LEVERING

Foodora endrer vekst­strategien etter tap på 92 millioner kroner i Norge: «Har blitt jævlig dyrt å drive selskap»

Skal satse mindre på geografisk ekspansjon, og heller få kundene til å bruke tjenesten mer.

Finansdirektør i Foodora Norge, MadeleineTennebekk.
Publisert Sist oppdatert

Foodora er best kjent for leveranse av mat med rosakledde sykkelbud, men har siden etableringen i Norge i 2015 utvidet tilbudet med levering av et større sortiment, samt lansering av dagligvarekonseptet Foodora Markets.

Ekskludert den sistnevnte dagligvaresatsingen, omsatte selskapet i fjor for 750 millioner kroner her til lands, oppgir de selv. Det er en vekst på 18 prosent fra 636 millioner kroner i 2021.

Resultatet endte likevel med et underskudd på 92 millioner kroner, noe Foodora tilegner «investering i vekst».

– Det har blitt jævlig dyrt å drive selskap, vedgår finansdirektør Madeleine Tennebekk i Foodora.

Ny vekststrategi

De økte kostnadene som både har rammet selskapet og ikke minst kundesiden, fører til at Foodora nå endrer vekststrategien sin.

I bunn og grunn går det ut på at selskapet vrir satsingen fra hovedvekt på geografisk ekspensjon til bruksvekst. Mer konkret skal selskapet legge flere ressurser i å øke brukernes frekvens og lojalitet. 

– Vi investerer i vekst og det koster. Vi vokser fortsatt, litt saktere men mye smartere. Det betyr kostnadsfokus kombinert med flere typer vekst enn å ekspandere til nye byer, sier Tennebekk.

Mer konkret vil vil ikke hun være, men peker på abonnementsløsningen Foodora Pro som et taktskifte i kampen om kundelojaliteten.

Shifter omtalte nylig lanseringen av abonnement, noe konkurrenten Wolt har hatt i markedet i et år.

– Vi ser at rabatter og kampanjer er mye mer populært hos kundene enn før. Når det er dyrtid, må vi vokse smartere og ha et strengere kostnadsfokus. Det har gjort at driftskostnadene våre kun har økt med 21 prosent, mot over 100 prosent tidligere år, sier Tennebekk.

Til tross for justeringen bort fra satsing på geografisk vekst, lukker ikke selskapet døren for ekspensjoner fremover.

Foodora leverer mat, dagligvarer og fra butikker i 24 byer over hele Norge. Selskapet har 5000 bud, 255 administrativt ansatte og 130 ansatte i dagligvarekjeden Foodora Market.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.