kunstig intelligens

Førerløse maskiner skal rydde norske veier med AI

Teknologien skal også beskytte arbeidere i farlige områder.

Nytt samarbeid markerer ifølge partene starten på bruk av førerløse maskiner til vedlikehold av vei og kritisk infrastruktur i Norge.
Publisert Sist oppdatert

Norske veier kan snart vedlikeholdes av førerløse maskiner. Hive Autonomy, Presis Vegdrift og Statens Vegvesen har inngått avtale om å bruke kunstig intelligens og fjernstyring på hjullastere, melder partene i en pressemelding.

Teknologien skal monteres på eksisterende maskiner og gjøre det mulig å kjøre ubemannet drift under tøffe forhold. Målet er å beskytte operatører fra farlige miljøer som skredutsatte områder.

– Dette samarbeidet viser hvilke muligheter som oppstår når etablerte og fremtidsrettede aktører går sammen om helhetlige løsninger, sier Geir Ove Engebø i Statens Vegvesen.

Han mener løsningen støtter målene om digitalisering og automatisering, og bidrar til økt trafikksikkerhet og reduserte utslipp.

De fjernstyrte maskinene skal også gi raskere responstid året rundt. Visjonen er å etablere et sentralisert kontrollsenter som kan håndtere alle nasjonale operasjoner til Presis Vegdrift, heter det videre i meldingen. 

– At Hive kan bidra til sikker og tilgjengelig infrastruktur med fjernstyring og autonome løsninger bygget her i Norge, er en drømmeleveranse for oss, sier Fredrik Bringager i Hive Autonomy.