trafikk

Forsikringsselskap satser på kjøreskole-app for å bidra til færre trafikkulykker

Fremtind og Kör teamer opp for å få flere til å øvelseskjøre mer før de tar lappen.

App: Kör er en kjøreskole, men dropper kjøreskolelokalene til fordel for digitale løsninger (pressebilde)
Publisert Sist oppdatert

Fremtind starter bedrifts-samarbeid med kjøreskole-utfordreren Kör for å bidra til færre trafikkulykker i Norge. 

– Det viser at vi har gjort mye riktig hittil, og gir oss sterkere tro på videre utviklingsarbeid og vekst, sier daglig leder i Kör, Pouria Ruhi stolt. 

Å få på plass et slikt samarbeid med forsikringsselskapet til storbankene Sparebank1 og DNB er en viktig milepæl for bedriften, forteller gründeren videre.

Deres app utfordrer de tradisjonelle kjøreskolene ved at man kan droppe kjøreskolelokalet, fordi man gjennom appen får digitaliserte løsninger for det man trenger til kjøreopplæringen: Som bestilling, teoriopplæring, oppfølging og tilbakemelding fra kjørelærer. 

Det skal gjøre kjøreopplæringen enklere, både for elev og kjørelærer. 

Alt i app: Bestiling, oppfølging, teoriopplæring osv. finner man i appen.

Det nye samarbeidet innebærer at forsikringskundene til Fremtind gjennom DNB kan spare penger på forsikringen ved å kjøre 2000 kilometer før de tar lappen.

 Registreringen vil foregå gjennom Kör-appen. 

Formålet er å oppfordre alle til å øvelseskjøre mest mulig, for å bidra til bedre sjåfører og mindre ulykker:

– Forskning viser at unge sjåfører som øvelseskjører mye vil redusere ulykkesrisikoen kraftig. For oss er det viktig å kunne bidra til å minske ulykker på norske veier. Derfor vil vi motivere foreldre og barn til å øvelseskjøre mest mulig før de tar lappen, sier Alex He, forretningsutvikler i Fremtind.

Mer gjennomsiktig 

Ved å øvelseskjøre mer kan man også spare mye på å ta lappen, påpeker Ruhi som anslår at det koster mellom 30-40 tusen kroner å ta lappen i dag. 

Gjennom appen kan man få bedre oversikt over hva man trenger og hva det faktisk koster fordi forskjellige tjenestene, noe Ruhi mener konkurrentene gjerne ikke har helt oversikt over. 

Først og fremst handler det for deres del om å være mer gjennomsiktig ovenfor kundene om hva ting koster. 

Ruhi understreker videre at det som trolig skiller dem fra andre aktører er at de jobber nøye med å forbedre kundeopplevelsen, i tillegg til å skape en bedre arbeidsplass for kjørelærere. 

Rundt 50 kjørelærere bruker app-løsningen til Kör. 

– Viktig inngangsbillett

Ruhi startet oppstarten sammen med Øyvind Holm-Johnsen og Siavash Shahkarami i 2019.  

Han oppdaget et moderniseringsbehov i kjøreopplærings-bransjen da hans egen kone fra England skulle ta lappen. 

Kör-gründerne: Øyvind Holm-Johnsen, Pouria Ruhi og Siavash Shahkarami startet selskapet i 2019.

– Det å ha lappen er en viktig inngangsbillett til samfunnet. Der mener jeg vi har et samfunnsansvar til å bidra for å bli et mer inkluderende samfunn, sier han. 

Kör har dermed utviklet både en engelsk og norsk versjon av appen. I tillegg er de i gang med å utvikle en arabisk versjon. 

– Folk glemmer hvor viktig det er å ha lappen for å bli en aktiv del av samfunnet. Man blir ikke hundre prosent norsk før man kan kjøre til hytta, sier han spøkefullt. 

Ruhi påpeker at det fortsatt er masse å gjøre for å oppnå dette. 

Doblet inntektene 

Inntektene i 2022 var på 15,3 millioner kroner, med et resultat før skatt på minus fire millioner. Dette var en dobling fra året før. Regnskapet for 2023 er ennå ikke i boks, men Ruhi anslår at inntektene vokste til mellom 20-25 millioner kroner. 

Målet er naturlig nok videre vekst i 2024, noe Ruhi har stor tro på, blant annet på grunn av det nye samarbeidet med Fremtind. 

– Det er en ganske bra vekst på tre år og jeg er stolt over det vi har fått til. Det ligger beinhardt arbeid bak, sier Ruhi. 

Ellers er planen å lansere i resten av landet i løpet av 2024 og muligens internasjonalt ved slutten av året. 

Selskapet har inntil nå blitt finansiert av engleinvestorer, før de nå er i ferd med å lukke sin første emisjonsrunde. Ruhi kan foreløpig ikke si hvem de potensielt nye investorene er eller hvor mye de henter. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.