startup
Fortvilte meldinger lå som en «klo over hjertet» - hoppet av bank-karrieren for å bidra på en helt annen måte
– Jeg har hjulpet folk på fritida, men manglet verktøyet, sier Silje Sandmæl. Nå bygger den profilerte forbrukerøkonomen et selskap som skal gi «blå resept» på økonomisk helsehjelp.
– Historien startet med et notat på telefonen fra 2018, sier Silje Sandmæl.
Den profilerte forbrukerøkonomen med over 25 års erfaring i faget, forlot på tampen av fjoråret jobb i DNB til fordel for egne prosjekter, deriblant en podkast.
Lille julaften ble også Pengefix AS etablert.
– Et hjerte og «hjelpe folk», fortsetter Sandmæl - og viser til det nå syv år gamle notatet som etter hvert skulle få ballen til å rulle mot eget selskap.
– Etter 25 år i bank har jeg sett hvordan økonomi påvirker helsa, uten å ha virkemidler til å hjelpe folk ut av betalingsproblemene.
Hun forteller om daglige fortvilte meldinger som har ligget som en klo over hjertet.
– Jeg har hjulpet folk på fritida, men manglet verktøyet, sier Sandmæl - som opplever «økonomisk helse» som et fraværende begrep i samfunnet.
– Men det er høyst relevant, sier hun og utdyper:
– Forskning viser at økonomiske bekymringer fører til flere sykedager, utbrenthet og frafall fra arbeidslivet. I Norge har vi høyt sykefravær og mest gjeld i forhold til inntekt. Etter korona har andelen som er i økonomisk krise tredoblet seg og annenhver nordmann bekymrer seg for økonomien, sier hun.
Likevel drar vi på ferie, tar forbrukslån og bruker kredittkort, viser tall.
– Vi vil ikke være utenfor, og kreditt er for tilgjengelig, sier Sandmæl.
– Nav kan bruke oss som krisehjelp
Pengefix skal bli løsningen, en «økonomisk helsetjeneste» for bedrifter - som kan forebygge økonomisk stress og sykefravær blant ansatte.
Via en app kan brukerne blant annet få tilgang til «Silje AI» - en digital rådgiver trent på Sandmæls erfaringer. De kan også til å booke tid med veiledere.
– Vi går inn i bedriftsmarkedet, men tester også løsningene i en kommune der Nav kan bruke oss som krisehjelp når køene blir for lange, og på skoler, slik at elever kan bruke kompetansesenteret i undervisningen.
Tjenesten kombinerer videre personlig rådgivning med et kompetansesenter av filmer, podkaster og økonomiske utfordringer, som ifølge Sandmæl vil gjøre det enklere å snakke om penger på jobben og ta grep før problemene vokser.
– Poenget er at du skal slippe å tenke selv. Pengefix fikser, sier hun og nevner:
– Beste lånerente, strømavtale, samboeravtale, testament - alt på ett sted. Jeg har også fordelen av tillit. Mange mislykkes fordi de bare lager en ny app - det er ikke det jeg gjør.
– Brekker den, bryter alt
Å sette navn og ansikt på et produkt er kjent øvelse for tv-personligheten fra serier som «Luksusfellen» og «I lomma på Silje», men det løper likevel ikke uten risiko denne gangen heller, erkjenner hun.
– Livsmottoet mitt er: Hva er det verste som kan skje? Det beste, at flere får hjelp, veier uansett langt tyngre. Jeg tar det som det kommer og har troa, ellers hadde jeg aldri satset.
Selskapet, som nå teller sju personer involvert på ulike måter, har flyttet inn på Startuplab i Oslo - og landet sine to første pilotkunder.
I februar skal nærmere tusen ansatte kobles på tjenesten, og de første veiledningssamtalene starter allerede om kort tid, forteller Sandmæl.
Pilotbedriftene ønsker blant annet å se at ansatte som i dag har lønnstrekk, der deler av lønnen trekkes automatisk for å nedbetale gjeld, klarer å komme seg ut av det, i tillegg til at sykefraværet går ned - og livskvaliteten øker.
– Økonomi er ryggraden - brekker den, bryter alt, sier Sandmæl.
– Etter sommeren, da vi bare var to, sjanglet båten
Tross lang erfaring i bankbransjen, debuterer nå den profilerte forbrukerøkonomen som gründer - og deler fra en allerede bratt læringskurve:
– Jeg har aldri startet et selskap før, og jeg er en evig optimist som tenker at alt ordner seg, men etter sommeren, da vi bare var to, sjanglet båten.
Sandmæl har i flere medier tidligere vært åpen om sine to runder med utbrenthet. Plutselig var symptomene tilbake, forteller hun.
– Jeg kjente igjen tegn på utbrenthet, og da måtte jeg gjøre det vanskeligste - be om hjelp. Det utløste rekrutteringen. I podkasten min var jeg åpen om at jeg var sliten, og det gjorde at flere tok kontakt for å bidra.
Pengefix er så langt selvfinansiert, men selskapet fikk nylig et oppstartstilskudd fra Innovasjon Norge - og tegner i disse dager en plan for å hente ytterligere kapital.
Ambisjonen er «gode råd for høyere livskvalitet for alle» - og det gjelder på tvers av alle land, men først om noen år, forteller Sandmæl.
– Det som sliter mest, er alle meldingene fra folk som strever. Alt fra søvnløshet til «jeg orker ikke å leve lenger». Det er tøft å ikke kunne tilby tjenesten fullt ut ennå. Jeg hjelper noen gratis, men må si nei til mange, sier hun og legger til:
– Målet er blå resept på økonomisk helsehjelp.