Clever-gründer Tyler Bosmeny sier selskapet kunne hentet store summer på egen hånd.

Derfor valgte Clever Kahoot

Den første kontakten mellom Clever og Kahoot handlet ikke om mulighetene for oppkjøp.

Publisert Sist oppdatert

Nylig ble det kjent at det norske læringsteknologiselskapet Kahoot sluker Clever Inc., den største digitale læringsplattformen i grunnopplæringen i USA, for opptil 4,2 milliarder kroner.

Men det California-baserte selskapet hadde en rekke andre muligheter, forteller gründer og daglig leder, Tyler Bosmeny, til Shifter. Nå deler han hvorfor valget falt på salg til Kahoot.

– I fjor gikk Clever fra å være noe «early adopters» tok i bruk, til noe alle skolekretser trengte. Det var et stort år for oss, og vi måtte spørre oss selv hvordan vi kunne akselerere veksten, sier han.

Flere beilere

Et av de tydeligste svarene de fant, var internasjonal ekspansjon.

– Vi får forespørsler daglig fra andre land, sier han.

Neste steg var å finne den beste måten å gjøre det på.

– Vi kunne hentet en skikkelig stor runde, det manglet ikke på interesse. Vi kunne også fortsatt å bygge stein på stein, mot en børsnotering.

– Det overrasket oss at den tredje stien, som var M&A, var så overbevisende, sier Bosmeny.

Tre grunner

Samtalene med Kahoot startet rundt årsskiftet. Ifølge Bosmeny tok daglig leder i Kahoot, Eilert Hanoa, kontakt med dem - men da i forbindelse med et partnerskap.

For øyeblikket er ingen av Kahoots produkter tilgjengelig på Clever-plattformen, selv om quiz-appen er den mest etterspurte blant både lærere og elever i statene, ifølge den amerikanske gründeren.

– Fra vår første samtale, var det som om vi brukte de samme ordene. Fra håpene og drømmene de har for bransjen, til bedriftskulturen og folkene deres. Det var som å finne en familie på andre siden av jordkloden, sier Bosmeny.

Det tok «flere uker eller kanskje måneder» før samtalene dem imellom skiftet tone. Også denne gangen var det Hanoa, ifølge gründeren, som brakte et eventuelt oppkjøp på bordet.

Bosmeny trekker frem tre viktige faktorer, som han lot seg overbevise av.

  • Kahoot var den desidert mest etterspurte tjenesten som ennå ikke var integrert på Clever-plattformen. De kunne oppfylle det viktigste ønsket til brukerne.
  • Apputviklere med tjenester integrert hos Clever spurte stadig om de kunne jobbe sammen i andre land. Kahoot representerte et hurtigspor for den prosessen.
  • Kulturen i de to selskapene er ifølge Bosmeny som speilbilder.

– Selv om de er et stort, børsnotert selskap, er Kahoot på sett og vis fortsatt en startup som vokser hurtig. Det var et viktig poeng for oss. Hvis vi skulle ende opp en annen plass, måtte vi akselerere, og det fort.

La lista

– Og så er det ikke en ubetydelig sum som ble lagt på bordet?

– Helt klart. Det er en stor transaksjon i vår bransje. Det var også et viktig poeng for oss, faktisk. Det har ikke vært noen exits med høy verdi i edtech på lenge. Vi i gründerteamet hadde snakket om det før; det var noe vi ville endre på. Så utfallet er godt for investorene, og for de ansatte. Vi ville være et bevis på at det gikk an.

– Jeg anser dette som en stor begivenhet i edtech-sektoren, eller hele utdanningssektoren for den del. Å få tillit og støtte av en av de største aktørene på vårt område, er et tegn på at vi ikke skal noen plass. Og forhåpentligvis er det et tegn på hva som kommer i bransjen fremover.

Forventningene

– Hva kan vi forvente av Clever under Kahoot-fanen?

– De har vært tydelige på at Clever skal forbli Clever. Det blir ingen 90 graders svinger. Det vi har, er ganske magisk. Og vi vokser fort. Eilert (Hanoa, red.anm.) har vært tydelig på at de bare vil bygge ting på toppen, ikke endre hva vi er.

Den tydeligste endringen, eller utviklingen om du vil, er at man snart får se Clever i flere nye land, slår han fast. Ja, og så kommer Kahoot til å bli tilgjengelig på plattformen.

– Clever er ett av syv oppkjøp Kahoot har gjort på to år. Er du ikke redd for å bare bli én av mange?

– Nå er Clever den desidert største. Når det er sagt, var det faktisk beroligende at Kahoot hadde gjort noen oppkjøp før. De vet hva det innebærer, og skjønner prosessen godt.

– Hva er Clever om 10 år?

– Vårt oppdrag er å få edtech-selskaper til å blomstre. Hvis du finner en ny og bedre måte å lære bort noe på, bør det spres til hele verden. Hvis Clever lykkes, håper jeg at avtaler som denne blir annonsert hver eneste dag.

– Og hva med Kahoot?

– Kahoot er i ferd med å bli voksen. Det har gått fra å være et produkt, til å bli en gruppe. Etter hvert ser også flere i vår bransje at det kommer mye godt ut av å jobbe sammen. Vi vil se en konsolidering i markedet. Men Kahoot gjør det på sin egen måte.

Shifter har stilt både Clever og Kahoot flere spørsmål om detaljene i avtalen og finansieringen av den, uten å få svar - foreløpig.