Teamet i Ignite Procurement før veksten nå skal ta av.

Disse gründerne vil vinne kampen om utviklerne: Kunsten å ansette 30 nye på ett år og samtidig få alle til å funke i jobben

Sigbjørn Nome og Ignite Procurement har lagt en ekstremt ambisiøs vekstlplan, og røper oppskriften på hvordan de skal mer enn doble inntekter og antall ansatte på noen få måneder - inspirert av Spacemaker og Xeneta.

Publisert

Ignite Procurement fosser videre fremover. Inntektene for 2020 var riktignok bare på 7,1 millioner kroner for det fortsatt ferske oppstartsselskapet. Men på slutten av året landet de pilotavtaler med gigantselskaper som Roche og Novartis, og inngikk partnerskap med to større konsulenthus i USA og Brasil, henholdsvis Proacure (USA) og Level Group (Brasil).

Nå røper gründer og administrerende direktør Sigbjørn Nome de særdeles ambisiøse vekstplanene. Målet for inneværende år er å øke abonnementsinntektene på innkjøpsverktøyet med 2,5-gangeren.

Samtidig flytter selskapet ut av Arkwright X sin lune hule og tar over en hel etasje i Epicenter – der forbildene i Spacemaker har gjort det samme. Antallet ansatte skal gå fra rundt 20 i starten av året, til 50 i slutten av året – 20 av dem utviklere, resten kommersielt ansatte innen markedsføring, salg og kundesuksess.

Sigbjørn Nome og Børge Langedal start Ignite Procurement.

Et steg foran

– Det er jo et stramt marked for selskaper som vil finne gode utviklere. Hvordan går dere frem for å rekruttere disse?

– Omdømmet vårt i markedet er viktig. Vi har allerede et godt utgangspunkt, der vi har fått inn flere flinke folk. Og flinke folk får inn flinke folk igjen. Et godt nettverk betyr mye.

Samtidig har Ignite Procurement jobbet strategisk for å bygge en merkevare inn mot studenter på NTNU, ved å kjøre internship-programmer med studenter. Av de 13 som allerede har skrevet under på arbeidskontrakt hos Ignite, er 10 av dem studenter som blir ferdig innen datavitenskap til sommeren.

– Vi har hatt studentpraktikanter nesten helt fra starten, og slik har vi fått et navn på NTNU. Mange av internship-studentene har vært veldig flinke folk, og etter hvert har ryktet om at Ignite er et bra sted å jobbe spredt seg.

Profesjonaliserer rekrutteringen

Når du skal mer enn doble antall ansatte i et krevende arbeidsmarked, holder det imidlertid ikke alene med internships eller eget nettverk, ifølge Nome. Den siste tiden har de hyret inn rekrutteringsselskapet First Engineers, for å finne de rette. En ansatt hos First er engasjert som «talent manager» i hundre prosent stilling.

– Vi gjør dette mens vi skalerer opp teamet. Det koster jo litt, og tanken er å ha denne rollen internt etter hvert. Men det er viktig nå for å strukturere prosessen og ikke minst onboardingen av så mange nyansatte.

Ignite Procurement har nå begynt å standardisere rekrutteringsprosessene.

– En ting er å gå fra 10 til 20 ansatte som vi gjorde i fjor, men å vokse fra 20 til 50 gjør at vi må ha mer standardiserte prosesser og delegere mer ansvar ut i teamet. Der har vi laget et fundament som vi må videreutvikle og forbedre fremover. Vi som gründere er tett involvert i prosessen, men ikke nødvendigvis i første møte. Unntaket er når det er via nettverket, da prøver vi å være involvert fra første prat.

Lønn

Selv om Ignite på ingen måte er lønnsledende, er det viktig å betale en konkurransedyktig lønn.

– Men dersom lønn er det viktigste, er nok ikke vi riktig sted. Det vi til gjengjeld kan tilby, er muligheten til å være med på en unik reise og aksjer i selskapet til en rabattert pris med reversibel vesting.

Han viser til at også er mulig å låne deler av investeringsbeløpet fra selskapet om ønskelig.

– Det gir våre ansatte muligheten til å komme inn tidlig på reisen til en gunstig pris, og ta en del av oppsiden i caset. Med mulighetene og vekstplanene vi har foran oss, er vi trygge på at dette vil bli en svært god investering for de som kommer med på laget tidlig. Denne muligheten ser vi blir høyt verdsatt hos dem vi møter, og bidrar til at vi kan få med de beste hodene. I tillegg mener vi det er fair at alle som bidrar med å bygge selskapet, får en del av kaken.

Slik er onboardingen

Med tanke på selve onboardingen er heller ingenting overlatt til tilfeldighetene. Ved hjelp av verktøyet Notion får alle de ansatte rask tilgang til de viktigste «bruksanvisningene» i selskapet.

– Hva er våre verdier? Hvordan jobber vi med salg? Hvordan driver vi markedsføring? Hva er produktet vårt og hvordan utvikler vi det? Hvordan skriver vi kode? Viktige dokumenter og presentasjoner som onboardingsmateriell, PowerPoint-maler, sikkerhetsdokumenter, selskapspresentasjoner og lignende tilgjengeliggjøres også her. Vi dokumenterer prosessene ned på det aller laveste nivået, opp til overordnede temaer som for eksempel strategi, ferieavvikling og organisasjonsstruktur, sier Nome.

Ignite prøver å samle alt som er relevant, slik at det er enkelt søkbart for hele organisasjonen.

– Det vil bidra til at vi kan bevege oss raskere og utnytte kompetansen på tvers av organisasjonen bedre.

Eget verktøy med ALT

Ignite bruker verktøyet Notion, som Sigbjørn Nome beskriver som et «word på speed», der man kan lagre både tabeller, prosesser, maler og ikke minst video. De nyansatte kan for eksempel se gjennom opptak av ulike interne treningssessions på hvordan ting gjøres. Videoene er foreløpig laget på lavterskel-vis, som opptak av møter i Teams.

– Det er ganske low key, men vi kommer til å profesjonalisere det etter hvert som vi skalerer.

– Dette er jo ganske spesielt til startups å være. Mange gründere hater jo slike prosesser, og vil synes at dette høres veldig corporate ut. Hvorfor gjør dere det?

– Vi kommer jo fra konsulentbakgrunn, og ser at det er viktig å ha gode prosesser tidlig. Vi ønsker hele tiden å ligge et steg foran, og det blir vanskelig å lykkes med onboardingen av så mange ansatte så raskt, dersom vi skal gjøre alt en-til-en. Riktignok er flere i ledergruppa ganske strukturert, men det handler jo om å bygge for senere suksess helt fra starten.

Råd fra Xeneta og Spacemaker

Modellen for rekruttering og onboarding er delvis inspirert av Spacemaker, et annet selskap som hadde Arkwright X i ryggen i den avgjørende vekstfasen.

– Arkwright har også et advisory board av nøkkelpersoner fra selskaper som har vært gjennom tilsvarende reiser, blant annet fra Spacemaker og Xeneta. Så vi står jo på skuldrene til noen andre suksesshistorier, og det gjør det også litt lettere for oss.

– Hva risikerer gründere som ikke har denne strukturen?

– De klarer ikke skalere raskt nok hvis de ikke planlegger for suksess. De må spørre seg hvor flaskehalsen kommer neste gang, og få opp ting raskt. Det er ekstremt krevende å bygge så fort som vi gjør. Det er mange baller i lufta og man må prioritere. Derfor må det være struktur.

Nome sier at den aller viktigste for et selskap i den fasen Ignite er inne i nå, er å få flinke folk.

– Prosesser og systemer kan ta deg et stykke på veien, men til syvende og sist er det folkene det kommer til å stå på.

Ny investering rundt hjørnet

Ignite hentet sist kapital høsten 2019, hvor de fikk inn 8 millioner kroner fra SNÖ Ventures, Arkwright X og Investinor. Mesteparten av selskapet er eid av gründerne og de ansatte. Ifølge Nome regner de med å snart kunne offentliggjøre en større kapitalrunde. I fjor høst varslet de at de jobbet med en investeringsrunde som kunne bli på opptil 100 millioner kroner.

Sånn til slutt: Ignite tilbyr en SaaS-løsning som forenkler arbeidet med strategisk innkjøp, og bidrar til datadrevne, smarte og bærekraftige innkjøpsbeslutninger. Med økt fokus på teknologi og data i alle deler av virksomhetene har Ignite Procurement som målsetning å bli den globalt ledende aktøren på strategisk innkjøp.