arbeidsliv

– Det er "make it or break it", og mange feiler akkurat her

Sjur Usken har over seks års erfaring med remote-arbeid i Clevair. Dette har gründeren lært.

Clevair-gründer Sjur Usken har over seks års erfaring med remote-arbeid i proptech-selskapet som nå troner på topp i flere kåringer.
Publisert Sist oppdatert

Hybrid arbeidshverdag

Pandemien snudde som viden kjent det fysiske kontoret på hodet. Noen dro tilbake, andre skapte nye vaner.

Shifter har i denne miniserien om den hybride arbeidshverdagen snakket med flere oppstartsselskaper om hvordan de omfavner mulighetene, løser utfordringene og tar vare på de ansatte underveis.

Clevair har utviklet en programvare som gjør bygninger mer energieffektive, og gründer Sjur Usken snakket allerede i 2019 om hvordan teamet kunne jobbe fra "hvor som helst".

Tre år senere troner Clevair på toppen av Nordic Proptech Awards, og selskapet vant tidligere i år pris i kategorien "Sustainable & healthy buildings". Clevair har også nylig fått plass på Unissu sin topp 20-liste i verden over "Sustainable proptech solutions".

Selskapet jobbet først kun remote, men beveget seg etter hvert i retning å være mer hybride. Bakgrunnen var blant annet behovet for prototyping og kjernekompetanse.

– Men så lenge de ansatte har styr på arbeidet sitt, kan de jobbe fra hvor som helst. Det krever at de jobber helt selvstendig og ikke må mikro-kontrolleres, for da har du tapt.

– Hvor lett er det å finne de folka?

– Rekruttering er aldri enkelt, uansett om du skal ha dem til å jobbe remote eller på et kontor, men du må teste dem ut og kjøre kortere en prøveperiode.

– Når funker det ikke?

– Hvis den ansatte ikke kan dokumentere prosessene, blant annet. Vi kjører en skandinavisk lederstil og er åpne på det. Det innebærer at det er lov å gjøre feil, men ikke lov å tie om det. Vi skal alle kunne lære av den feilen, men i Asia er det et tabu.

– Hva skjedde?

– Vi hadde veldig vært tydelige på hva vi forventet når det kom til å dokumentere absolutt alle prosesser, at han skulle skrive ned hva han hadde gjort, men da han ikke gjorde dette på en liten uke, måtte vi si; beklager, du kan ikke jobbe her.

– Hvor viktig er dokumentasjon?

– Det høres kanskje kjedelig ut, men det er "make it or break it", og mange feiler akkurat her. Én ting er å ha digitale prosesser, men god dokumentasjon er helt avgjørende.

– Hvorfor det?

– Hvis du ikke dokumenterer skriftlig, er det taus kunnskap. Du kan sikkert bygge en organisasjon på taus kunnskap, men eksplisitt kunnskap er mye enklere å skalere på.

– Hvor mye tid stjeler det?

– Eksplisitt kunnskap koster både tid og dermed penger. Men du kan ikke undervurdere det. Kompetanse er ferskvare, og andre trenger en rask måte å tilegne seg kunnskap.

– Hvilke digitale verktøy bruker dere for å dokumentere?

– Vi bruker Atlassian sin wiki og jira for å styre alle oppgaver, alt fra utvikling til kundeprosjekter.

– Dere har jobbet remote siden 2016. Hvordan holde på remote-ansatte?

– Sjekke inn, ta den gode praten og alltid bruke fem minutter på å være sosial i forkant av møtene. Og så betrakter vi absolutt alle som en del av teamet, uansett hvilke type kontrakt man er på. Hvis du for eksempel har konsulenter inne, sørger du for at dem får team-følelsen. Alle blir også invitert på felles møter og årlige workshops der alle treffes.

– Hva er det viktigste du lært av jobbe remote i så mange år?

– Behandle alle folk bra. Alle har en historie som gjør dem til den de er. For min egen del har det vært å gi mer detaljerte oppgaver og forklare overordnet kontekst. Jeg tenker nok litt kjapt til tider. Og kultur er virkelig vanskelig å skape remote. Det tar tid.

– Hva har endret seg i måten å jobbe remote på, kanskje særlig etter 2020?

– Det er blitt normalen at du har fleksibilitet. De selskapene som ledet med å ha gode selvstendige ansatte, vil ta enda mer lead nå fremover i produktivitet.

– Hvor remote eller hybrid er fremtidens arbeidsliv?

– Det avhenger av personene, hva de trives med og hvor de henter energi fra.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*