Richard Mansfeldt Asheim

Det norske helsetech-selskapet Tigeni snur seg rundt og tilbyr Covid-19-tester til bedrifter

Egentlig skulle gründerselskapet Tigeni nå fokusere på andre ting enn Covid-19.

Publisert Sist oppdatert

– Men vi hadde alt av infrastruktur klart, og da en av våre partnere, Mosaic Medical, kom med en mulighet snudde vi oss, sier gründer Richard Mansfeldt Asheim av Tigeni til Shifter.

Han og medgründer Fionn Bass hadde en fiks idé for 2,5 år siden.

– Vi visste at det ville skje store ting innen helse. Både for brukere og helsepersonell. En bransje som er kjennetegnet av lite brukerorienterte, tungvinte løsninger og dårlige kundereiser, måtte vi kunne forbedre, sier han.

Produktet er en helseplattform hvor du abonnerer på en knippe helsetjenester, fra kvartalsvise hjemme prøvetakninger, videokonsultasjon med lege og akutt sykdoms og helseforsikringsordninger.

Resultatet dukker opp på ditt personlige dashboard og oppfølging av lege over video.

– Vi skal også koble til pulsklokkedata, slik at man får inn aktivitet og søvnmønsteret sier han.

Mansfeldt Asheim beskriver det som en proaktiv-helsetjeneste. Å ta det første lille skrittet i riktig retning mot en bedre helse kan være utfordrende. Dette ønsker vi å gjøre noe med.

Covid-19-testing for bedrifter

Selv om planen var klar, kastet likevel gründerne alt de hadde i hendene da de så at de kunne bidra i krisen som nå utspiller seg.

– Det har vært et fokus på smittervernsutstyr, men fremover vil det bli et like stort fokus på testing, sier han.

Nå har de lansert et produkt som lar bedrifter teste sine ansatte for coronaviruset.

– Det foregår ved at DHL kommer med et testkit på døra, deretter tar du testen med veiledning fra lege over video, og den plukkes opp av et transportfirma som frakter den til Tyskland, hvor vi har en avtale med et laboratorium. To til tre dager senere får du et svar. Er den negativ, får du en sms. Er den positiv følges det opp med legekonsultasjon, forteller gründeren.

Han forteller at de har hat stor pågang den drøye uken de har holdt på, men vil ikke røpe hvem som er kundene og hvor mange de er.

Slik tester de

Testen gjennomføres ved at en nasopharyngeal vattpinne føres inn i nesen for å samle en klinisk testprøve av nesesekret fra baksiden av nesen og halsen.

Prøven analyseres deretter for tilstedeværelse av organismer eller andre kliniske markører for sykdom

Fact: Click to add text

– Hva koster dette?

– Vi har en ganske transparent oversikt over hvor mye hele prosessen koster på vår nettside. Prisen for sluttbruker er 4.400 kroner, og av det sitter vi igjen med 660 kroner, så det er ikke akkurat noe å bli rik av, sier han.

Mansfeldt Asheim forteller at dette uansett ikke er hovedproduktet fremover.

Litt arrogant

Han forteller at de har laget plattformen Symbio 2.0 etter mye testing.

Medgründer i Tigeni, Fion Bass.

– Det høres kanskje litt arrogant ut, men vi snakket ikke med en eneste lege før vi hadde kommet et stykke på vei og testet det på vanlige brukere. Vi setter brukeropplevelser høyt. Først etter halvt år, så snakket vi med leger og helsemedarbeidere for å forankre dele hele faglig medisinsk. Resultatet er en veldig lettbent og brukervennlig tjeneste som vi har fått gode tilbakemeldinger på både fra bruker og behandler, sier Mansfeldt Asheim.

Han forteller at de har tre leger i et rådgivende styret som de jobber tett sammen med.

Skal hente penger

Selskapet har foreløpig fire årsverk og gründerne jobber døgnet rundt med tjenesten. I løpet av april/mai 2020 skal de hente opptil tre millioner kroner.

– Det var ikke så mye?

– Nei, vi har noen mål vi ønsker å oppnå før vi henter mer. I løpet av 2020 skal vi lansere i Skandinavia. Målet på sikt er å bli det lendende livstils-helseanalyseselskapet i Europa. Det flagget har ingen satt i bakken enda, sier han.