DAGLIGVARE

Først røk Finland - nå dropper Oda matlevering i Tyskland

Rendyrker logistikksatsingen.

Oda-sjef Karl Munthe-Kaas.
Publisert Sist oppdatert

For kun tre uker siden ble det kjent at det digitale supermarkedet Oda la om strategien i Finland og satset på å rendyrke logistikkløsningen.

Den gang sa gründer Karl Munthe-Kaas at virksomheten i det andre utenlandske markedet de opererer i, Tyskland, ikke ble berørt av endringene.

Nå snur selskapet, og gjør samme grep også der.

Det kommer frem i en pressemelding.

Det innebærer at matleveringstjenesten til selskapet fases ut. I stedet skal Oda satse på logistikk- og distribusjonsteknologien. Siste dag med levering til sluttkunder i Tyskland blir 30. juni.

Oda åpnet i Berlin i midten av februar i år, og fikk tilsynelatende en god start, med over 18.000 kunder og en årlig omsetning på 15 millioner euro. 

– Jeg er utrolig stolt av hva vårt dedikerte team har oppnådd på kort tid i Tyskland. Vi har gitt tusenvis av lojale og svært fornøyde kunder muligheten til å få rimelige varer levert hjem på døra fra et bredt sortiment. Dessverre er omsetningen, som er nødvendig for at Oda skal kunne drive matbutikk på nett lønnsomt i det tyske markedet, fortsatt ikke tilstrekkelig til å bli lønnsomt raskt nok i dagens krevende kapitalmarked, sier Munthe-Kaas.

Uttalelsen er identisk med den som ble brukt da endringene i Finland ble kjent.

I Finland er planen til Oda å samarbeide med etablerte partnere. Selskapet opplyser at de fortsatt er i en tidlig fase og holder på med å utforske tilsvarende muligheter i Tyskland.

– Oda har verdens mest effektive logistikk- og distribusjonsteknologi for nettbasert dagligvarehandel. Fremover ønsker vi å utnytte denne styrken og tilby logistikktjenester til tyske dagligvareselskaper, som enten har eksisterende netthandel eller ønsker å bygge det opp. Dette er den beste måten å utvikle en ny og effektiv infrastruktur i denne sektoren på, uten å måtte gjøre store investeringer i et trangt kapitalmarked, uttaler Munthe-Kaas i meldingen.

Kapitalmarkedet har endret seg dramatisk siden Oda gikk inn i Tyskland. Etter en intens pengejakt i et knusktørt marked, la svenske Kinnevik sammen ned Verdane og Summa Equity 1,5 milliarder kroner på bordet for Oda i vinter. Trioen tok da kontroll over mer enn 50 prosent av aksjene. Etter transaksjonen ble verdien på det norske selskapet satt til 3,5 milliarder kroner - en saftig nedgang fra toppen som ga Oda enhjørningsstatus året før.

Selskapet opplyser videre at virksomhet i Norge fortsetter som tidligere.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.