easeekrisen

Elsäkerhetsverket sjekker nye «bevis» fra Easee

De svenske myndighetene går gjennom dokumentasjon som ifølge det norske selskapet skal være omfattende tester på at laderne er trygge.

Jonas Helmikstøl i Easee har sendt inn ny dokumentasjon til svenske myndigheter.
Publisert Sist oppdatert

– De har sendt inn ekstra dokumentasjon og påklaget beslutningen. Saken ligger nå hos Forvaltningsretten, der vi får se hva dokumentasjonen er verdt, sier avdelingsleder Per Samuelson, etter at Easee nå har anket vedtaket om det mye omtalte salgsforbudet videre. I den forbindelse har det norske selskapet også sendt inn ny dokumentasjon fra blant annet TUV, og gründer Jonas Helmikstøl innrømmer at de burde ha gjort det før.

– Vil du si at det er dokumentasjonen som er problemet eller at de faktisk ikke følger standarden sikkerhetsmessig?

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!

– Vår oppgave er å sørge for at produktet er sikkert for folk og eiendom, dessuten å se at det er rettferdig konkurranse mellom aktørene. Produsentene skal vise at produktet er trygt, og de skal gjøre det på forhånd før de starter salget. Om de gjør dette i feil rekkefølge, får de dessuten en urettferdig konkurransefordel overfor de andre som jobber med samme produkt.

Samuelson mener dialogen med Easee har vært god.

– Det kan være at noen jobber med ny teknologi, og at man derfor har andre løsninger, men etter vår vurdering har Easee ikke klart å dokumentere at de oppfyller sikkerhetskravene. Vi kan ikke vente med inngripen til det oppstår skader på person eller eiendom, selv om Easee har sendt over ny dokumentasjon.

– Endrer den innsendte dokumentasjonen noe når dere nå går gjennom det nye materialet?

– Vi holder på å gå gjennom dette nå, og har ikke rukket å bli helt ferdig, så vi kan ikke svare på dette ennå.

– Handler dette om at de har sendt inn dokumentasjonen i feil rekkefølge eller er det mangler som uansett ville ført til et salgsforbud?

– Det finnes jo en grunn til at avstanden mellom kontaktpunktet i jordfeilsløsningen er der, fordi det gir økt sikkerhet hvis det skjer andre feil.

– Easee har 2,3 millimeters avstand, standarden sier at det skal være minst 3 millimeter. Er dette alene nok til salgsforbud?

– Det er vanskelig å spekulere på. Men de skriver at de følger harmonisert standard, og de har ikke gjort det. Da må de gjennom målinger vise at det likevel er sikkert. De må teste opp mot alle tenkelige feil, ikke bare gjøre en enkel funksjonstest.

– Er det noe de kan gjøre for at salgsforbudet kan bli hevet?

– Nå er dette bragt inn for Forvaltningsretten, og dette må gå sin gang. Retten må resonnere, og vi ønsker ikke å foregripe denne prosessen.

– Ville det hjulpet om Easee rebrandet produktet og begynte å selge det som et nytt produkt? (red.anm med ny dokumentasjon)

– De har fortsatt ansvaret for å oppfylle de tekniske kravene, for eksempel om avstanden mellom kontaktpunktene er lang nok og andre sikkerhetsmessige ting.

– De innrømmer feil i dokumentasjonen, og jobber med en løsning. I første omgang skjer dette gjennom klageprosessen i Forvaltningsretten. Men vi har ikke innsyn i selskapets prosesser.

– Opplever du at Easee nå erkjenner at de har gjort feil og at de er opptatt av å rette opp?

– Jeg har ikke en opplevelse av at de ikke er samarbeidsvillige på dette. De har gjort det vi har bedt om og har svart på våre spørsmål. Det vi har savnet handler om den tekniske dokumentasjonen.

– Easee er jo fortsatt et ganske ungt selskap. Behandler dere et vekstselskap som dette på samme måte som for eksempel Mitsubishi, LG eller Husqvarna?

– I henhold til loven skal vi behandle alle likt. Easee har jo ønsket å ha møter og diskutere innholdet, men det gjør vi ikke med noen. Vi vurderer det som er der, før noen slipper et produkt på markedet.

– Vi har respekt for at de er et nystartet selskap. De er mer presset og har det mer travelt, men vi har en prosess vi må forholde oss til. Det må være forutsigbart og likt for alle.

– Har det dukket opp noe hos de andre dere har testet som kan føre til et salgsforbud også der?

– Vi har sett på storselgerne. Ingen av de vi har tittet på har tilsvarende avvik. De andre har mindre mangler, som for eksempel på merkingen.

– Bør brukerne være redd for å lade, tenker du?

– Nei, jeg synes ikke de skal være redde, men være oppmerksomme, og ikke ha ladeledningen unødvendig i. Den eventuelle risikoen er avhengig av at der noe annet feil også, jordfeilbryteren er jo en siste utvei hvis noe annet krangler. Men er de usikre ,skal de kontakte en el-installatør.

– Det verste er vel at folk begynner å lade fra sin vanlige stikkontakt i stedet for Easee?

– Det er et enda dårligere alternativ. Så man skal ha is i magen og avvente det Easee kommer frem til i sine undersøkelser.