Amazon nærmer seg Sverige:

Amazon-ekspert Markus Varsikko er daglig leder i Dash Retail Consulting Lt.

«For å si det sånn: det utelukker ikke andre markeder i Norden. Og man kommer ikke nærmere Norge.»

Små endringer avslører store planer for Amazon-satsingen i Europa, ifølge ekspert.

Publisert

I februar meldte Shifter at Amazon søker folk som snakker norsk. Nå har aktører som leverer til de europeiske markedene netthandelgiganten opererer i fått beskjed om at de snart kan tilby salg og distribusjon til Sverige, ifølge kilder Shifter har vært i kontakt med. Det samme melder svenske Breakit og Forlagspodden.

– Det vi har hørt, er at Amazon lanserer i Sverige dette året. For å si det sånn: det utelukker ikke andre markeder i Norden. Og man kommer ikke nærmere Norge enn Sverige, sier Amazon-kjenner og daglig leder i Dash Retail Consulting Lt., Markus Varsikko.

– Jeg synes den beste måten å snakke om dette på, er mulighetene det gir. Men jeg får mye mer respons når jeg forteller butikker og leverandører at det straks står 2000 ekstra konkurrenter i bakgården deres, påpeker han.

Jo flere, jo bedre

Måten det amerikanske megaselskapet vil gjennomføre utvidelsen på, forklarer Varsikko, er med utgangspunkt i den tyske plattformen - som de fleste europeiske selgere bruker i dag. Det samme ble nylig gjort i Nederland: alle tilbydere i Tyskland fikk over natten muligheten til å utvide vestover.

– Alt du trenger, er en konto på den tyske siden i dag - og en oversettelse av det du tilbyr. Så er du «good to go». Det er slik de vil gjøre det i Sverige og resten av Norden, sier Varsikko.

– Ut ifra erfaring, hvordan tror du Amazon vil håndtere utvidelsen nordover?

– Det er ulike scenarioer. Et er at de lanserer i Sverige nå og skalerer opp, noe som vil danne ryggraden for resten av Norden. Men siden vi snakker om Amazon - de har kapasitet til å gjøre hva som helst, sier han.

Samtidig påpeker Varsikko at jo større markeder en kan tilby umiddelbart, jo mer attraktivt vil det være for selgere. Derfor ser han det som uunngåelig at ekspansjonen til Sverige fortsetter til resten av Skandinavia og muligens Norden med det første.

Slik skal Europa vinnes

Han mener fremgangsmåten Amazon nå ser ut til å benytte for å vinne nytt territorium utenfor de største landene, indikerer en større endring i deres Europa-strategi.

Hittil har ulike europeiske markeder hatt hver sin Amazon-side, eksempelvis i Tyskland, Spania, England og Frankrike. Gjennom flere små endringer på «intranettet» til leverandører har selskapet imidlertid samlet funksjoner og profiler, forteller Varsikko.

Eksempelvis kan brukere av den tyske .de-siden nå velge flere ulike språk, og inne i profilene til en leverandør i eksempelvis Frankrike, får du informasjon, guiding og oppmuntring til å utforske muligheten for å levere til andre land. Prisene for å få Amazon til å distribuere varer til lagre i flere land er også blitt senket, og selskapet har knyttet til seg eksperter på skatter og avgifter i ulike europeiske land for å gjøre ekspansjon så smidig som mulig.

– Dette er vesentlig. Det de gjør i Tyskland nå, er å legge hjørnesteinen. De gjør det latterlig enkelt for leverandører å ekspandere, sier han, og utdyper:

– Jeg forventer at det i løpet av et halvt år til et år kommer en Amazon.eu-løsning, som i langt større grad behandler Europa som ett marked. Man kan sammenligne det med Amazon.com. Infrastrukturen er på plass. Snart er ikke spørsmålet om du vil selge varer på Amazon i ett enkelt land, men i Europa eller ikke i det hele tatt, spår han.