Equality Check gir gass i Sverige: «Situasjonen skulle ikke bli en sovepute»

Lanserer mangfoldsplattformen i samarbeid med svenske Make Equal.

Publisert

Make Equal er en tilsvarende stiftelse som #HunSpanderer, selve utgangspunktet for Equality Check, plattformen som kan avsløre hvor likestilt en arbeidsplass er.

– De har lenge jobbet som rådgivere for bedrifter som ønsker hjelp til likestilling og inkludering. Det er mye av det samme vi gjør, bare at vi har det som digitale verktøy. Nå blir det en komplementær pakke, sier medgründer Marie Louise Sunde.

Make Equal skal også hjelpe de norske gründerne med å spre plattformen i Sverige - og Equality Check skal tilby deres konsulentjenester. I løpet av først dag i det svenske markedet, hadde Equality Check-plattformen fått over hundre vurderinger i Sverige.

– Dette samarbeidet er helt avgjørende for oss, og vi har allerede samarbeidet i en god stund. De har et stort nettverk og god kredibilitet i Sverige, sier hun.

Det var ifølge Sunde aldri et alternativ å utsette lansering tross en krevende omstilling i corona-situasjonen.

– Vi mener det å opprettholde fokus på kultur og like muligheter blant de ansatte, er enda viktigere enn før. Det er en kjerneverdi som ikke må skyves på, selv om det blir alvorlige situasjoner.

Tok grep

På nyåret hentet Equality Check 5,2 millioner kroner fra et stjernelag av aksjonærer, deriblant Aksel Lund Svindal sitt «startup-studio» Norselab.

På kort tid hadde plattformen sanket flere tusen vurderinger, fordelt på stadig flere giganter av norske bedrifter.

Da corona-krisen slo innover landet, sakket trafikken.

– Ble dere redde for å miste farten?

– Nei. Vi ble derimot veldig bevisste på at denne situasjonen ikke skulle bli en sovepute. Du kan ikke bare akseptere at trafikken går ned eller at konverteringen går sakte, sier medgründer Marie Louise Sunde og legger til:

– Jeg tror det lett kan skje hos mange, fordi situasjonen er så alvorlig, og man tenker; nå må vi bare «ride the storm», sitte stille i båten. Men det går ikke.

Passe inn

Raskt utviklet Equality Check-teamet en spørreundersøkelse for å kartlegge «corona-effekten» på likestilling. De opprettet også en egen blogg og giret opp markedsføringen i flere kanaler, til og med på lineær tv.

– For plutselig pratet jo hele verden om corona. Det var en utfordring; hvordan passer man inn i det hele, hvordan tilføre verdi akkurat nå og fortsatt være relevant i denne fasen, sier medgründer Isabelle Ringnes.

Hun viser til et «webinar» med Are Traasdahl, der seriegründeren uttalte at det finnes bekymringer du ikke kan gjøre noe med - og de du kan gjøre noe med.

Så istedenfor å sitte og se på alt som var utenfor selskapets kontroll, sier Ringnes, identifiserte teamet hvilke områder de faktisk kunne påvirke, deriblant et umettelig informasjonsbehov og ny, transparent data om hvordan krisen påvirker mangfold og bedriftskulturer fra et ansatt-perspektiv.

– I mange bedrifter defineres ikke «humankapital» som driftskritisk og prioriteres derfor bort. Det er ikke veldig langsiktig tenkt, og noe vi særlig har jobbet mye med i denne perioden; å prøve å holde bevisstheten oppe, sier Sunde.

Hun gjentar:

– Kanskje viktigere enn noensinne, er det å ta vare på og utvikle dine ansatte.

Ga resultater

Gründernes grep underveis har ifølge Ringnes allerede gitt resultater. Trafikken er blant annet tilbake til normalen. Denne uken kjørte også Equality Check et live-intervju med likestillingsminister Abid Raja. Det samme gjorde Make Equal med den svenske likestillingsministeren, Åsa Lindhagen. De ble enige om å møtes.

– Det er så viktig at man ikke stopper opp, men går fremover - også for teamet. At alle fremdeles jobber mot samme mål og føler seg motiverte, sier Ringnes.