Fintech

Eierne spyttet inn 543 millioner i Vipps før fusjonen

Og nå ligger en ferdig utviklet betal senere-løsning hos Finanstilsynet.

Finansdirektør Merete Svingen og Vipps-sjef Rune Garborg
Publisert Sist oppdatert

Fusjonen mellom Vipps og Danske Banks Mobilepay ble godkjent for en måned siden, men fortsatt feires det i lokalene i Bjørvika.

Så er det også en del å feire. Vipps økte omsetningen innen netthandel med over 100 prosent i 2021, omsetningsrekorder står trolig for fall på den kommende Black Friday, og med fusjonen i boks er veien åpen for å ta lederposisjonen i Norden.

Samtidig er landskapet som Vipps orienterer i ikke det samme det var for bare ett år siden. Så langt i år er Vipps vekst innen e-handel halvert fra i fjor og ligger rundt 55 prosent for siste tolv måneder.

Løsningen er ferdig utviklet. Nå venter vi på avgjørelse fra Finanstilsynet og håper på grønt lys derfra så vi kan lansere tjenesten om ikke så lang tid.

Rune Garborg om «Vipps Senere»

Det er riktignok i et netthandelsmarked som taper terreng sammenlignet med 2021, enkelte tall peker på en nedgang på mellom 10 og 20 prosent, men Vipps-sjef Rune Garborg hadde likevel håpet på mer.

– Vi hadde forventet noe høyere da vi gikk inn i 2022, men vi så ikke for oss at netthandelen skulle falle, sier han.

Satte inn friske penger som del av fusjonen

Fra protokollen fra den ekstraordinære generalforsamlingen i Vipps som ble avholdt i forbindelse med fusjonen, kommer det frem at de norske eierbankene via selskapet Vipps Holding går inn med 543 millioner kroner i Vipps AS samtidig som Danske Bank kommer inn.

Etter at finske Pivo ble tatt ut av fusjonen ble den endelige eierbrøken i Vipps AS følgende: 72,2 prosent eies av norske banker gjennom Vipps Holding og 27,8 prosent av Danske Bank.

Holdingselskapet kom til som en konsekvens av at BankID og Bankaxept ble skilt ut som eget selskap fra Vipps. Selskapet som for tiden ofte blir omtalt som Bidbax, eies 100 prosent av Vipps Holding.

Finansdirektør i Vipps Merete Stigen forklarer at deler av de litt over 500 millionene inngår som en del av transaksjonen med Danske Bank hvor holdingselskapet kjøper aksjene i Vipps AS, mens resten skal brukes til utvikling av selskapet.

Ett integrasjonspunkt

Vipps-sjefen Garborg har nemlig planer som vil kreve en del kapital.

– Nå skal vi bygge en felles plattform. Det er hovedprioriteten det neste året. Den skal sikre effektiv skalering i Norden og utover, sier han.

Drivkraften bak den nordiske fusjonen er ønsket om å ta en sterk posisjon innen netthandel.

For å få e-handlerne med på laget blir det viktig å få til et felles integrasjonspunkt for Norge, Danmark og Finland. Det er noe som har vært etterspurt i lang tid og er helt avgjørende for at Vipps skal lykkes med e-handel.

Om en netthandler kun trenger å koble seg opp til Vipps en gang og dermed ha aksess til alle tre land, vil det kunne bidra til lavere transaksjonskostnader for det fusjonerte selskapets rundt 11 millioner brukere.

– Met ett nordisk integrasjonspunkt blir det også mulig å betale på tvers av landene når plattformen er klar, sier Garborg.

«Vipps Senere»

Og når det gjelder betaling har Vipps også jobbet i lenger tid med en løsning for utsatt betaling.

Rune Garborg er tydelig på at det nærmest er blitt en nødvendighet å tilby en mulighet til å skyve på betalingen når man handler på nett.

Løsningen som er kalt Vipps Senere, skal gjøre Vipps bedriftsbrukere i stand til å tilby sine kunder en form for betalingsutsettelse i 14 dager, eller dele beløpet i tre.

Etter det Shifter erfarer, vil Vipps versjon skille seg litt fra de fleste andre kjøp nå betal senere-løsninger (BNPL). Med Vipps skal betalingen automatisk bli lagt til forfall i kjøpsøyeblikket, og kunden må aktivt avbryte betalingen for at den ikke skal finne sted. Vanligvis ved BNPL, må kunden huske å selv legge betalingen til forfall.

– Løsningen er ferdig utviklet. Nå venter vi på avgjørelse fra Finanstilsynet og håper på grønt lys derfra så vi kan lansere tjenesten om ikke så lang tid.

Med Vipps Senare på plass håper Garborg også at Vipps egen checkout-løsning, som ble lansert i det stille i fjor høst, skal bli mer attraktiv. Uten et alternativ for utsatt betaling er tøft å konkurrere med løsninger som har det.

Med alt dette på plass vil Garborg og Vipps være klare for å rette blikket mot Sverige.

Da gjenstår det å få med Sverige.

– Det er ingen tvil om at vi må finne løsninger som gjelder for hele Norden, sier Garborg.

– Så da kan det bli aktuelt å svare på Swish’ kaffeinvitasjon etter fusjonen?

– Vi må se på flere muligheter. Samarbeid, oppkjøp eller organisk vekst er alle aktuelle alternativer.

Garborg er likevel krystallklar på at det viktigste fremover blir å sørge for at Vipps er nyttig for bedriftene.

– Skal vi stå like sterkt blant bedriftene som vi gjør på sluttbrukersiden, må vi utvikle gode tjenester og sørge for at løsningene kan brukes i hele Europa.

Tilbakemeldinger fra bedriftskunder tyder på at Vipps har litt å gå på. Selv om mange er fornøyd med at løsningene bidrar til å forenkle hverdagen, er det rom for forbedring innen blant annet onboarding.

– Kommer dere til å trenge mer kapital fremover?

Garborg avviser det ikke, men minner om at selskapet er i vekst.

– Vi har en betydelig topplinjevekst, og den kommer til å fortsette. I tillegg ruller vi ut Vipps Senere og andre ting også som gjør at vi kommer til å opprettholde et høyt investeringsnivå fremover, sier han.

Rettelse: I en tidligere versjon av artikkelen het det at Vipps Senere lanserer med 14 til 30 dagers betalingsutsettelse. Det korrekte er 14 dagers utsettelse, eller dele beløpet i tre.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!