Fjernlanserte i et virusherjet Italia: – Klarer vi DETTE, vil alle lanseringer bli «smooth sailing»

Urban Sharing måtte utsette lansering i Verona, og sto uten CEO da de trykket på knappen. Men Johan Høgåsen-Hallesby ser lyst på mikromobilitetens fremtid, tross tøffe tak de siste månedene.

Publisert Sist oppdatert

– Det har vært en røff vår, forteller gründer og CTO i Urban Sharing, Johan Høgåsen-Hallesby.

I desember ble det klart at selskapet skal levere teknologi til bysyklene i Milano og Verona for Clear Channel Italy. Men det ble brått mer innviklet, da både Norge og Italia stengte ned i corona-krise.

Skulle hatt folk på bakken

– Hvordan er det å jobbe med en lansering, når du ser den flodbølgen treffe Italia?

– På forhånd så det vel egentlig mye mørkere ut. På et tidspunkt lurte vi på om det i det hele tatt var mulig å lansere i 2020. Vi gikk gjennom noen permitteringer, og satte ting litt på vent. Men heldigvis tok det ikke lang tid før vi fikk signaler fra Italia om at det var viktig for dem å holde i gang, og lansere som planlagt.

Han sier det var mest praktiske ting som var utfordrende før lansering.

– Vi skulle hatt folk på bakken hele våren. Vært der og lansert sammen, lært opp folk. Plutselig ble alt "remote". Vi satt her, og de satt på hvert sitt hjemmekontor i Italia.

Planen var at selskapet skulle lansere i mai-juni. Verona først, og så Milano tre uker etterpå. Noen uker på etterskudd trykket de på knappen i Verona i forrige uke. Nå venter Milano rett rundt hjørnet.

Frank Sinatra-stemning

– Hvordan var det å kunne trykke på knappen, endelig?

– Det handlet mindre om selve lanseringen. Først og fremst var det et kick å se hvordan selve teamet i begge land jobbet på tross av alle utfordringer. Så mer enn noe annet er jeg ufattelig stolt av alle folka som var involvert!

Høgåsen-Hallesby forteller at det var en annerledes måte å lansere på.

– Det er første gang vi lanserer noe uten at noen har vært der de siste tre årene. De fleste hadde aldri vært der. Og det er ganske sprøtt å jobbe på den måten, for vi vet ikke hva som er på den andre siden. Vi leverer jo software, men i en fysisk kontekst, og det er mange ansatte som skal jobbe med dette, som vi aldri har møtt.

– Det har vært litt Frank Sinatra-stemning. «if you can make it here, you can make it anywhere». Vi tenkte "hvis DETTE går, så kommer alle lanseringer til å være smooth sailing".

Lansering uten CEO

Her hjemme i Norge ble det også endring i de vanlige planene. Mens Oslo kommune ønsket å ha bysyklene ute i gaten tidligere enn planlagt, for å ta vekk presset på kollektivtrafikken, tråkket Trondheim på bremsen, og sesongstart for bysyklene ble utsatt i tre uker.

– Det viser hvor problematisk det er at vi i Norge opptrer så regionalt. I andre land har de tydelige nasjonale retningslinjer, som gjør det litt lettere, sier han og legger til at han har forståelse for panikken og usikkerheten i Trondheim.

– Man skal være litt raus med alle beslutninger som ble tatt denne våren. Alt var litt panikk.

Midt i lanseringen, gikk også CEO Marius Olsen ut av selskapet, og over til Schibstedt-eide Videocation.

I fjor var du både CTO og CPO samtidig. Gikk du nå tilbake til å ha to C-roller?

– Nei, vi ansatte heldigvis en svært dyktig CPO i fjor høst.

– Fordelen med å være et litt modent selskap er at vi har kontroll og regnskap, slik som en CEO må gjøre i starten. Og alle i selskapet jobber mot samme mål, så rollene er ikke det viktigste.

Nye barnehage-tider

– Tenkte du på noe tidspunkt at dette ikke kom til å gå?

– Nei. Bortsett fra litt sesongstart-vansker i Trondheim, har vi hatt ting som heller har vært motsatt. Man trengs. Hadde vi vært i en bransje som var i shutdown hadde det vært annerledes.

Han påpeker også at det hjalp å ha en kunde klar på trappene.

– Hadde vi ikke hatt Milano og Verona, hadde jeg vært mer bekymret. Det var heller den andre siden jeg så mørkt på. Når kan vi komme tilbake og gjøre de avtalene som gir deg 12 til 18 måneder med nye kunder.

– Har dere sett en økning i andre byer, nå som folk blir bedt om å unngå kollektivtrafikk?

– Ja. Bergen har vært i konstant vekst. Og Edinburgh har også hatt fin vekst. Men selv om det er mye vekst, har våren vært litt smårar. Det jeg er mer spent på er september-oktober, når man har lov til å komme tilbake på jobb. Det er først da vi ser om endringen var midlertidig.

– Se på barnehager som har begynt med forskjellige åpningstider. Hvorfor er det slik at alle møter må være klokken 9. Og alle må levere i barnehagen halv ni. Da er det ikke rart det blir rushtid. Kan man ikke heller gjøre det slik at noen starter syv og noen starter halv ti?

Politikerprat

Han mener det nå er mer åpenhet for å snakke om nye alternativer.

– Disse samtalene som har eksistert blant «urbanist-nerder» i lang tid, har blitt mer «jøss, kanskje ikke så dumt det». For man har jo ikke lyst til å sitte på fanget til noen på bussen. Og det er jo løsbart.

Og Høgåsen-Hallesby tror det nå kan bli en «ny vår» for mikromobilitet.

– Vi ser adferdsendringer på buss og trikk. Folk vil ikke lenger være inne i kapsler, men heller i individuelle kjøretøy. I tillegg er det mange byer som nå legger pengene på bordet for å investere i det.

Milano annonserte i april at de ønsker å bruke sommeren til å gjøre om 35 km med bilvei til gang- og sykkelvei med et mål om å fjerne biltrafikken fra sentrum, og bli en mer mikromobilitetvennlig by etter corona.

– Det er jo gull, siden vi skal lansere i Milano senere i sommer. Det å gå inn i byen og være ansvarlig for det offentlige anlegget er jo en gullkontrakt, sier han og påpeker:

– Vi leser jo også de hyggelige nyhetene, men det er først når pengene kommer på bordet at det er bra. Foreløpig er det mer hyggelig politiker-prat.

Og Høgåsen-Hallesby mener omgjøringen av bilveier er veien de fleste byer må gå.

– Jo raskere du investerer i infrastruktur som sykkelvei, jo bedre rammebetingelser har du for at markedet lykkes der også.