edtech

Edtech: – Europa har nå en større del av en mindre kake

Investeringene i utdanningsteknologi har gått kraftig ned siden 2021, viser en rapport fra VC-selskapet Brighteye.

Hege Tollerud, Head of Community i Brighteye Ventures
Publisert Sist oppdatert

Edtech investeringer globalt har sett et dramatisk fall siden 2021 fra 20,1 milliarder dollar til 9,1 milliarder i 2022 og 2,1 millarder i første halvdel av 2023. 

Dette melder Ed-tech VC-selskapet Brighteye i en fersk rapport.

Vi har snakket med Hege Tollerud, Head of Community i Brighteye Ventures om rapporten. 

Europa gjør det «minst dårlig»

Tallene til Brighteye viser at selv om investeringer i edtech har gått kraftig ned på verdensbasis etter rekordåret 2021, har Europa en større andel av investeringene enn tidligere, fra 21 prosent i 2020 til 33 prosent i 2023. Dette er for antall investeringer, ikke størrelsen på investeringene. 

– Europa sitter nå med en større del av en mindre kake, uttaler Tollerud. 

Til spørsmålet om hvorfor det er slik, ønsker ikke Tollerud å spekulere, men sier en mulig årsak kan være edtech-boblen i spesielt USA, Kina og India i 2021.

– Sektoren så en enorm økning med kjempeinvesteringer som følge av pandemien og behov for nye lære- og kommunikasjonsverktøy. Så raste det i andre halvdel av 2022. 

I Europa var det imidlertid et litt kjøligere marked med mindre hype. Det er trolig derfor investeringene ikke har falt så mye i prosent som i de ovennevnte landene. 

I tillegg kom det sommeren 2021 et forbud i Kina mot utenlandske investeringer i kinesiske selskaper som tilbyr privatundervisning på barne- og ungdomsskolenivå, samt et generelt forbud mot privatundervisning i «for-profit» -undervisningsselskaper i Kina. Dette satte en brems på den enorme privatundervisningsøkonomien, og dermed også edtech-utviklingen i landet. 

Hva er edtech?

Educational technology virker kanskje selvforklarende, men om du tror det kun omfatter læringsverktøy for skoleelever, bør du tro om igjen. 

Tollerud definerer edtech som «all teknologi som bidrar til læring for alle.»

Hun utdyper med å forklare at VC-selskaper innenfor edtech i all hovedsak investerer i private selskaper som tilbyr utdanning eller opplæring for voksne. 

– Det er mest selskaper som kjøper kompetanseheving for sine ansatte. 

Dette omfatter alt fra kurs og forelesninger til læringsverktøy, språkverktøy og all teknologi som gjør at et team lærer og samarbeider bedre og mer effektivt. 

Spesialiserings-trend

En av trendene de ser innenfor edtech er etterspørselen etter økt spesialisering.

– Mange næringer og yrker ser at de har et kompetansegap, enten det er innen AI eller fornybar energi. Vi har nå flere selskaper i porteføljen som er rene vertikaler på områder som klima, energi, telekom og sport. 

Tollerud forklarer at mange av selskapene i Brighteyes portefølje ikke ser seg selv som edtech-selskaper, men heller klima-, energi- eller telekomselskap. De tilbyr korte og intensive kurs innenfor smale emner. Disse kursene er svært attraktive for selskaper i andre næringer som ønsker å tette kompetansegapene sine raskt. 

– Rask tilgang på nødvendig kompetanse en viktig del av det store bildet for å nå bærekraftsmålene, forklarer Tollerud. 

Selv om investeringene har bremset kraftig opp og den gjennomsnittlige størrelsen på investeringene gått ned, velger Tollerud å se positivt på situasjonen: 

– Det går sakte, men det har ikke stoppet opp. 

Brighteye lukket nylig sitt Fund II. Det løftet kapital under forvaltning til 150 millioner euro. Kapitalen skal investeres i edtech-selskaper i tidlig fase (såkorn og Serie A) på tvers av Europa.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.