slusH

Klarna-sjefen drømmer om å ta en Google: «Markedet er overdeprimert akkurat nå»

Søkemotorgigantens børsnotering i 2004 var perfekt timet, mener Sebastian Siemiatkowski. Tross all turbulens både rundt selskapet hans og i markedene, tror han en lignende mulighet kan åpne seg for Klarna allerede i løpet av et par år.

Sebastian Siemiatkowski tar gjerne hendene til hjelp da han skal forklare ting.
Publisert Sist oppdatert

HELSINKI. Spørsmålet om børsnotering har vært stilt så mange ganger at Klarna-bossen Sebastian Siemiatkowski sannsynligvis mistet tellingen for lenge siden.

I 2022 har det derimot ikke vært anledning til å ta opp den diskusjonen i noen særlig grad.

Etter første halvår i år var Klarnas operative kostnader på 10,8 milliarder svenske kroner, mens de totale inntektene endte på 7,5 milliarder. Til det kom kredittap på 2,9 milliarder svenske kroner.

Kapitalrunden i juli, som for all del fortsatt er en av de største fintech-emisjonene i verden i år, senket verdivurderingen på selskapet med 85 prosent fra 45,6 milliarder dollar til 6,7 milliarder.

Dessuten måtte selskapet si opp ti prosent av arbeidsstyrken i mai.

LES OGSÅ: Klarna gjør som Vipps – bruker QR-koder for å bli mobil lommebok i utvalgte butikker

Overdeprimert marked

Da Siemiatkowski satt på scenen på Slush sammen med Northzone-partner Jessica Schultz for å prate om Klarnas vei tilbake til vekst, dukket imidlertid spørsmålet om børsnotering opp igjen og ga Siemiatkowski en sjanse å fortelle om drømmenoteringen og hvorfor han fortsatt har tro på å kunne gjøre noe lignende.

– Google timet alt perfekt i 2004. Dotcom var over, markedet var verken over- eller underhypet. Selskapet var godt posisjonert med mye vekst foran seg, sa Klarna-sjefen på scenen, og fortsatte:

– Markedet er overdeprimert akkurat nå, gitt at makroforholdene ikke endrer seg drastisk fra nå, mener vi at vi kan være på vei inn i et lignende marked, allerede om 1-2 år.

Sammenligner epler med bananer

Det som først og frem irriterer Siemiatkowski er det han mener er en overreaksjon på utviklingen for e-handelsselskapene, som er en nøkkelgruppe også for Klarna-resultatenes utvikling.

Han mener at det å sammenligne e-handelstallene nå med situasjonen for et år siden, da det fortsatt var covid-tilstander, blir som å sammenligne epler og bananer.

– Vi ser tvert imot god vekst i de e-handelsselskaper vi samarbeider med. Våre volumer og transaksjoner er opp 25 prosent, og vokser raskere enn markedet, så det er ikke så ille som det ser ut.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Gradvis bedring

At selskapet var relativt tidlig ute med å trekke i bremsen og stammet inn på kredittgivningen i januar og gikk til oppsigelser i mai, vil begynne å merkes allerede i årets to siste kvartalsrapporter, mener Siemiatkowski (Klarna har ikke lagt frem tall for tredje kvartal enda)

I et intervju med Dagens Industri etter seansen på scenen, utdypet Klarna-sjefen sitt standpunkt.

– Det beveger seg i riktig retning. Da vi begynte omstillingen i mai, var vi tydelige med at det vil ta omtrent et år, Forbedringen kommer til å skje gradvis for hvert kvartal og synes mer og mer.

– Planen vår er å være lønnsomme på månedsbasis en gang etter sommeren 2023, sa han til Dagens Industri.

En viktig årsak til dette er at tallene i USA ser stadig bedre ut, ifølge Klarna-sjefen. Selskapet er nå oppe i over 30 millioner brukere, og nå i november vil USA bli Klarnas største marked, basert på inntekter.

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilken bransje jobber du i?*