Gründerteamet i Clever, f.v. CEO Tyler Bosmeny, CPO Dan Carroll og CTO Rafael Garcia, skal fortsatt lede selskapet etter oppkjøpet.

Dette er Clever Inc., det nye storkjøpet til Kahoot

Oppkjøpet av Clever gir Kahoot tilgang til en en helt ny kundegruppe.

Publisert Sist oppdatert

Clever ble gründet av de tre Harvard-studentene Tyler Bosmeny, Dan Carroll og Rafael Garcia i 2012, samme år som Kahoot så dagens lys på NTNU. Trioen ble i 2014 nevnt på Forbes sin «30 under 30»-liste, for innsatsen innen læringsteknologi.

Tjenesten deres løser et grunnleggende problem for innkjøpere av læringsteknologi, nemlig å samle og forenkle innhentingen og fordelingen av informasjon mellom systemene til eksempelvis skolekretser og mylderet av apper som etter hvert finnes i klasserommet. CEO Bosemeny beskrev startupen sin som «en av de mest usexy noensinne», i en intervju med Venturebeat i 2014.

I bunn og grunn tilbyr selskapet én innlogging til alle apper og tjenester som er godkjent av den aktuelle skolen eller skolekretsen; en slags hjemmeside eller logistikksentral for digitale elever og lærere. Derfra kan man delta i- eller administrere digitale klasserom, for eksempel.

I så måte er Kahoot og Clever unnfanget i samme ånd: å forenkle den digitale læringsopplevelsen til både elever og lærere.

Klare synergier

Problemstillingen Clever løser, er ikke helt ulik den Kahoot står overfor for tiden. Det norske selskapet har på to år gjennomført seks oppkjøp av vidt forskjellige tjenester innenfor edtech-segmentet, og det gjenstår en del før disse fremstår som et enhetlig produkt.

Når det er sagt, presiseres det i en børsmelding fra Kahoot at «Clever vil forbli en åpen plattform og fortsette å drive under Clever-merkevaren.» Dessuten vil Clever «operere som et uavhengig selskap i Kahoot-gruppen, drevet av deres sterke lederteam».

Synergieffektene er likevel åpenbare. I første omgang får nok Kahoot, og alle deres tilhørende selskaper, en enda sterkere posisjon i amerikanske skoler enn tidligere. Samtidig får konsernet unik innsikt i hvilke tjenester disse skolene og lærerne har bruk for. Det kan komme godt med når oppkjøpsraidet fortsetter, noe Kahoot varslet i sin seneste kvartalsrapport.

Ny kundegruppe

Modellen for å tjene penger er ulik i de to selskapene. Foruten enkle gratisprodukter, har tjenestene under Kahoot-paraplyen hittil tatt betalt direkte fra brukerne eller de som vil at deres ansatte skal ta dem i bruk. En fersk guiding anslår at Kahoot vil fakturere for mellom 90 og 100 millioner dollar i år.

Clever, derimot, tilbyr plattformen gratis til alle skoler. I stedet tar de betalt fra appene som vil være integrert der, basert på hvor mange skoler som tar hver enkelt tjeneste i bruk.

Innsalget er tilsynelatende overbevisende. Over 600 apputviklere er med (men ingen av Kahoot-selskapene er foreløpig å finne i katalogen). Selv opplyser Clever at plattformen blir brukt på 65 prosent av såkalte K-12-skoler i USA, som dekker opplæring fra barnehager og opp til 12. trinn. Det omfatter 22 millioner elever og lærere. Selskapet anslår å fakturere for 44 millioner dollar i år.

Veien videre

Kahoot forventer at veksten akselererer ytterligere fremover, og oppkjøpet innebærer et prestasjonsbasert element verdt 65 millioner dollar, eller over en halv milliard kroner. Blant annet ligger utvidelser til andre enn K-12-segmentet og en internasjonal lansering i planene.

Oppkjøpet er det desidert største Kahoot har gjort hittil, men fremover står to enda større milepæler for tur. Allerede før flyttingen fra vekstmarkedet Euronext Growth til hovedlisten på Oslo Børs tidligere i år, hadde Kahoot varslet en sekundærnotering på en utenlandsk markedsplass. Nå tyder enda mer på at det vil skje i USA, og sannsynligvis på teknologibørsen Nasdaq.

Samtidig trenger Kahoot et enda større kundetilfang for å virkelig tjene penger. Så selv om dette oppkjøpet på sett og vis sementerer Kahoot som markedsleder i USA, er blikket til daglig leder Eilert Hanoa rettet mot Asia.

Nå får alle abonnenter hos Shifter+ 50% rabatt på årsabonnement på E24+. Les mer