Abdi Guleed er gründer av treningssenter-plattformen Ikseed.

Da investorene sa nei til treningskonseptet, gjennomførte han en «pivot». Nå har gründeren landet sin første storkunde

Abdi vil løse treningssentrenes største utfordring.

Publisert Sist oppdatert

— Er du CEO eller Chief Product Officer?

– He he, jeg er egentlig CEO, men å bruke titler gir så lite mening, og det jeg elsker er produkt- og forretningsutvikling, derfor har jeg Chief Product Officer på visittkortet mitt, sier Abdi Guleed, gründer av Ikseed.

Da han for bare to år siden vandret rundt i Storebrand-bygget, hvor han jobbet som forretningsutvikler, ble han stadig stoppet av ukjente kolleger. De ville vite hvordan de skulle trene.

Abdi er nemlig norgesmester i 4x800 meter stafett. Kollegene øynet dermed muligheten til å få eksperttips fra en ekte ekspert og ikke en PT som har gått et ti-ukerskurs på Bali.

– På den ene siden har vi vanlige mosjonister med betalingsvilje, men med liten treningskunnskap, og på den andre siden en haug med toppidrettsutøvere som sliter med økonomien. Så da fikk jeg ideen. Hva hvis jeg kunne koble disse gruppene?

Trodde det skulle bli enkelt å få investorer

Han bygget en enkel plattform. Fikk med kompisen Henrik Ingebrigtsen som en av tilbyderne av tjenester, så var de i gang. I løpet av kort tid telte antall brukere 4.700.

– Jeg trodde det skulle bli enkelt å få investorer, men det var det ikke. Investorene så bare en ny app. Hva skal vi med en ny app, spurte de.

Heller ikke Innovasjon Norge har vært særlig behjelpelige med støtte.

– Vi har fått avslag fra Innovasjon Norge tre ganger. Vi fikk beskjed om at vi ikke var innovative nok. Da tenkte jeg: Skal jeg kaste bort tid på Innovasjon Norge, eller jobbe videre, sier Guleed.

Enten gi opp eller pivotere

Fra treningsplattformen fikk Ikseed en "cut" på 20 prosent av det trenerne genererte, men det var dessverre ikke nok, så de måtte enten gi opp eller pivotere (endre retning). De valgte det siste.

– Vi måtte pivotere ved å orientere oss mot treningssenterbransjen. Treningssentre er laget for å få folk til å trene enkelt, men de sliter med kommunikasjonen til medlemmene og de sliter med å bevare kunder. Mange treningssentre har en «churn-rate» på 60 prosent (andel som sier opp tjenesten). Og det samme ser vi i utlandet, så her lå det en åpenbar mulighet, sier Guleed.

Han bygget derfor en løsning som skal bidra til kunder ble værende i stedet for å si opp.

Det fungerer ved at medlemmers interesser og behov personaliseres slik at de blir møtt med for eksempel gruppetimene, personlig trenerne og treningsplanene som de er interessert i. Dette kobles etter hvert med faktisk bruk av treningssenteret og deres produkter, som igjen vil gi senteret data som det kan basere mer personalisert kommunikasjon på. I løsningen kan man også booke eller chatte med personlig trener og få tips om hvordan trene riktig osv.

– Åtte til 12 uker etter oppstart så mister medlemmer interesse eller motivasjon, og det kommer ofte av dårlig, generell oppfølging. Sentrene sender generelle budskap og rabatter som ofte ikke har noe med den enkeltes behov å gjøre, sier Guleed.

Ideen er at personalisert kommunikasjon til det enkelte medlemmet basert på reell atferd vil forhindre at medlemmet slutter.


– I tillegg har vi bygget et innsikts-dashboard som gir senterledere full oversikt over medlemmenes bruk av senteret. Hvilke gruppetreningstimer som stadig er overbooket, hvilken demografi medlemmene har. Dette er innsikt som kan bli brukt til å forhindre at folk slutter, sier han.

Morten Hellevang er administrerende direktør i EVO Fitness

EVO er første kunde

Løsningen var så midt i blinken for treningskjeden EVO, at Guleed har signert dem som første kunde.

– Vi valgte Ikseed etter en prosess med evaluering av ulike alternative leverandører og ulike løsninger. Det å jobbe med et oppstartselskap er både fantastisk og utfordrende. Det fantastiske er entusiasmen og det utrolige kundefokus slike organisasjoner har. De stilte for eksempel opp klokken 2200 på ett av våre sentre da noe ikke fungerte som det skulle. Det er ikke mange leverandører som viser slikt engasjement og kundefokus, sier EVO-sjef Morten Hellevang til Shifter.

Vi var selv et oppstartsselskap for ti år siden

Han forteller at det også kan være utfordrende å jobbe med oppstartsselskaper

– Ikke alle rutiner er på plass, ting blir til etterhvert som vi går. Dessuten er jo alltid overlevelse et tema når man starter opp. Men vi i EVO var selv et oppstartselskap for 10 år siden, og vi er husker veldig godt de som tok sjansen på å samarbeide med oss i den fasen. Derfor hjelper vi svært gjerne andre i tidlig fase, det er slik vi bygger et godt næringsliv i Norge, sier Hellevang.

– Hvilke erfaringer har dere gjort dere?

– Erfaringene har vært gode så langt, men vi er ikke helt i mål. Installasjonen er fortsatt i en testfase på ett av våre 38 sentre. Utrullingsplanen videre er ikke endelig bestemt, sier han.

– Har dere noen konkrete resultater basert på tjenesten?

Treningsbransjen:

  • Norsk treningssenterbransje omsetter for 5,4 mrd. kroner.
  • SATS er den største aktøren i markedet.
  • Per oktober 2019 er det 1 228 treningssentre i drift i Norge sammenlignet med 1 179 i 2018.
  • Over 600 millioner ble brukt på personlige trenere på i 2019
  • PT-omsetningen står nå for 16 prosent av den totale omsetningen til treningssentrene.

Kilde: Treningsindustrien.no/Virke

– Vi ser at løsningen er stabil. Dette er en relativt komplisert løsning, der vi kobler sammen app med dørsystemer og ERP systemer. Vi ser at totaliteten fungerer, men før vi implementerer i større skala er det en del elementer som må stabiliseres og forbedres, sier han.

Skal hente penger

Guleed forteller at de håper på å rulle ut systemet i til flere av EVOs sentre, både i inn- og utland.

– Vi er også i sluttfasen med å signere nye kunder, sier han.

Første mål er å bygge et styre av folk med erfaring.

– Og vi skal også hente penger. Vi har fokusert på å levere noe bra og håper på å omsette for én million kroner i år. Med mer penger så kan flere i teamet jobbe heltid i selskapet, sier han.

I tillegg til Guleed, er Ørjan Dale selskapets data scientist. Shomalia Kausar er CTO og Mohammed Abdelqadir har ansvar for salg.

– Hva blir største utfordring fremover?

– Bevise at vi kan lande kunder. Vi kan ikke bare være en «one hit wonder». Målet er å lande en ny kunde før jul, sier han.