Lasse Andresen og Kimberly Larsen har vært svært hemmelighetsfulle det siste året, men har speidet etter både kunder, investorer og ansatte, og lykkes.

Derfor holdt superparet det nye selskapet «hemmelig» i over ett år

Kimberly Larsen og Lasse Andresen valgte «stealth mode», men fulgte en strategi der de likevel fikk både ansatte, kunder og investorer.

Publisert

Det har vært forholdsvis lett å se at de to profilerte gründerne Kimberly Larsen og Lasse Andresen har hatt noe på gang. De kryptiske statusoppdateringene i sosiale medier har vært mange, og vekket nysgjerrigheten i startup-kretser. Shifter har henvendt seg en rekke ganger til duoen, men Larsen og Andresen har vært tause om hva det dreier seg om.

Ett år under radaren

Først i forrige uke, over ett år etter oppstarten, gikk de ut i Shifter og fortalte om det nye selskapet indyRIOT. En plattform for å bygge «communities», der alt fra fotballklubber til artister kan skape sine egne nettsamfunn for kontakt med fans, sponsorer eller hvem det nå måtte være.

– Dere er jo begge glad i å prate. Hvordan har dere klart å holde dere så lenge?

– Vi har vært for travle. Vi har rett og slett hatt for mye å gjøre. Vi sitter i møter med kundene, med teamet, med investorene - fra morgen til kveld, sier Kimberly Larsen, som før Indyriot gründet timetoRIOT, en tjeneste for formidling av oppdrag i TV- og filmbransjen.

Unngikk støy

Hun og Lasse Andresen hadde ikke nødvendigvis en strategi om at alt skulle være hemmelig, men de har vært ekstremt fokusert på å utvikle produktet, og etter hvert har det bare blitt slik.

– Vi planla ikke for dette, men det har handlet om å løpe fort med det vi har hatt, og faktisk gjennomføre, sier Larsen.

Etter hvert som jungeltelegrafen begynte å gå om at de to kjente tech-entreprenørene hadde startet et nytt selskap, begynte det uansett å strømme inn innkommende henvendelser. Det var mer enn nok å håndtere, om de ikke i tillegg skulle ha fått oppmerksomhet i mediene.

– Jeg lever jo vanligvis av å snakke om visjoner, hva fremtiden bringer, men iblant er det deilig og nødvendig å holde det man jobber med hellig og internt, heller vise hva man har gjort, fortsetter Larsen, og legger til:

– Det neste som kommer er jo enda mer spennende å snakke om, så vi kunne gjerne ventet enda lenger. Om det ikke hadde vært for at du hadde vært så flink til å mase, hadde vi nok ikke sittet her i dag heller.

Lasse Andresen på sin side har hatt eventyrlig suksess med ForgeRock etter at han flyttet til USA. Han viser til hvordan det blir stiftet 2-300 selskaper i San Fransisco-området hver dag, men at bare en bitteliten andel av disse eksisterer seks måneder senere:

– Dersom alle skulle rase rundt å lage en pressemelding hver gang de kom på en idé, ville det bare blitt støy.

Nettverkseffekt

Helt stille har det nå altså heller ikke vært. For både investorer og ansatte har lekket ut ett og annet i sosiale medier. Tidligere i år ble også den dynamiske duoen nevnt i et innlegg fra Katapult-sjef Fredrik Winther, som også er styreleder i indyRIOTs investor Tomorrow Today (2M2D).

– Det har en verdi å snakke om ting selv, men det har jo en enda større verdi at andre snakker om det, om at her skapes det noe som andre tror på, sier Kimberly Larsen.

Investorer har altså snakket med andre investorer. Fornøyde kunder har anbefalt indyRIOT videre til andre kunder. Flinke ansatte har bidratt til å rekruttere andre flinke folk fra sitt nettverk.

Trommestikke-rekruttering

Andresen har vært komfortabel med at ikke alle der ute vet om prosjektet, selv om det hadde gitt flere kandidater å velge mellom. Han opplever det uansett som både sikrere og mer effektivt å rekruttere fra eget nettverk i den aller første fasen.

– Alt handler om team og eksekvering. Et og annet råttent eple når du har 700 ansatte betyr ikke så mye, men et råttent eple når du er 10 kan få store konsekvenser.

Han påpeker at det går an å bruke kreative metoder også under radaren, og viser til noen av de tidligere rekrutteringskampanjene han har hatt med ForgeRock. Der hadde de gjerne tre kriterier for hvor selskapet skulle ha kontorer: et sted folk trives og vil bo, tett på et universitet, utenfor et pressområde. I ForgeRock endte de for eksempel i Bristol i stedet for i London.

– Vi brukte halvannen time på å kartlegge alle software-selskaper i Bristol. Så valgte vi ut to tilfeldig utviklere i hvert av disse selskapene, og sendte dem to trommestikker. Da de fikk disse i posten, gikk jo så klart trommebeaten, og det var snart ikke et software-selskap i byen som ikke visste hvem ForgeRock var, sier Andresen.

De første kundene

– Hvordan har dere gått frem for å skaffe de første kundene når dere har vært et så nytt og ukjent selskap, så å si uten digitale spor?

– Timingen har jo vært på vår side. Vi satt opp selskapet i en tid da mange aktivt lette etter alternativer til det de allerede hadde. Selv om vi har vært i «stealth mode» og såkalt under radaren, fikk vi raskt en stor pipeline med innkommende potensielle kunder. Derfor var det desto viktigere å tydeliggjøre hvilke kundegrupper som var best match med oss, hvor kunne vi skape mest verdi, sier Larsen.

indyRIOT testet tidlig ut teknologien på nettsamfunnet til timetoRIOT. En av de første eksterne kundene hadde sett disse endringene, og ønsket å gjøre noe lignende selv. En annen kom etter at konsulentselskapet PWC hadde sett løsningen, og ville ha den til en av sine kunder. Likhetstrekkene mellom kundene er i all hovedsak at de er aktører med eksisterende store communities, og som allerede gjennomfører transaksjoner gjennom enten markedsplass eller e-commerce. Selv om de har bygget et produkt som er industri-agnostisk, var det raskt noen industrier som utmerket seg, og da startet de arbeidet med reach-out innenfor disse kategoriene.

– De ønsker å vokse både omsetning og kundetilfredshet. Det er nok av gratis “pratekanaler”, men hos oss vil de drive businessen, påpeker Larsen.

Synlighet er også bra

Katapult-sjef Fredrik Winther er styreleder hos indyRIOT-investor Tomorrow Today, og har tidligere vært overbevist om at det er en fordel for gründere å være synlige i medier, på scener og i fagdebatter.

– Ganske enkelt fordi flere utenfor selskapet får det med seg, og det blir enklere å rekruttere investorer, partnere, ansatte og kunder. Det er god markedsføring, spesielt hvis man tar en “tankeleder-posisisjon”, påpeker Winther.

Han viser til en rekke eksempler på at dette er tilfelle.

– Det er lett å se hva Johan Brands tilstedeværelse overalt betydde for Kahoot og fremveksten av ed-tech-miljøet. Andre eksempler er Karl Munthe Kaas sin kamp i mediene for dagligvarer på nett og i diskusjonen om venture-finansiering, Andreas Thorsheims aktive synlighet innenfor fornybar energi og bærekraft, Anita Schjøll Bredes mange innlegg om AI og maskinlæring lenge før det ble mainstream.

Fredrik Winther i 2M2D. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Forståelig hemmelighold

Selv om han har svært mange eksempler på at synlighet har virket, er han ikke lenger like sikker – blant annet etter å ha observert Kimberly Larsen og Lasse Andresens arbeid.

– Synlighet gir en “information bias”. Det er de man legger merke til. Men går man mer systematisk gjennom de cirka 750 tech-enhjørningene i verden, er det en overraskende stor andel som har vært i «stealth mode» lenge. De fleste har ikke spesielt kjente eller synlige gründere. Som Ali Tamaseb har dokumentert i sin siste bok, så har overraskende mange av selskapene ikke engang en velutviklet pitch. Det er i sterk kontrast til det man opplever ved å være til stede på for eksempel Y-combinator sin demoday. Der er pitchen fintunet til det perfekte, og noe av det viktigste man lærer gjennom akseleratoren er nettopp investorpitching.

Winther synes det er lett å forstå at to erfarne gründere som Andresen og Larsen i indyRIOT har valgt å gå under radaren den første tiden, spesielt når den første investorrunden ble overtegnet allerede før selskapet var registrert.

– Begge er godt kjent, som team fremstår de enda sterkere, og de har neppe problemer med å tiltrekke seg talenter. Med ForgeRock bak seg (verdt godt over 20 Milliarder NOK) har Lasse bevist at han kan gamet, og er vel også første norske gründer med en enhjørning. De trenger kort sagt ikke stå på scenen for å vise hva de kan. Når det er sagt, så tror jeg vi vil se mye til indyRIOT framover.

5 synlighetsråd fra Kimberly Larsen

  • Synlighet er bortkastet dersom du ikke har noe klart til salgs.
  • Det er morsommere å fortelle om noe du har gjort, enn noe du skal gjøre.
  • Ved å fortelle om ting for tidlig kan man låse seg fast i et spor man ikke nødvendigvis bør være i.
  • Jungeltelegrafen er utrolig kraftig, og man skal ikke undervurdere gleden av å kunne fortelle andre om ting “kun de” vet.
  • Kanskje viktigst av alt, ikke be noen om å åpne dører om du ikke er klar til å gå inn.

For ordens skyld: Tomorrow Today (2M2D) har tidligere også investert i Shifter.