Da tappekranene stengte, sa det stopp for utelivsappen. Nå satser Moodie i en helt ny retning

Henter nye penger for omstilling etter corona-bråstopp: – Flere aktører var tidlig på denne trenden, men vi håper å kunne tilby en mer innovativ, sømløs og sexy plattform, sier Moodie-gründeren.

Publisert Sist oppdatert

Med skjenkestopp og forbud mot store ansamlinger, har inntektsgrunnlaget til utelivsappen Moodie forduftet på få uker. Startupen har kjempet noen tøffe kamper før, for å stable en heldigital tjeneste for billetter, køsystem og generell guide til utelivet i Norge på bena.

– Igjen har partnere og menneskene rundt oss strukket seg langt for at vi skal komme oss over kneika, sier gründer og daglig leder Fanny Ødegård nå.

To ansatte i selskapet er nå helt permittert, mens to andre er permittert 80 prosent. Samtidig forteller den unge gründeren om en «kjempesnill» utleier som har gitt selskapet en god deal i krisen, og et «veldig kompetent og engasjert» styre med SANDS-advokat Stein Hegdal i spissen. De møtes én gang i uka for å holde skuta stødig.

– Det viser også at vi er flinke. Vi har skrudd av alle tenkelige kostnader. Nå prøver vi å gjøre én krone til 1000, sier hun.

Nytt marked ...

De usikre fremtidsutsiktene i bransjen har fått selskapet til å snu seg rundt for å finne nye inntektskilder. Og de tror de har funnet svaret.

– Vi kaster oss på livestream-bølgen, forteller Ødegård.

I midten av mai er planen å lansere en ny strømmeplattform, blant annet for konserter, med Moodie-merkenavnet, beregnet på et yngre publikum. Selskapet er i samtaler med noen av de "heteste navnene på norske hitlister", ifølge Ødegård, men hun vil ikke avsløre hvem ennå. I tillegg skal Sony Music ha vist interesse for prosjektet.

– Flere aktører var tidlig på denne trenden, men vi håper å kunne tilby en mer innovativ, sømløs og sexy plattform for yngre målgrupper som er vant til Instagram og TikTok, sier gründeren.

– Slik ønsker vi å sette enkeltindivider tilbake i arbeid. Alle de som hadde event-jobber og helgejobber, for eksempel DJer, sier hun.

Etter lansering i Norge i mai, planlegger selskapet å gå internasjonalt til sommeren.

– Vi håper og tror at dette kan bli et «kick off» for selskapet vårt. Kanskje er det dette Moodie blir til slutt?

... og nye penger

Men omstillingen er ikke gratis. Selskapet har forsøkt å få støtte fra Innovasjon Norge tidligere, uten stort hell. Nå er de igjen i en prosess med dem, for å få kommersialiseringstilskudd, både fase 1 og den nye fase 2-ordningen. Totalt vil det utgjøre halvannen million.

– Men det blir mye «ring tilbake neste tirsdag». Det går for tregt. Etter tre uker med kontakt er det ikke mye fremdrift å spore. Vi har straks et MVP (minimal viable product) klart, og det er sparepengene som ryker.

Men parallelt har Moodie-gründeren og teamet jobbet for å få både eksisterende aksjonærer og nye investorer med på en pengeinnsprøytning for å gjennomføre omstillingen.

Fanny Ødegård (t.h.) og deler av hennes team i Moodie. Fra venstre: Dovile Daskeviciute, Gediminas Meskauskas og Herman Bøgeberg. Akrivoto: Per-Ivar Nikolaisen

Fredag ligger det an til at to friske millioner snart står på konto hos startupen, avslører hun.

Uten at alle detaljer er spikret, ønsker Moodie å hente én million fra eksisterende aksjonærer. De har også tett kontakt med en restauranteier fra Oslo, som kan skyte inn tilsvarende beløp. Disse midlene kan bidra til å dytte Innovasjon Norge-søknaden i riktig retning for Ødegård.

– Det er egentlig sykt at jeg må snakke om private investorer som må redde meg igjen. Både investorer og styret har vist at de har troen på dette prosjektet. Nå må Innovasjon Norge på banen, sier Ødegård.

I tillegg venter Moodie på Skattefunn-midler, som for deres del er innvilget for både inneværende og neste år.

Totalt anslår Ødegård at de trenger 4,5 millioner for å gjennomføre omstillingen og få teamet tilbake i full jobb ut året.

Åpenhet er nøkkelen

– Jeg er rolig, gitt omstendighetene. I tillegg til et sterkt team, er det takket være investorer og et styre som viser at de tør å satse i vanskelige tider. Vi kommer oss gjennom dette.

– Du har vært gjennom noen slike «kriserunder». Hvilke lærdommer er de viktigste?

– Å planlegge kost på utvikling er viktig. Se lenger frem. Hva skal lages og hva er kostnadsbildet av dette? Og så er gjelder det å ha åpen og ærlig kommunikasjon med aksjonærer og styret. Hvis du er åpen om situasjonen, og de fortsatt har troen, da kan du være trygg på at prosjektet er «liv laga».