mobilitet

Derfor gikk Podbike konkurs 

Den norske elsykkel-produsenten kaster inn håndkleet etter mislykkede forsøk på å hente ny kapital.

Ekteparet Per Hassel Sørensen (i bildet) og Anne-Lise Heggland startet selskapet i 2016.
Publisert Sist oppdatert

Stavanger-selskapet som bygger elsykler med fire hjul og tak, har flere ganger blitt nevnt i Shifter blant lovende transport-startups som skal få folk til å la bilen stå. 

I fjor sommer sto 4600 i kø for å kjøpe sykkelen, og gründerne tegnet et bilde av store leveranser de kommende årene. 

Nå har de levert konkursbegjæring. Stavanger Aftenblad meldte det først. 

Bakgrunnen er vedvarende økonomiske problemer og manglende gjennomslag i kapitalmarkedet, skriver selskapet i en pressemelding på egne nettsider. 

«Etter å ha uttømt alle muligheter for å skaffe kapital til å skalere virksomheten, har styret besluttet at det mest forsvarlige er å begjære selskapet konkurs», heter det i meldingen.

Økende kostnader og lavere salg

Selskapet peker også her på økte produksjonskostnader og forsinkelser i leverandørkjeder som årsaker til situasjonen. Podbike giret ifølge medgründer Anne-Lise Heggland opp markedsføringen i fjor, men også salget ble lavere enn forventet. 

Forsøk på å hente penger gjennom nye investeringsrunder og partnerskap førte heller ikke frem.

Krevende overgang

Selskapet skriver at produktet tidlig fikk oppmerksomhet for sin utforming, men at overgangen fra prototype til serieproduksjon har vært krevende. 

Det er foreløpig uklart hvordan konkursen vil påvirke kundene som har bestilt sykler eller selskapets ansatte, opplyser de videre. 

«Vi er stolte av det vi har fått til, og takker investorer, kunder og støttespillere som har fulgt oss på veien», siteres daglig leder Bernt Rosli.