rekruttering

Dobler teamet med folk fra Facebook og Google på CVen

Retailhubs nyansettelser imponerer investorene.

Roger Haugland, Henrik, Tobias Stokke og Marie Wagle.
Publisert Sist oppdatert

Roger Haugland og Marie Wagle var lenge alene i Retailhub som har utviklet en plattform som skal gjøre det enklere for lokale fysiske butikker å få sin egen nettbutikk.

Nå dobles størrelsen på teamet med et par solide nyansettelser.

Tobias Stokke har bakgrunn fra finans som credit risk manager, og har siden 2016 jobbet med flere av de største annonsørene globalt gjennom salgsavdelingene til både Google i Irland og Meta (Facebook) i Stockholm.

Nå er han nyansatt som driftsdirektør i Retalihub.

– Jeg ble introdusert for Retailhub av Roger som har god innsikt i problemet vi skal løse og som ser mange muligheter. Jeg synes det hørtes interessant ut å hjelpe mindre butikker med å komme seg på nett, sier han.

Han begynte i Google etter å ha innsett tidlig i 20-årene at det ville ta tiår og erfaring med flere kredittsykluser å bli skikkelig god innen finans.

– Da jeg begynte i Google for over syv år siden var det fortsatt et relativt lite selskap.

Han flyttet etter hvert over til Meta.

– Har disse globale gigantene en hemmelig oppskrift som du kan bidra med?

– De er flinke med «pay it forward»-kulturen. Som nyansatt kan du kontakte regionsdirektøren om du vil, og be om en kaffe. Den slags skaper suksess.

Samtidig er han forberedt på en omstilling når han går fra et globalt konsern med 100 milliarder i omsetning til en liten startup.

– I Meta kunne vi gjøre noe én prosent bedre, og det ville skape enorme milliardverdier på bunnlinjen. Her skal vi gjøre ting 100 ganger bedre. Det gir en helt annen energi. Nå er det gøy å komme på jobb. Mens jeg før kunne sjekke klokken fire ganger før lunsj, sjekker jeg den ikke før det er tid for middag i Retailhub.

Styrket IT-satsingen i Coop

Den andre nye på teamet er teknologen Henrik Valstad som har bakgrunn fra EY, Schibsted og Coop hvor han blant annet bidratt til å gjøre retail-giganten mer digital og bygget et sterkt «in-house-miljø».

Gründer Roger Haugland har fått mange positive tilbakebetalinger på nyansettelsene fra investorene.

– Vi er i veldig tidlig fase og tar nå et skritt mot å bli et ordentlig selskap.

Haugland gravde dypt i lommen for å hente talentene. De nye får det han omtaler som «solide opsjonspakker».

– Jeg ser på dette som medgründere. Når man har vært sologründer som meg, så har man mer å dele ut. Og det er dette som kreves for å tiltrekke seg folk av dette kaliberet.

Tøffere for retail

Retailbransjen er hardt rammet av inflasjon og svakere salg etter noen gode år under pandemien.

– Noen butikker melder om litt lavere omsetning enn i fjor. Og vi tror nok at det kan bli en krevende tid for mange. Samtidig er det nettopp da vår løsning kan være en bidragsyter, forteller Haugland.

Han sier Retailhubs nettbutikker som regel øker salget med 10-20 prosent av omsetningen i fysisk butikk.

– Mange undervurderer hvor lite synlig man blir når man åpner en nettbutikk i dag, sier Stokke.

Han skal blant annet jobbe for at Retailhubs brukere blir synligere på Google Shopping og i andre annonsekanaler.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!