beiteteknologi

Dette er superinvestorens nye Nofence-konkurrent

Geir Førre takket i 2018 nei til å investere i Nofence. Nå har Firda trommet sammen en egen beitetech-startup i stedet, og den ferske Monil-sjefen frykter verken patenter eller konkurranse.

Monil-teamet. Fra venstre bak: Mikael Berg, Rasmus Larsen, Torstein Nesse, Ottar Røed, Christoffer Grindheim, Stian Hagberg. Fra venstre foran: Erik Falk-Petersen Geir Morten Egeberg Mellem.
Publisert

Firda fikk i 2018 muligheten til å investere i Nofence, det norske beiteteknologi-selskapet som nylig ble priset til 440 millioner kroner, men valgte den gang å takke nei.

Da hadde oppstartsselskapet fra Batnfjordsøra allerede brukt seks år på å overbevise myndighetene om at et elektronisk halsbånd på geiter ikke var farligere enn et vanlig strømgjerde. Omsider ble Nofence trodd, og året etter solgte de ut alle halsklavene.

Nå har selskapet over 50 ansatte - og kunder over hele Europa og i USA.

Momentum, Ferd og Sandwater er blant eierne.

Senere innså også Geir Førres investeringsselskap hvilke store muligheter som lå i nettopp beiteteknologi - og tok initiativet til å utvikle en konkurrent på markedet.

Dette er gründer-teamet

Monil ble følgelig etablert februar i år, og på gründerteamet står Geir Morten Egeberg Mellem, Rasmus Larsen, Torstein Nesse, Erik Falk-Petersen, Mikael Berg og Ottar Røed.

Sistnevnte er også daglig leder i det ferske oppstartsselskapet stasjonert på Lysaker.

– Firda har satt sammen et sterkt og motivert team som tidligere har vært med å bygge verdensledende høyteknologiske produkter fra bunnen av. Dette, sammen med en lidenskap for å lage verdens beste beiteteknologi, mener vi gir oss et bra utgangspunkt for å bygge et produkt som bønder over hele verden vil elske, sier Røed til Shifter.

Teamet har ifølge ham erfaring fra selskapet som Prox Dynamics, Energy Micro og Cognite. Selskapet er ennå i startgropa, men planen er å lage en «digital gjeter» som skal hjelpe bønder over hele verden med å ta vare på både dyrene sine og miljøet.

– Status er at vi fremdeles er tidlig i produktutviklingen - og at mye gjenstår før vi har et ferdig produkt. Vi jobber fortsatt med å finne rett forretningsmodell for produktet vi planlegger, i dialog med fremtidige kunder, sier Røed, uten å ville røpe flere detaljer.

– Gode muligheter for å skille seg ut

På Monils nettside er det imidlertid opplyst at Monil er «det smarte halsbåndet som gjør dyreholdet enklere». Kunder skal ifølge den kunne ta i bruk nye beiteområder uten å sette opp fysiske gjerder - og dermed spare tid og penger på oppsett og vedlikehold.

«Virtuelle gjerder lar deg endre inngjerdingen fra stuen, og du kan uanstrengt benytte deg av teknikker som stripebeite», heter det på nettsiden, som også lover GPS-sporing.

– Foreløpig kan vi ikke gå i detalj om vårt arbeid med virtuelle gjerder. Vi har en annen tilnærming til problemet enn konkurrentene og ser ikke på patentene på området som en hindring, svarer han på spørsmål om nettopp Nofence' patent.

Røed fortsetter:

– Vi ser et enormt potensielt marked for moderne beiteteknologi. Det finnes flere andre aktører i segmentet, både i Norge og i utlandet. Monil ser på dette som sunn konkurranse, som viser at det finnes et markedet, men hvor ingen dominerer enda.

Han mener det her finnes gode muligheter for å skille seg ut.

– Vi i Monil jobber nå med å utvikle en løsning som vi mener vil kunne tilby en rekke fordeler over andre produkter. Når det gjelder innenlands konkurranse har vi sett tidligere at det å ha flere lokale aktører i samme globale marked har virket positivt.

Røed viser til blant andre Chipcon og Nordic Semiconductor - eller Zaptec og Easee.

– Ved å skape en større fagklynge innenfor området, og ha lokal konkurranse å bryne seg på, har selskapene designet mer konkurransedyktige produkter for det globale markedet, sier Røed.

Vil raskt ut på det globale markedet

Monil har så langt hentet «en begrenset mengde» kapital fra gründerne, Firda og styremedlemmer, men kapitalbehovet vil ifølge sjefen øke betydelig gjennom 2023.

– Det vil bli en bli en blanding av egenkapital fra eksisterende og potensielle nye investorer, i tillegg til et tilskudd på 12 millioner fra Innovasjon Norge gjennom Innovasjonskontrakt-ordningen, sier han.

Ambisjonen er i hvert fall å bli en verdensledende leverandør av beiteteknologi og gjetertjenster.

Røed håper å komme raskt ut på det internasjonale markedet.

– Vi må utvikle produktet ferdig før vi kan snakke mer i detalj om skalering. Vi har erfaring med å skalere hardware produkter fra tidligere og vet at det ofte tar flere år før de store volumene kommer. Vi har satt sammen et veldig dyktig team, men trenger å utvide det videre for å holde oppe tempo og nå ut til et globalt marked, sier han.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!