Daglig leder i Dealflow, Stine Sofie Grindheim. Daglig leder i Kameo og styreleder i Norsk Crowdfunding Forening, Linn Hoel Ringvoll. Daglig leder i FundingPartner, Geir Atle Bore. Kundeansvarlig i Folkeinvest, Amalie Holt

Bransjetoppenes beste tips: Slik lykkes du med crowdfunding-kampanjen

Det kastes tilsynelatende millioner etter folkefinansieringskampanjer. Men det er noen klare kriterier som skal til for å lykkes med slike kampanjer. Her deler bransjetoppene sine beste tips.

Publisert Sist oppdatert

De norske aktørene i folkefinansieringsbransjen opplever rekordstor interesse. Flere ligger an til å doble både finansieringsvolumet og omsetningen fra fjoråret.

Samtidig viser en ny rapport fra Universitetet i Agder at 82 prosent av alle aksjebaserte folkefinansieringskampanjer har lykkes med å nå målsetningene i årets første halvår, mens samtlige kampanjer på folkelånsplattformer har endt i suksess i samme tidsrom.

– Det vi ser som suksess er at lånetakers finansieringsbehov blir dekket, og at det fylles i løpet av kort tid. Vi skal være raskere og mer fleksibel enn banken, det er selve livsgrunnlaget vårt, sier daglig leder i folkelån-plattformen Kameo og styreleder i Norsk Crowdfunding Forening (NCF), Linn Hoel Ringvoll.

Her deler fire norske folkefinansieringsselskaper sine beste tips for å lykkes med kampanjen.

Folkeinvest

Tilbyr folk flest muligheten til å investere i unoterte aksjer.

Amalie Holt i Folkeinvest mener at «et team som står på» er veldig viktig.

– Vi ser at våre investorer stiller mange spørsmål til kapitalsøkende selskapet underveis, og gjør egen research på sosiale medier. Hvis et selskap ikke har lagt ut noe sted at de skal ha en folkeinvestering, eller ikke svarer investorer på spørsmål, tenker investorer flest at kommunikasjonen etter kampanjen kan bli utfordrende.

– Det er viktig å vise engasjement og vise at man er klar for jobben som skal gjøres når finansieringen er på plass.

Eksempler

Spontan Vinbar i Trondheim er en restaurant startet av tidligere Michellin-kokker. I april hentet de 1 million kroner, som var 250 prosent over minstemålet. Kampanjen ble forhåndsfulltegnet, og selskapet fikk 76 nye investorer.

Løpetrening har skapt en medlemsbasert nettside der du kan abonnere på treningsprogrammer basert på ditt indiviuelle nivå. I august hentet de 1.090.800. Kampanjen ble forhåndsfulltegnet og selskapet fikk 42 nye investorer.

Dealflow

Tilbyr folk flest muligheten til å investere i unoterte aksjer.

– De har en tydelig strategi, sier daglig leder i Dealflow, Stine Sofie Grindheim.

– De er også flinke til å bygge en god «crowd» av investorer i forkant, og har en god oppslutning rundt selskapet. Og ikke minst må de ha en god forretningsmodell.

– I tillegg er det viktig å kunne forklare problemet man skal løse så enkelt som mulig, sier hun.

Eksempler

Fintech-appen Horde som gir folk oversikt over sine kredittkort og forbrukslån, og enkel oppsigelse av kredittkort. De satte norgesrekord i crowdfunding da de hentet penger i juni. På fem dager hentet selskapet 12.395.732 kroner og fikk 511 nye investorer.

Oxyl Clean lager produkter for miljøvennlig desinfisering av vann. De lukket sin kampanje i mars, etter å ha holdt den gående i 41 dager. De hentet 5.018.400 kroner og fikk 70 nye investorer.

Fundingpartner

Tilbyr folk flest muligheten til å investere i lån.

– Jeg tror det varierer litt mellom plattformene hva slags caser som gjør det bra. Men med et bra selskap, et bra prosjekt og bra story, da flyr det prosjektet bra. Vi kan ikke «pynte på brura». Vi legger frem harde fakta, sier daglig leder og gründer Geir Atle Bore.

Selskapet har en streng prosess der kun de mest lovende casene får innpass. Slik har de opprettholdt suksessrate på 100 prosent.

– Hos oss har vi mange proffe og semiproffe investorer. De vil gjerne ha mer tall og grafer. Hvis tallene er solide, investerer de, forteller Bore.

– I tillegg er et bra, solid team viktig. Det vil alle vite; tror du ikke på folka, tror du ikke på caset.

Eksempler

  • Høsten 2019 annonserte FundingPartner et av plattformens største lån så langt: Programvareselskapet DinERP med Viking Venture i ryggen, ønsket et usikret lån på 10 millioner kroner, til 12 prosent rente. Dette var det første usikrede lånet selskapet tilbød. Det ble fylt opp i løpet av én uke, og senere har FundingPartner tilbudt flere usikrede lån med stor suksess.
  • Et annet case i samme kategori er VR- og AR-selskapet Haptiq, som hentet 6 millioner kroner i et usikret lån på kun 4 timer.

Kameo

Tilbyr folk flest muligheten til å investere i lån. Godtar kun cash-positive caser.

Forhåndskommitering øker interessen fra den vanlige crowden, forteller daglig leder Hoel Ringvoll.

Dette er en modell selskapet har brukt mye i Sverige - med stor suksess. Terskelen for å investere blir mye lavere, mener hun, når investorer vet at andre allerede har tro på selskapet.

– Det gir tilgang til bedre lån og dermed bedre investeringsmuligheter.

– Andre ting?

Høy rente er veldig attraktivt. Det ser vi har en tydelig effekt.

– Samtidig risikoklassifiserer vi lånene. Lav risiko og kort løpetid er attraktivt. Løpetiden på våre lån ligger i gjennomsnitt på 10 måneder. Det er mye vanskeligere å fylle kampanjer som strekker seg lenger enn cirka 18 måneder.

I tillegg til rentenivå og løpetid, spiller sikkerhet en viktig rolle.

– Investorene er ganske sofistikerte. Vi benytter «loan-to-value» (LTV, utlånsgrad, journ.anm.), hvor vi måler verdien av prosjektet mot mot underliggende sikkerhet. Pant i fast eiendom med god LTV er normalt god sikkerhet. Det finnes mange andre gode også, men det er vanskeligere å vurdere fra sak til sak. Derfor er det også lettere å investere i eiendomslån. Hva som er risikoen i fast eiendomspant, klarer folk å ha en fornuftig oppfatning av.

Eksempler

  • Eiendomsutvikleren Gladstone lukket et lån på 8,5 millioner kroner med en årlig rente på 8 prosent. Hele beløpet var forhåndskommitert, noe som ble kommunisert i kampanjen. Likevel sto “crowden” til slutt for 76 prosent av lånebeløpet.
  • Et annet suksessrikt case som nylig ble avsluttet hos Kameo var en franchisetaker som søkte finansiering til å åpne ny elektro- og kjøkkenbutikk. Lånet fikk risikoklassifisering C på en skala til E, og en rente på hele 12 prosent. Dette lånet ble fulltegnet på ett minutt - raskere enn systemene til Kameo klarte å kommunisere ut at et nytt lån var tilgjengelig.