miniserie: markedsføring

Endret strategi etter Facebook-stopp i fjor. Nå gir dette best effekt

Minimeis virket uovervinnelig i sosiale medier. Så kom oppdateringen som snudde alt på hodet. Nå er veksten på vei opp igjen, takket være nye flater.

Medgründer og daglig leder, Tarjei Espolin Johnson, sammen med Nina Elisa Richter Eriksen, samboer og markedssjef i Minimeis.
Publisert

Minimeis-gründer Tarjei Espolin Johnson advarte i fjor om hvilke store konsekvenser Apples nye personvernregler kom til å gi bedrifter.

At for eksempel Facebook-brukere nå enkelt kunne unngå å få sin digitale aktivitet sporet, slo i hvert fall beina under selskapet hans.

– Jeg tror ikke verden helt skjønner hvor voldsomt det er det som skjer nå. Selve hjørnesteinen for digitalt salg forsvinner, uttalte Espolin Johnson til Shifter da.

Siden den gang har også flere oppstartsselskaper blitt rammet.

Auk Eco-sjef Didrik Dimmen hadde en plan om å vokse aggressivt gjennom digital annonsering, som jo var metoden han hadde gjort suksess med tidligere, men i år har den vist seg mye mindre treffsikker.

Kaos-gründerne hadde også i mange år opplevd størst vekst fra digital annonsering i sosiale medier, men kampen om synlighet var i år blitt mye tyngre, og selskapet frir nå til forhandlere og tredjeparter i stedet.

– Ikke tilbake til gamle nivåer

Sosiale medier-ekspert Ingvild Moen gir et generelt fokus rundt personvern noe av skylden, men mener Apples tracking-oppdatering i iOS 14 var en «game changer».

– Stadig flere velger å ikke la seg spore når de blir spurt om det, sier Moen.

– Det er mye positivt i dette også. Det blir enklere for hver enkelt av oss å få oversikt over hvilke personinformasjon vi gir fra oss, og hva vi får tilbake, sier hun til Shifter.

Hun står bak det digitale kommunikasjonbyrået Resonate.

– Jeg tror faktisk mange hadde vært villige til å gi fra seg mer informasjon og latt seg spore lettere, dersom plattformene og tjenestene hadde vært bedre til å kommunisere.

Espolin Johnson mener også den nye praksisen er "bra for verden", men at den like fullt gjør digital annonsering mye mindre spisset. Det gjelder på Facebook og Instagram, så vel som Pinterest, Tiktok og Youtube.

Selv fokuserer Minimeis nå kun på Facebook og Instagram, forteller han.

Det norske selskapet etablert i 2013, selger en bærestol for de minste barna.

– Andre kanaler som Tiktok gir mange visninger, men dataene kan ikke analyseres frem til noen virkelig verdi, sier gründeren.

Selskapet jobber nå også med å lage en AI-løsning som analyserer besøkende på nettsiden og som lager publikum i ulike kategorier basert på sannsynlighet for kjøp.

– Dette fungerer ganske bra og har gjort at vi kan øke trykket på markedsføring noe igjen, men ikke tilbake til gamle nivåer, sier Espolin Johnson.

Dette fungerer best

Det mest effektive vekst-grepet er nå å ta budsjettene fra digital markedsføring og putte dem inn i tett samarbeid med solide retail-partnere, forteller gründeren.

Direktesalg via sosiale medier fungerer fortsatt, legger han til, men skalering er vanskeligere. Det norske selskapet er nå på plass i cirka 500 butikker verden over - og forventer å være i rundt 1500 til våren.

– Dette har fungert veldig bra og har gjort at vi er tilbake i bra vekst igjen.

Å lykkes hos en tredjepart, krever imidlertid store investeringer hos de ulike forhandlerne, herunder opplæring og felles kampanjer mot butikkenes kunder.

– Det handler om å reise masse og bruke tid sammen med distributørene og forhandlerne for å få historiefortellingen planta godt, sier Espolin Johnsen.

Minimeis bygger blant annet «displays» og presentasjoner i hver enkelt butikk.

Slik bygger Minimeis markedsføringen sin i fysiske butikker. Her fra en butikk i Tyskland.

– Det viktigste vi har gjort er investeringer i skjermer som viser våre filmer i butikkene. På den måten kan vi bruke content og filmer som vi vet fungerer fra online salg, bare i butikk. De er koblet til wifi, så vi styrer alle skjermer med spillelister fra Oslo.

Han fortsetter:

– Da kan vi kjøre lokalt content i ulike land og for eksempel ha farsdagskampanjer i Australia, som det nettopp har vært der, sier Espolin Johnson.

Han tror salget har gått bra fra start - takket vært investeringene i fysisk butikk.

– De få stedene vi ikke har fått gjort dette ennå, fungerer ikke retail-kanalen lønnsomt.

Men selskapets hemsko er fremdeles at de kun selger ett produkt, forteller Espolin Jonhson.

– For oss har det vært et dyrt problem, sier han.

Minimeis hadde i 2020 inntekter på nær 124 millioner kroner.

Samme år gikk selskapet i overskudd med 1,6 millioner kroner. I fjor havnet inntektene på 82 millioner kroner og driftsresultatet beløp seg til minus 11,6 millioner kroner.

– Vi har cirka 200.000 fornøyde kunder, men ikke noe annet å tilby. Derfor lanserer vi nye hovedkategorier produkter til våren 2023. Det ser fri veldig frem til.