyby, Friskus og Luado valgte alle å tilpasse produktet sitt for å hjelpe i en unntakstilstand: – Beslutningsprosesser som normalt kan ta 6 - 9 måneder, har nå blitt kortet ned til 1 - 2 dager, sier Nyby-gründer Fredrik Gulowsen.

Publisert Sist oppdatert

Nyby har i fem år jobbet med å utvikle en digital plattform for mobilisering av ledige ressurser til viktige velferdsoppgaver innen helse og omsorg og annen praktisk hjelp.

Siden torsdag i forrige uke har også tjenesten jobbet natt og dag med å få liv i en «corona-dugnad», stablet på beina i rekordfart. Raskt hadde blant andre Hemsedal kommune opprettet en kanal der frivillige kunne kjøre hjem matvarer og medisiner til risikogrupper og personer i karantene.

Over 200 personer meldte seg frivillig samme dag.

– Vi begynte å rigge oss for full corona-dugnad onsdag i forrige uke, så en dag før det «smalt» i Norge, sier Fredrik Gulowsen, gründer og daglig leder i Nyby, til Shifter.

Han forteller at teamet på 14 ansatte, brukte dette døgnet ekstra godt ved blant annet å forberede rettet kommunikasjon, basert på diskusjoner med eksisterende kunder. De hadde allerede over 40 kommuner og organisasjoner i Norge og Sverige om bord på plattformen, som nå tilbyr tjenesten til redusert pris.

– Vi kunne derfor allerede fredag morgen gå ut og dele erfaringene fra de kommunene som allerede var i gang, blant annet ved å dele hvordan de hadde bygget sin beredskapsstrategi, sier Gulowsen videre.

Nyby-teamet.

Digitalisering i ekspressfart

Nå strømmer henvendelsene på fra hele landet. Over 20 nye kommuner og organisasjoner er satt opp.

Løsningen ble i utgangspunktet utviklet for å takle den lenge varslede omsorgskrisen, og Nyby var i så måte forberedt på innrykket, forteller gründeren. Kommunenes digitalisering i ekspressfart, derimot.

– Det som ikke var like forventet, men helt fantastisk å oppleve, er hvordan corona-krisen har bidratt til digitalisering hos våre kommuner i ekspressfart, sier Gulowsen og eksemplifiserer:

  • Beslutningsprosesser som normalt kan ta 6-9 måneder har nå blitt kortet ned til 1-2 dager.
  • Igangsettingsprosesser som i normalsituasjon kan ta 2-6 måneder, har nå blitt gjennomført på under 12 timer, der Østre Toten kommune nå innehar nasjonal rekord, ifølge Gulowsen.
  • I Hemsedal, som allerede var en kunde, var over 10 prosent av befolkningen på appen etter 10 timer med corona-dugnad allerede på fredag i forrige uke.

– Digitalisering gir en superkraft til kommunene som mobiliserer dugnadsånden som nå pågår. Vi håper og tror at denne digitale superkraften forblir i kommunene når krisen har gått over, sier Gulowsen.

Unngår innkjøpsprosesser

Også Friskus, et selskap som normalt leverer et aktivitets- og frivillighetsverktøy til norske kommuner, fikk først samtlige sosiale arrangementer på plattformen avlyst da viruskrisen for alvor ble en realitet i forrige uke.

Da satte de alle kluter til for å hjelpe alle kommunene med koordineringen av frivillige oppdrag knyttet til corona-viruset.

Plattformen hadde fra før flere hundre kommuner, bydeler og organisasjoner om bord, og teamet på 11 jobber nå fortløpende for å hjelpe både eksisterende og nye kunder raskt i gang - kostnadsfritt frem til august.

Friskus-teamet.

– Vi ønsker å unngå forsinkelser som følge av innkjøpsprosesser. Nå kan vi få kommunene opp og gå i løpet av noen timer, og det er utrolig verdifullt i den perioden vi er i nå, sier prosjektleder Camilla Mjøen Lien.

– Vi kan gå rett fra samtale til å opprette en gruppe. I denne situasjonen har vi ingen tid å miste, vi har stor pågang, legger hun til.

På nettsiden kan innbyggere melde inn sitt behov og kommunene i sin tur opprette et oppdrag basert på disse; for eksempel mathandling, lufting av hund og etter hvert også nødvendig helsepersonell.

Mjøen Lien understreker viktigheten av at kommunene har kontroll på hvem som sendes ut på ulike oppdrag for å unngå potensiell smittefare.

– Det er så mange som nå lurer på hvordan de faktisk kan hjelpe, men da er det samtidig viktig at man ikke sprer rundt seg med smitte samtidig som man gjennomfører ulike oppdrag. Kommunene er derfor delaktige, har oversikt og kan dirigere dette, sier hun.

Tusen timer på under ett døgn

Denne uken lanserte også Luado, den opprinnelige småjobb-formidleren, en gratis vennehjelp-tjeneste.

Luado Vennehjelp skal tilby hjelp i kategoriene; ærend, dyrevenn, hjelpende hånd, teknisk hjelp og omsorg. Tjenesten blir synlig i Luado-appen, som er tilgjengelig i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand.

Gründer og styreformann Edvard Eikeland, Kaja Sivertsen på marketing og support - og CEO og medgründer Jarle Naustvik i Luado. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Selskapet søker i første omgang hjelpere for å kunne sikre et godt tilbud.

– Vi så det begynte å dukke opp mange Facebook-grupper rundt omkring, som alle ønsker å hjelpe. Det er supre initiativ med mye engasjement, men det blir fort uorganisert og komplisert å koble de som faktisk trenger hjelp med noen som kan hjelpe dem, sier Jarle Naustvik, gründer og daglig leder i Luado, til Shifter.

Luado startet markedsføring av tjenesten natt til tirsdag og har allerede registert tusen tilgjengelige timer fra personer som ønsker å bidra.

– Luado handler tross alt om å effektivt matche mennesker med behov med mennesker som kan hjelpe, så vi håper å være et mer effektivt tilbud enn mye av alternativene der ute i dag, sier Naustvik.