SnapMentor-gründer Jens Aarre Seip.

Edtech-nykommer vil gjøre leksehjelpen smart

Brakstart for mattehjelp «on demand». Solgte inn ideen til Norges største private videregående skole.

Publisert Sist oppdatert

Ved å bruke "avanserte algoritmer", lover edtech-selskapet SnapMentor øyeblikkelig leksehjelp via mobil.

For 35 kroner kan elever laste opp et bilde av problemet de står overfor via en app, som i sin tur kobler brukeren med rette mentor.

"En Uber for leksehjelp", lyder også SnapMentors egen beskrivelse av tjenesten som i dag retter seg mot elever i ungdom- og videregående skole.

Bak selskapet etablert i september, står allerede ti ansatte, inkludert gründerne Jens Aarre Seip (25) og og Eirik Hernes Berre (24). De hadde selv stått fast i oppgaver under studiene og kjent på en frustrasjon over manglende tilgang på en fagkyndig som kunne gi hjelp, der og da.

– Vi vet at mange elever og foreldre kan oppleve en lignende frustrasjon når man sitter fast med stadig mer krevende mattelekser, sier Aarre Seip.

Gründeren forteller om en stor pågang siden de åpnet tjenesten for knapt én måned siden, med "flere tusen besøkende" på nettsiden og 150 aktive brukere.

Nå har også Akademiet, Norges største private videregående skole, meldt sin interesse for å gjøre en pilot med selskapet.

– Vi forsøker å følge med på teknologi som kan støtte elevenes læring på en god og effektiv måte. SnapMentor virker meget spennende, og jeg tror de har et godt potensiale, sier Kjetil Eide, skoleutvikler i Akademiet Norge, til Shifter.

Dyre tilbud

SnapMentor-gründerne hadde også reagert på svært høye priser på eksisterende tjenester for leksehjelp. Deres ambisjon ble derfor "å gjøre mattehjelp tilgjengelig for alle - til en rimelig pris", og dét takket være lite administrasjon og algoritmer som effektiviserer arbeidet, forteller Aarre Seip.

– Ofte er det kun enkelte problemer elevene trenger hjelp til, og mye av pengene forsvinner i dag inn i administrasjon av tjenestene fremfor lønn til læreren, sier han og viser til at brorparten av beløpet går rett i lomma på mentoren.

Vil ut i Europa

Selskapet er nå en del av Startuplabs inkubatorprogram i Bergen og medlem i Oslo Edtech Cluster. Så langt har gjengen holdt det gående med personlige innskutte midler, i tillegg til et etablerertilskudd fra Innovasjon Norge, men planlegger å starte kapitalinnhenting for videre vekst i løpet av første halvdel i 2020.

– Vi har ansatt 14 mentorer, og vi ønsker doble antall mentorer før jul. Vi har relativt rask responstid allerede nå, og vi ser at dette blir bedre og bedre etter hvert som volumet går opp, sier Aarre Seip.

Målet er å bli størst på mattehjelp i Norge samt utvide tilbudet til også å gjelde andre fag. I løpet av fem år vil også SnapMentor bli størst i Europa, og ekspansjonen er allerede planlagt å starte neste år.

– Etterspørselen etter et supplement til den offentlige skolen, er stor i flere europeiske land, og vi ser at løsningen vår per nå er unik i Europa og kan ta en attraktiv markedsposisjon, sier Aarre Seip.

Medgründer i SnapMentor, Eirik Hernes Berre

De jobber ifølge gründeren allerede nå aktivt med å bygge opp et relevant nettverk slik at løsningen raskt kan rulles ut når de er klare for skalering.

– For meg er noe av det mest spennende med løsningen vår hvordan vi kan kombinere tilgjengelige og korte "problem-sessions" med dybdelæring hos elevene, sier medgründer Eirik Hernes Berre og legger til:

– Vi er fortsatt i en tidlig fase hvor dette er en kontinuerlig læringsprosess også for oss, men med gode støttespillere ser vi at dette er i ferd med å bli en spennende ny måte å lære på, sier han.

– Hva kan bli den største utfordringen fremover?

– Jeg tror en av de store utfordringene fremover kan bli å få kommunisert tydelig at vi jobber tett med personer med pedagogisk bakgrunn for at undervisningen elevene får, skal støtte opp under dybdelæring og motivasjon, og ikke bare være en enkel «utvei» for å få det riktige svaret, sier Aarre Seip.