August Kvernmo, Stig Zerener Haugnæss og Ståle Zerener Haugnæss i Lucidtech. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Disse norske fintech-startupene nådde opp i Mastercard-finalen

Lucidtech er blant selskapene som kjemper om muligheten til å bli samarbeidspartner med Mastercard.

Publisert Sist oppdatert

Mastercard hjelper igjen nordiske og baltiske fintech-selskaper med å skalere opp. I år arrangeres programmet Lighthouse Development Program for fjerde gang, med femten deltakere fra Norge, Danmark, Estland og Storbritannia.

Fire norske oppstartsbedrifter er med i konkurransen om en mulighet til å bli en internasjonal samarbeidspartner.

Myvoice: Selskapet bruker maskinlæring til å utvikle bedre stemmegjenkjenning og talebaserte grensesnitt. Teknologien skal gjøre det mulig å betale med stemmestyring.

Les mer: Tause i to år: Nå har de hemmelighetsfulle biometri-gründerne hentet 25 millioner

Ivar Line i My Voice. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Strise: startup med utspring fra NTNU i Trondheim, startet av Sigve Søråsen, Patrick Skjennum og Marit Rødevand og er 15 ansatte. Byttet i fjor navn fra Mito. Strise bruker kunstig intelligens til å anbefale hvilke forretningskritiske oppgaver brukeren bør fokusere på akkurat nå og hvorfor. Strise sin AI oppdager mønster i intern og ekstern data knyttet til kunder, leverandører og verdikjede som ikke vi mennesker har kapasitet til å se og analysere. Strise revolusjonerer hvordan brukere jobber med salg og prospektering, kredittrisiko og hvitvasking ved å utnytte dataen på tvers av organisasjonen i en plattform designet for å personalisere innhold for brukeren og være adaptiv så den dekker fremtidige behov for bedriften.

Les mer: Mito-gründer Marit Rødevand fikk scenetid på Googles største konferanse: – Helt vilt!

Marit Rødevand i Strise under innspilling av en video vist på Google Next, gigantens største konferanse.

Lucidtech: Selskapet startet av August Kvernmo og brødrene Stig Zerener Haugnæss og Ståle Zerener Haugnæss har utviklet en tjeneste som henter informasjon ut fra scannede fakturaer og kvitteringer. Selskapet inngikk i fjor samarbeid med DNB om fakturascanning i den nye mobilbanken.

Les mer: To brødre og en bestevenn henter millioner til AI-startup: Det startet med Trinity i Matrix.

August Kvernmo, Stig Zerener Haugnæss og Ståle Zerener Haugnæss i Lucidtech. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Aprila: Helautomatisert bank tilpasset små og mellomstore bedrifter. Banken startet av Per Christian Goller er norges første teknologibank for bedriftsmarkedet.

Les mer: Aprila Bank fortsetter veksten: Nå ser teknologibanken ut av Norge

Israr Khan (CDO/CTO) og Per Christian Goller (gründer og Chief Growth Officer) i Aprila Bank. Arkivfoto: Lucas Weldeghebriel

I tillegg er britiske Keyless med i den norske puljen. Selskapet bruker biometrisk identifisering til å utvikle sømløse brukeropplevelser. Mastercard begrunner jokeren i gruppa med at programmet skal bli stadig mer internasjonalt.

– I år mottok vi mange sterke søknader fra selskaper utenfor Skandinavia og Baltikum. Keyless er ett eksempel på dette med sin markedsledende autentiseringsteknologi som ble med i årets Oslo-gruppe for å fremskynde sin utrulling i det skandinaviske markedet, Mats Taraldson, ansvarlig for Lighthouse Development Program hos Mastercard.

Fjorårets vinner var danske Zliide, som har utviklet en mobilbasert selvbetjeningsløsning for butikker. Norske Quantfolio, som leverer AI-løsninger for investorer, kom på delt andreplass. De norske selskapene Diwala, Spiff, Diggecard og Huddlestock deltok også.

Gjennom de neste månedene skal Lighthouse-deltakerne gjennom en serie med idéverksteder, der de vil få både utfordringer og rådgivning av flere av de fremste aktørene i bransjen. Til slutt vil det kåres en vinner, som får muligheten til å presentere seg for Start Path, Mastercards internasjonale oppskaleringsprogram

Lighthouse Development Program er et nordisk og baltisk fintech-initiativ, skapt av Mastercard i samarbeid med den svenske IT- og fintech-investoren NFT Ventures. Målet er å hjelpe oppstartsbedrifter med å vokse, og å skape nye samarbeid mellom banker, investorer og teknologibedrifter.

– Partnerskap på tvers av bransjen er nøkkelen til innovasjon. Vi er, i likhet med våre samarbeidspartnere, i en unik situasjon til å hjelpe oppstartsbedrifter med å skalere opp. Gjennom Lighthouse-programmet bidrar vi til å binde sammen og styrke hele fintech-økosystemet, Mats Taraldson.

Vinneren av årets program vil bli annonsert under konferansen Money 20/20 i juni i Amsterdam.