Pladask for bysyklene. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

Bysykler med millionunderskudd: Låner penger for å få det til å gå rundt

Inntektene til Oslo Bysykkel stuper.

Publisert Sist oppdatert

Shifter har tidligere skrevet om hvordan brukerne har rømt fra Oslo Bysykkel, og antall turer er halvert siden toppåret 2018. Nå viser det nylig innleverte årsregnskapet for 2019 at situasjonen har vært kritisk for selskapet.

Inntektene har gått fra 50,9 millioner ned til 40,9 millioner. Samtidig har selskapet ikke klart å kutte kostnader tilsvarende. Selskapet har i tillegg gjort nedskrivinger i selskapet som gjør at årsresultatet ender i et minus på 19,4 millioner kroner.

Presset fra el-sparkesyklene

Da Shifter tidligere i høst spurte Oslo Bysykkel om nedturen for selskapet, pekte COO Øyvind Olsen i UIP Drift på de elektriske sparkesyklene. Han mente at det var en av grunnene til at bruken av bysyklene gikk ned. Konkurransen om den såkalte "last mile" har hardnet kraftig til i hovedstaden de siste par årene.

Årsregnskapet er uansett ikke spesielt lystig lesning. Det viser at Oslo Bysykkel hadde litt over 300.000 kroner på bankkontoen ved inngangen til året. Egenkapitalen var negativ, med 13,7 millioner.

De uante konsekvensene av koronaviruset får også stor plass. Det pekes på usikkerhet rundt reklameinntekter, brukerinntekter, inntekter fra eksterne klienter, enorme utslag i valutakurs, forsinkelser i leveranser fra underleverandører, usikkerhet i pågående salgsprosesser og vanskelig tilgang på kapital.

Lånefinanisert

Til tross for den usikre situasjonen mener styret at det er grunnlag for fortsatt drift i selskapet. Selskapet har lånt penger av morselskapet UIP Holding for å holde skuta flytende. Ved utgangen av 2019 var den langsiktige gjelden på 68,8 millioner kroner, og i årsregnskapet antydes det at dette lånet vil bli ytterligere økt som følge av den svake økonomien i Oslo Bysykkel.

I årsregnskapet går det forøvrig frem at morselskapet UIP Holding i sin tur har lånt penger fra aksjonærene for å sikre økonomien i hele konsernet, der også teknologiplattform-selskapet Urban Sharing AS er en del.

Selvaag Invest er i dag hovedeier med 67 prosent, etter at de i september kjøpte Møller Mobility Groups eierpost i UIP Holding. De resterende 33 prosentene eies av holdingselskapene til gründerne Axel Bentsen, Trond Christensen og Kristoffer Bøe Henriksen.

Shifter har bedt om nye kommentarer fra UIP om den økonomiske situasjonen for Oslo Bysykkel. Saken oppdateres med dette, så snart de er på plass...