-
Senior Technical Project Manager | Nofence
-
Marketing Manager | Auk
-
Growth Specialist | Noteless
-
Digital Innovation Consultant | BAHR
-
Avdelingsleder | DNB Bank ASA
-
Head of People and Culture | Noteless
-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
Investering
Investorene trekker frem én kardinalfeil som norske gründere gjør når de skal hente penger: – Risikerer unødvendig mange nei
Nordmenn er mye dårligere på dette enn briter og amerikanere, mener Erlend Hausken og Kjetil Holmefjord.

I andre etasje hos Startuplab i Bergen må Erlend Hausken finne frem ekstra stoler mandag ettermiddag. Startuplab har invitert til arrangementet - hvordan hente penger eller «how to fundraise» på godt bergensk.
Dette er et av 40 arrangementer under Innovasjonsuken Opp i Bergen denne uken.
Samlet gründere og investorer

Ganske så mange hender går i været når Hausken spør hvor mange gründere som har kommet. Litt færre strekker seg i været når spørsmålet er om man er investor.

Hausken går ganske rett på sak, og trekker frem hva norske gründere bør bli bedre på.
– En av tingene både briter og amerikanere er bedre på enn nordmenn er historiefortelling, sier Hausken, leder for forretningsutvikling i Startuplab.
– Kan du utdype?
– Evnen til formidle hvilket problem selskapet ditt løser, hvorfor det er viktig og hvorfor du er den rette til å løse det, er avgjørende for å engasjere, overbevise og bygge tillit. Her har norske gründere erfaringsmessig noe å jobbe med, sier Hausken.
– Må bli bedre på historiefortelling
En halvtime senere kommer investor Kjetil Holmefjord i Sondo på scenen. Han har ikke hørt Hauskens innlegg, men det er som å høre et ekko.
Når han får spørsmål om hva gründere oftest gjør feil når de skal hente penger, er svaret:
– Norske gründere må bli bedre på historiefortelling, sier Holmefjord.
Mens Hausken har møtt 200 selskaper både gjennom sin tilknytning til Startuplab og som engleinvestor de siste 2-3 årene, møter Holmefjord en rekke selskaper som skal pitsje sitt selskap i håp om å lande investeringsselskapet Sondo som investor.
50 slides på 30 minutter
Holmefjord forteller at gründere gjerne kommer med en presentasjon på 50 slides og har en møtetid på 30 minutter.
– Det blir i overkant - og jeg ønsker egentlig gå rett til de tre slides-ene jeg er nysgjerrig på. Å snakke om ting motparten ikke nødvendigvis er interessert i, tar mye energi ut av et møte. Man må bli bedre på historiefortelling, sier Holmefjord.
– Fortell en enkel og appellerende historie
– Kan du utdype det litt?
– Mange tenker at motparten, altså potensielle investorer, kan mye om det man pitcher. Faktum er oftere det motsatte, og derfor er det viktig å fortelle en enkel og appellerende historie om selskapet og muligheten. Hvis det viser seg at faktisk investor kan mye om feltet, kan man raskt gå ned i detaljene. Men hvis investoren faller fra helt fra start, er det vanskelig å skape interesse, sier Holmefjord.
– Ikke overvurder motparten, legger han til.
– Bruk 10-15 slides maks
– Skal man kutte de 50 slides-ene?

– For noen kan det være riktig, men de fleste burde begrense antallet markant - ha 10-15 slides maks. Det er på et vis sammenlignbart med jobben dere i mediene gjør når dere velger hva som skal løftes øverst på nettsiden. Som gründer er man på en måte redaktør når man lager decket og historien.
– Man bør ikke si alt, men velge å si det viktigste. Vær bevisst den redaktørrollen, og fokuser på å trekke frem det som er mest salgsutløsende for selskapet.
– Bruk litt mer tid
– Hva kan bli konsekvensen hvis man ikke er god på historiefortelling?
– Da risikerer du å få unødvendig mange nei. Det kan være forskjellen på en god og en dårlig runde, eller en runde eller ikke en runde.
– Europeiske gründere er generelt dårligere på dette enn amerikanske gründere. Bruk litt mer tid på det, sier Holmefjord.