Kunstig Intelligens

– Eiendomsmeglere er sulteforet på denne typen produkt

Prosper AI hjelper eiendomsmeglere med å lage prospekter og har allerede fått flere av landets største kjeder på kundelista.

Gründerne bak Prosper AI (de tre lengst til høyre) har inngått en samarbeid med IT-konsulentselskapet Computas og skal bidra med videreutviklingen av prosjektet. Fra høyre, Jostein Engen, Robin Skog og Frédéric Heitmann-André.
Publisert Sist oppdatert

– Jeg har selv vært eiendomsmegler, stått opp lørdag morgen kl 07 og skrevet salgsoppgaver hele formiddagen for å få de ferdig til søndagen, sier Jostein Engen - han er en av gründerne i Prosper AI, men også norgessjef i eiendomsmeglerkjeden Re/Max.

Sammen med Robin Skog og Frédéric Heitmann-André har gründerne startet oppstartsselskapet som skal gjøre jobben til de fleste eiendomsmeglere enklere og mindre kjedelig. I teamet har Heitmann-André stått for kodingen av produktet, Skog har markedsbakgrunnen og Engen sitter på fagkunnskap om eiendomsmeglerbransjen,. 

Basert på alle nødvendige dokumenter lager Prosper AIs vektøy et ferdig prospekt med tallfestet fakta og beskrivende tekst. Mens moderne boliger ofte har alle dokumenter digitalisert, skal produktet også ta høyde for gamle skjøter som kanskje har ligget lenge i en bortgjemt skuff.

– Her om dagen måtte vi for eksempel prøve å lese håndskrift fra 1800-tallet, sier Skog - som er daglig leder i Prosper AI. 

– Betyr dette slutten på fraser som «arealeffektivt med herskapelig fjordgløtt» og lignende?

– Det finnes en «floskel-ordbok» for eiendomsmeglere. Vi kan legge inn ord som enten skal brukes, eller utelukkes. Hver kjede får tilpasset sitt uttrykk gjennom at man ber AI-en ta utgangspunkt i noen tidligere prospekter de er fornøyd med, og så kommer den med forslag, sier Skog.

– Er ikke mye av dette mulig i dag gjennom ChatGPT?

– Hvis man bruker ChatGPT til dette vil den sannsynligvis levere ikke bare megler-floskler, men også AI-floskler, mener Engen. 

Robin Skog har tidligere jobbet med markedsføring for flere store aktører i bransjen og sier de har brukt mye energi på at produktet deres skal unngå den såkalte «uncanny valley effekten». Altså følelsen av at noe virker menneskeskapt og ekte, men samtidig mangler noen detaljer, som kan gi en ubehagelig følelse. 

Færre klager

En av de fordelene Engen tror Prosper vil bidra med er å få ned antallet klagesaker fordi AI-en kryssjekker alle parters dokumenter i utformingen av prospektet. 

– Det de fleste saker i reklamasjonsnemnda mot meglerne handler om feil og mangler de har glemt å føre inn. Så dette kan være en god ting for å gjøre compliance, mener han. 

I dag må megleren ta egne vurderinger basert på selgers egenerklæringsskjema, som kanskje har en annen formulering enn det takstmannen har skrevet. Denne typen glipp kan altså skje sjeldnere i fremtiden. 

Gründerne presiserer at produktet deres ikke skal erstatte eiendomsmeglere, men være et verktøy. 

Sulteforet på AI

Uten at de kan nevne navn forteller gründerne at de har landet avtaler med flere store norske eiendomsmeglerkjeder som er desperate etter å få automatisert denne prosessen. 

– Eiendomsmeglere er sulteforet på denne typen produkt, mener Engen som også tror timingen er god ettersom det har vært en treghet i markedet i det siste. 

– Meglerne selv sier til oss at de tror ingen vil gjøre denne jobben selv om to år, sier han. 

Målet til Prosper fremover er å ekspandere i Norge og jobbe med implementering ute hos kundene. 

– Alle må bli komfortable med produktet, som gradvis skal rulles ut til flere kontorer i kjedene. Så er det et uttalt mål fra flere av kundene våre at det etter hvert blir helautomatisk. 

Med tiden har de også lyst å se på mulighetene for ekspansjon i Skandinavia. 

– I Sverige og Danmark kan man ha mange eiendomsmeglere samtidig, så det kan være interessant for oss, sier Skog. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.